Zo optimaliseer je jouw website met Google Analytics

Hoe presteert mijn website?

Je hebt een bedrijf en dus heb je een website. Misschien is die website deel van je kernactiviteit, misschien wil je gewoon online vindbaar zijn. Hoe dan ook, die website is er en dus wil je dat hij goed werkt en klanten lokt. Maar hoe ga je na of dat effectief het geval is?

Dat je hiervoor Google Analytics kan gebruiken wist je waarschijnlijk al. Een berg cijfertjes en grafiekjes voor je neus krijgen zegt echter weinig als er geen maatstaf is. Waar kijk je best naar, en hoe gebruik je die data om je webpagina naar een hoger niveau te tillen? Kingsberry verzamelde 5 tips om je website te evalueren met Google Analytics. Heb je erna honger naar meer? Dan is onze opleiding Google Analytics zeker iets voor jou!

1. Werk doelgericht

Aan het einde van de dag draait elke website om het genereren van klanten. De manier waarop varieert. Misschien wil je dat bezoekers je contacteren voor een offerte, of dat ze meteen bestellen. Misschien heb je een folder waarvan je wil dat klanten hem lezen en wil je dat ze je bellen voor meer info. Wat het ook moge zijn, er is een doel. Een bepaald actie waarvan je wil dat de gebruiker die neemt. In de wondere wereld van de digitale marketing heet het behalen van zo’n doel een conversie.

Het percentage van het totaal aantal bezoekers dat converteert wordt de conversie-ratio genoemd. Die ratio is de belangrijkste indicator voor een goed geoptimaliseerde website, en gelukkig is dat met Google Analytics perfect traceerbaar. Elk doel (elke knop, link, download, etc.) kan je als conversie instellen zodat Analytics kan natrekken hoeveel bezoekers er op klikken. Zo kan je zien of mensen daadwerkelijk doen op je website wat jij hoopt dat ze doen. Is dat niet het geval? Dan weet je dat je als de bliksem aan de slag moet met het verbeteren van je website!

(het artikel gaat verder onder de afbeelding)

Google analytics dashboard op laptop

2. Kijk naar gedrag

Dat je doel bereikt wordt is dan misschien wel de belangrijkste factor, maar het is ook oppervlakkig. Dat bezoekers al dan niet converteren zegt je niets over hoe of waarom. Eén manier om dit met Google Analytics na te gaan is real-time tracking.

Met real-time tracking kan je het gedrag van je gebruikers op het moment dat ze op je website zitten bekijken. Waar op de website zitten ze en hoe lang? Hoe snel ondernemen ze de beoogde actie? Wanneer klikken ze weg? Real-time tracking helpt je te zien waar gebruikers vastlopen in de “flow” en geeft dus aan waar je website kan worden geoptimaliseerd. In de Google Analytics opleiding van Kingsberry leer je hoe en waar je dit allemaal kan doen, en hoe je de resultaten juist moet interpreteren. Neem hier eens een kijkje voor meer informatie.

3. Zorg dat je gebruiker blijft

Een belangrijk cijfer om te evalueren of je website in trek is, is hoeveel gebruikers wegklikken nadat ze één pagina hebben gezien. In Google Analytics heet dit het bounce percentage. Geen nood, er zal altijd een natuurlijk percentage bounces zijn op je website. Probeer dit dus niet te reduceren tot 0%. 

Het kan echter een indicatie zijn dat mensen niet meteen zien waar je website over gaat, dat ze hoopten iets anders te vinden of te lezen, dat de laadtijd van de website te lang is, … De bounce-ratio en conversie-ratio vormen samen de hartslag van je website. Een respectievelijke stijging of daling is een teken dat je moet ingrijpen.

4. Online moet het snel gaan

Als alles goed gaat heb je op je website verschillende landingspagina’s waar gebruikers op terecht kunnen komen. Deze pagina’s vormen vaak de snelste weg naar je conversie. Eén van de meest voorkomende problemen die de bounce-rate van een landingspagina als een raket de lucht in doet schieten, is dat een bepaalde pagina te lang duurt om te laden. Online gaat dit om seconden en honderdsten. 
Een afbeelding die niet snel genoeg verschijnt? Bounce. FIlmpje dat te lang duurt om te laden? Bounce. Moet de gebruiker wachten om naar beneden te kunnen scrollen? Je raadt het. Bounce.  Met Analytics kan je de snelheid van je landingspagina’s onder de loep nemen en dit soort problemen voorkomen. Leren hoe kan in onze opleiding Google Analytics

(het artikel gaat verder onder de afbeelding)

5. Gemakkelijk kan ook!

Je hebt zelf niet altijd de tijd om dit allemaal grondig te bekijken. Een goede Analytics analyse kan al snel met een paar uur van je dag aan de haal gaan. Net als die van de online gebruiker is jouw tijd erg kostbaar. Daarom kan je bij het opzetten van je Google Analytics account best een E-mail rapportage opzetten met de meest toonaangevende cijfers. Zo blijf je op de hoogte van de algemene trend. Lijkt er toch iets mis te lopen dan weet je dat het tijd is voor een meer diepgaande analyse.

Data als ruggengraat van jouw business

Zoals je ziet kan analytics heel wat waardevolle info bieden voor het optimaliseren van je website. Data vormt de ruggengraat van online marketing en analytics is één van de beste tools om die data onder de loep te nemen. Het is een essentiële tool als je jouw business sneller wil doen groeien. Het kan echter een hele uitdaging zijn om zelf te ontdekken hoe het allemaal moet.
Om te zorgen dat je de bomen door het bos blijft zien riep Kingsberry de opleiding Google Analytics in het leven. Wil jij de kneepjes van het vak leren? Heb je specifieke vragen over hoe je data analyse op jouw businessplan en website kan toepassen? Schrijf je dan hier in voor onze opleiding Google Analytics!

Schrijf je in voor de opleiding Google Analytics

Ik aanvaard de algemene voorwaarden van Kingsberry
Schrijf mij in voor de nieuwsbrief van Kingsberry