Hoe digitale marketing je bedrijf crisisbestendiger maakt

Digitale marketing biedt kansen aan bedrijven in crisis

Aanval is vaak de beste verdediging. En dat is niet anders wanneer het op je digitale marketingstrategie aankomt. Wordt je bedrijf in het nauw gedreven door een crisis? Zet dan in op online om contact te houden met je klantenbasis. De afgelopen jaren leerden ons reeds belangrijke lessen over succesvol marketing voeren in crisistijden.

“De geschiedenis toont ons dat als je minder bespaart in slechte tijden, je winst groter zal zijn in betere tijden.”

Wankele markten en een dalend consumentenvertrouwen. Crisissen creëren telkens weer een ongunstig ondernemersklimaat. De paniekreflex bij veel ondernemers leidt dan ook snel tot het afbouwen of stopzetten van de digitale marketinginspanningen.

Maar heeft dit het gewenste effect? Wij vertellen je waarom inzetten op online reclame tijdens een crisis relevanter is dan ooit.

“Merken die beslissen om hun marketing terug te schroeven in crisistijden, zijn de eerste merken die het publiek zal vergeten. Stil blijven is geen optie.”

Digitale-marketing-in-crisistijden

Hoe gaat het met je zaak? Is alle activiteit stilgevallen of is er slechts een beperkte dienstverlening? Wanneer ga je terug van start? Welke maatregelen neem je om de veiligheid van je klanten te verzekeren?

Dit zijn de vragen die klanten zich de afgelopen maanden stelden. En de antwoorden zochten ze online, via Google, Facebook, Twitter en andere sociale media. Bedrijven zonder website of andere digitale marketingtools werden vleugellam gemaakt en kregen hun boodschap niet tot bij hun publiek. Het gevolg was een tanende brand awareness en een achterstand ten opzichte van de concurrentie zodra de lockdown maatregelen versoepelden.

“Tijdens deze pandemie wordt duidelijk dat merken wiens marketing strategie gepast inspeelt op deze moeilijke tijden, in het oog springen.”

Kledingzaken die hun collectie online plaatsten met een nieuwe website, vastgoedmakelaars die virtuele schattingen organiseren, aannemers die digitale prospecties houden…Veel bedrijven zochten de afgelopen maanden naar een manier om hun activiteiten verder te zetten, en de oplossing lag steeds weer bij het uitbouwen van hun online verhaal.

Maar ook na deze crisis blijft digitale marketing een zeer waardevolle strategie om je klanten te bereiken en uit te breiden. Met een steeds groter wordende concentratie aan senioren die online zoekt, boekt en koopt, is de demografische hegemonie van het internet compleet. Ongeacht je sector of doelgroep, je publiek zit online. Nu jij nog.

“Succes wordt niet enkel bepaald door de reactiesnelheid, maar ook door het gepast inspelen op elke situatie.”

Bedrijven die reeds over een online aanwezigheid beschikten, konden ook de afgelopen maanden flexibel reageren op trends in de markt. In samenwerking met Kingsberry wisten verschillende bedrijven snel in te spelen op nieuwe opportuniteiten.

Eén van onze klanten, een fabrikant van industriële reinigingsmiddelen, zag de vraag naar z’n producten plots exponentieel toenemen. Op enkele dagen tijd werd een landingspagina gelanceerd die z’n nieuwe reeks alcogels onder de aandacht bracht. Door snel te reageren en te communiceren met z’n klanten haalde hij maximaal voordeel uit deze opportuniteit.

Ook andere bedrijven wisten dankzij hun online aanwezigheid snel in te spelen op de kansen die de lockdown bood. Een verkoper van onderhoudsproducten voor huis en tuin besloot enkele jaren terug om niet langer de nadruk te leggen op verkopen en leads via beurzen, maar de switch te maken naar online marketing met de creatie van een webshop.

In maart 2020 was er een explosieve stijging in de vraag naar producten voor tuinonderhoud. Het bedrijf was meteen klaar om die toegenomen vraag om te zetten in resultaat. Via e-mailcampagnes, leadforms en Google shopping advertenties werd het  zoekverkeer gezwind naar de webshop geleid. Het resultaat van deze digitale multichannel aanpak: op één maand tijd werd de omzet van het vorige kwartaal…vervijfvoudigd!

Ook op het einde van het jaar bleek de balans eens te meer positief. De verkopen die voortvloeiden uit online marketing bleken aanzienlijk hoger te liggen dan de omzet die voordien via bouwbeurzen werd gecreëerd.

Met een wekenlange ban op huisbezoeken zagen veel sanitaire- en verwarming distributeurs hun activiteiten volledig stilvallen. In samenwerking met Kingsberry wist een bouw- en interieurbedrijf uit Antwerpen echter creatief in te spelen op deze beperking. Via een virtueel huisbezoek kon hij alsnog in gesprek treden met z’n klanten en bestellingen vastleggen. Dit leverde hem een vliegende start op zodra de maatregelen versoepelden.

Door in te zetten op digitale marketing, vergroot je niet enkel je klantenbereik, maar wapen je je zaak ook tegen crisistijden en behoud je steeds het contact met je doelpubliek. Contacteer ons om samen te beginnen aan je online verhaal!

    Ik aanvaard de algemene voorwaarden van Kingsberry
    Schrijf mij in voor de nieuwsbrief van Kingsberry