google analytics als meetinstrument

Je bedrijf is actief aanwezig op verschillende online kanalen. Tenminste… daar gaan we vanuit. Maar weet je wel echt of je online marketingteam of -bureau al die euro’s op de juiste manier spendeert? Wanneer de resultaten niet 100% duidelijk zijn, is het logisch dat er twijfel ontstaat.

Gelukkig zijn er verschillende cijfers in Google Analytics die je online marketinganalyse een pak gemakkelijker maken.

google analytics als meetinstrument

Google Analytics als hulpmiddel voor je online marketingsucces

Google Analytics is met voorsprong de populairste analysetool voor online marketinganalyses. Meer dan 50% van alle websites op het internet heeft een integratie met de meetdienst van Google. Het spreekt dus voor zich dat Google Analytics de juiste én nodige inzichten geeft. Maar… de tool bevat ook heel wat informatie, wat soms voor verwarring zorgt. En dat begrijpen we!

Google Analytics gebruiken

Zie jij door het Analytics-bos de bomen niet meer? Geen probleem! Wij sommen enkele belangrijke meetpunten voor je op, waarmee jij aan de slag kan. Zo zie jij meteen hoe het gesteld is met het succes van je website en (online) marketing.

1. Conversies & verkopen

First things first: een straffe website of succesvolle online marketing moet opbrengen. Dat kan op heel wat verschillende manieren. Webshops & digital-first weten exact wat hun marketing opbrengt op basis van de verkoopcijfers die ze uit Google Analytics halen.

Fysieke handelszaken en B2B-bedrijven hebben het op dat vlak nét iets minder gemakkelijk. Hun websites zijn eerder facilitator voor contact tussen klanten en het bedrijf. Ze kunnen dus moeilijker een waarde plakken op de acties van hun websitebezoekers.

Daarom is het belangrijk om te werken met converterende bezoekers in Google Analytics. Dat zijn mensen die een actie ondernemen op je website, denk maar aan:

  • Een informatiefolder (of een e-book) downloaden
  • Contactnames via mail, telefoon, formulier, …
  • Een aanvraag van een sample of een offerte

Conversies voor je online marketinganalyse instellen doe je via de instellingen in Google Analytics, waar je de doelen bepaalt.

2. Bezoekers (en hun kwaliteit)

Een website zonder bezoekers is als een zonnige kustgemeente zonder kusttoerisme… geen goede zaak voor ondernemers.

Natuurlijk is het gemakkelijk om honderden (en zelfs duizenden) bezoekers naar een website te brengen. Gewoon de advertentiebudgetten opendraaien en klaar is kees. Maar zijn dat wel allemaal kwalitatieve bezoekers? Om de kwaliteit van onze websitebezoekers te meten in Google Analytics, kijken wij meestal naar de volgende parameters:

  • Bounce Rate. Zowat het enige cijfers dat marketeers blij maakt wanneer het gedaald is: de bounce rate. Hoe lager deze ratio ligt, hoe beter je website scoort. Dit cijfer is namelijk het aantal bezoekers dat je website bezoekt en zonder enige actie of klik terug vertrekt.
  • Pagina’s per sessie. Wanneer een bezoeker meerdere pagina’s leest, moet hij of zij toch geïnteresseerd zijn? Meestal wel! Daarom is het belangrijk om het aantal pagina’s per sessie goed bij te houden. Het is een maatstaf van de kwaliteit van je content én van je bezoeker.
  • Time on site. Een bezoeker die minutenlang op je website vertoeft is normaal gezien wel geïnteresseerd in je product of oplossing. De time on site geeft een goed beeld van de kwaliteit van je content, product of dienst. Een mooie graadmeter dus!

Wanneer de kwaliteit gestegen is én het aantal bezoekers is gestegen, dan is er sprake van gericht online marketingsucces.

3. Bronnen

Waar komen bezoekers vandaan?
Hoe vinden potentiële klanten de weg naar je digitale uithangbord?
Welk kanaal brengt het meeste omzet met zich mee?

Dit zijn vragen waarop het bronnen rapport een antwoord biedt. Dit rapport geeft namelijk weer waar bezoekers vandaan komen, hoe hun kwaliteit is (met de bovenstaande cijfers) en of ze converteren.

Het belang van dit rapport spreekt meteen voor zich: het is meteen duidelijk wanneer je duizenden euro’s in één kanaal steekt dat niks opbrengt. Zo verhoog je je digitaal groeipotentieel en je online marketingsucces!

Je online succes aan iemand anders overlaten? 

De experts van Kingsberry helpen je met plezier!

4. Belangrijkste pagina’s

Wanneer je uren en uren werk in één pagina hebt gestoken, zou het jammer zijn dat bezoekers deze gewoon links laten liggen. Toch is dit voor heel wat bedrijfswebsites pure realiteit. Ze steken hart en ziel in pagina’s die verdwijnen in één of andere uithoek van het internet, die amper een paar keren op een jaar bezocht worden.

Daarom is het belangrijk om de pagina prestaties goed in de gaten te houden. Je krijgt dan heel wat verschillende inzichten over je pagina’s:

  • Welke pagina’s zijn het populairst, en welke zijn het minst populair?
  • Op welke pagina wordt het best of het meest geconverteerd?
  • Zijn er pagina’s waar bezoekers beduidend lang aanwezig zijn?
  • Hoe zit het met de bezoekers van de blog?

Zo krijg je meteen een beeld over welke pagina’s goed scoren en welke pagina’s nog wat tweaks nodig hebben.

En dat brengt ons naadloos bij de laatste succesfactor tijdens een online marketinganalyse.

5. Exit page ratio

Niets zo ergerlijk als je weg kwijt zijn. Dat principe geldt voor het verkeer, maar het gaat ook op voor de digitale wereld. Wanneer iemand verloren loopt in een website of app, zal deze persoon gemakkelijk op de afsluitknop klikken.

Daarom is de exit page ratio in Google Analytics een belangrijk aspect voor jouw online marketingsucces. De ratio kan hoog liggen, bijvoorbeeld op een bedanktpagina of wanneer een bestelling achter de rug is. Toch is een hoge ratio meestal geen goed teken, en moet je hieraan werken. Dat kan door:

  • Je content uit te breiden, in te korten of te verfijnen.
  • Een extra trigger of call-to-action toe te voegen aan de pagina.
  • De pagina te verbeteren qua snelheid of info.

Extra parameters voor online marketingsucces?

Zijn de bovenstaande 5 nu écht de enige parameters die online marketingsucces bepalen en toelichten? Zeker niet! En het kan zelfs zijn dat bovenstaande cijfers helemaal onnodig zijn in je online marketingstrategie. Het belang van de bovenstaande cijfers varieert van bedrijf tot bedrijf.

Al leert ervaring ons wel dat in 85% van alle gevallen (minstens één van) de bovenstaande 5 kwaliteitspunten een goede maatstaf zijn. Ze geven je een algemeen inzicht, tonen je de gezondheid van je online marketingstrategie en laten je een snelle online marketinganalyse maken.

Echt succes? Ontdek onze online marketinganalyse!

Op zoek naar een expert die zijn blik op jouw online marketing werpt? Daarbij kunnen we jou zeker en vast helpen. Wij maken vrijblijvende en onafhankelijke analyses en adviesrapporten van jouw online marketing en website. Op het einde van de rit krijg jij:

✅ Een overzicht van de cijfers, conversies en bezoekerskwaliteit.

✅ Een content- en bronanalyse, zodat je weet waarop je beter kan inzetten.

✅ Een hands-on plan van aanpak om je online marketing naar een nog hoger niveau te brengen.

Tijd voor een expert view in jouw Google Analytics?
Vul het onderstaande formulier in!

Voornaam*

Achternaam*

Email*

Telefoonnummer*

Hoe kan Kingsberry u verder helpen?