Meer Belgische klanten?

60seoicons_white bg13-01

Jij wilt meer Belgische klanten?
Kies dan voor een Belgisch online marketing bureau

Je probeert als Nederlandse ondernemer of merk je product of dienst op de Belgische markt aan te bieden, maar het lukt niet zoals gehoopt? Dan is het goed mogelijk dat je die Vlaamse/Belgische markt nog niet goed bespeelt. Door samen te werken met een Belgisch digitaal bureau kan je die achterstand snel inhalen.

Een flink aantal Nederlandse bedrijven richt zich op de Belgische markt of wil dit in de nabije toekomst doen. Zeker in Vlaanderen zit veel potentieel, “want daar spreken ze dezelfde taal en dus kunnen we die Vlamingen op dezelfde manier targeten”…mmm of toch niet. “Die Vlamingen” hebben zo hun eigen stijl en taalgebruik en er zijn ook belangrijke verschillen qua mogelijkheden voor online marketing. Denk maar aan de privacy wetgeving die in België echt wel anders is. Een Belgisch agency zoals Kingsberry inschakelen om je Zuiderburen te overtuigen, is daarom een must.

Geen tosti maar een croque monsieur, geen bank maar een zetel

Vlaanderen is een regio met veel potentieel voor o.a. de Nederlandse toeristische en vrijetijdssector, maar zeker ook voor retail. Vlamingen steken gemakkelijk de grens over als ze ervan overtuigd geraken dat retailers daar een interessant aanbod hebben. Maar toch lukt het Nederlandse B2C en B2B ondernemers niet altijd om meer Vlaamse of Belgische potentiële klanten te bereiken. En dat ligt mede aan de manier van communiceren.

Wie bijvoorbeeld de Vlaamse markt wil aanspreken via advertenties, content marketing of direct mailing moet zich bewust zijn van het verschil in taalgebruik. Er zijn inderdaad een reeks woorden die in Vlaanderen echt anders zijn (denk aan een tas i.p.v. een kopje, een croque monsieur i.p.v. een tosti, betalen met bankcontact i.p.v. pinnen of iDeal betalingen , ..). Die te ‘Hollandse’ woorden zijn dus te vermijden. Maar daarnaast is het vaak een kwestie van gevoel of vertrouwen. De Belgen begrijpen de Nederlandse teksten natuurlijk wel, maar het voelt niet altijd aan ‘als van bij ons’.  Door als Nederlands bedrijf in te spelen op de subtiele verschillen in taalgebruik, kan je beter scoren en het  vertrouwen van potentiële klanten winnen. Door te werken met een Belgisch digitaal agency vermijd je communicatie die niet echt aanspreekt of campagnes die hier niet helemaal lekker klinken.

60seoicons_white bg13-28

Verschillende wetmatigheden in online marketing

Online marketeers gebruiken gegevens van internetgebruikers om doelgericht te targeten. Maar de privacywetgeving in Nederland verschilt met die van België waardoor je ook je marketing strategie moet aanpassen. Een voorbeeld? Waar RTB in Nederland goed scoort wegens de kwalitatieve data die aangeboden wordt om te targeten is dat in Vlaanderen nog veel minder het geval. In Vlaanderen kan je dan weer grote kwalitatieve B2B email-databases aankopen voor direct mailing wat niet mag in Nederland.  Wie volop de Belgische of Vlaamse markt wil bespelen werkt dus logisch gezien beter samen met een agency die de lokale markt goed kent.

Les clients viennent aussi de la Wallonie

Sommige Nederlandse bedrijven willen ook de Franstalige Belgen aanspreken. Denk maar aan toeristische-, hospitality- en vrijetijdssector. Als Belgisch agency met een netwerk in de verschillende taalregio’s kan Kingsberry uiteraard uit de voeten met twee en zelfs drie (!) landstalen.

Wil jij ook meer Belgische klanten? Contacteer ons!

Uw naam (verplicht)

Uw e-mailadres (verplicht)

Uw telefoonnummer (verplicht)

Onderwerp

Uw bericht