5 AI-tools om je marketingtaken te vergemakkelijken

Wil je minder tijd besteden aan tijdrovende marketingtaken? Ben je op zoek naar inspiratie? Kan je extra hulp gebruiken om advertentiecampagnes te analyseren? Met artificiële intelligentie kan je heel wat opdrachten vergemakkelijken en versnellen. Gebruik jij deze vijf AI-tools al?

AI-tools voor marketingtaken

1. ChatGPT: je persoonlijke contentassistent

ChatGPT is wellicht de bekendste AI-tool. Zit je met een writer’s block en heb je extra inspiratie nodig? ChatGPT helpt je ideeën en eerste concepten te bedenken of taalfouten te detecteren. Deze contentassistent kan ook hele blogposts of e-mails voor je schrijven. Toch is het geen slim idee om je blogartikels volledig door AI te laten schrijven. Er zitten vaak onwaarheden in en zoekmachines houden ook niet van teksten die 100% door AI geschreven zijn. Het is belangrijk om eventjes stil te staan bij de prompt die je geeft aan ChatGPT. Jouw vraagstelling bepaalt het antwoord dat je krijgt. Geef dus genoeg info bij je prompt.

2. Midjourney: AI-gestuurde grafische creatie voor je marketing

Wil je zelf creatieve visuals leren maken zonder je collega’s te storen? Midjourney is een krachtige AI-tool die je helpt om op maat gemaakte afbeeldingen voor je marketingcampagnes te creëren. Je voert je beschrijving in en Midjourney genereert visuals die aansluiten bij je merkidentiteit. Je krijgt vier varianten waarvan je er één kan kiezen om verder te verfijnen. De afbeeldingen zien er professioneel uit en je hebt geen uitgebreide ontwerpervaring nodig. Ook bij deze tool zijn de prompts belangrijk. Via een Prompt Helper geef je de juiste info aan Midjourney voor het beste resultaat.

3. Auris AI: transformeer je audiocontent met AI

Jouw videocontent automatisch laten ondertitelen of transcripties laten maken op basis van een audiobestand? Wat voor jou een tijdrovende taak is, heeft Auris AI zo gefixt. Je kijkt de gegenereerde teksten wel best na, want hier sluipen nog fouten in. Maar deze tool vergemakkelijkt en versnelt het hele proces aanzienlijk.

Reageer altijd op reviews, zowel positieve als negatieve. Dit laat zien dat je betrokken bent en om je klanten geeft. Het is ook een kans om extra relevante zoekwoorden in je antwoorden te verwerken.

4. Row: AI-gedreven inzichten uit je sociale media en content

Hulp nodig om de statistieken van je socialemediaberichten te analyseren en visueel aantrekkelijk voor te stellen? Row gebruikt natuurlijke taalverwerking en machine learning om patronen, trends en sentimenten in je content te identificeren. Zo krijg je een duidelijk overzicht van welke posts het beste presteren en welke onderwerpen je doelgroep het meest aanspreken. Row kan ook concurrentieanalyses uitvoeren om inzicht te krijgen in de strategieën van je concurrent. Met al deze info kan je je content optimaliseren, je engagement verhogen en je algemene socialemediastrategie verfijnen.

5. Canva AI: Creativiteit en efficiency in één pakket

Canva is al lang een favoriet onder marketeers voor zijn gebruiksvriendelijke ontwerptools. De tool heeft nu AI-functionaliteiten geïntegreerd die je creatieve proces nog verder versnellen. Denk aan socialemediaposts, presentaties, flyers of zelfs video’s. De tool zet tekst om in visueel aantrekkelijke designs met of zonder tekst, doet suggesties voor layout en kleurenschema’s die passen bij je merk. Tevreden over het resultaat? Dan kan je Canva het design laten aanpassen naar andere formaten. Met enkele klikken maak je dus professionele marketingmaterialen dankzij Canva AI.

Naast deze vijf AI-tools zijn er nog tal van technologieën waarmee je je marketingtaken kan versnellen zoals Photoshop Firefly of Dall-E 3. Wil je graag meer weten over deze tools? Schrijf je in voor de opleiding Marketing met AI en ChatGPT.