Waarom je AI best je blogs niet laat schrijven

Artificiële intelligentie vereenvoudigt routinematige en tijdrovende (marketing)taken. Daarom is het verleidelijk om ook je copywriting volledig uit te besteden aan AI. Maar is dat wel een goed idee? Lees waarom artificiële content wordt afgestraft en hoe AI wel efficiënt ingezet kan worden bij je schrijftaken.

Waarom je AI best je blogs niet laat schrijven

Zet je SEO-positie niet op het spel

AI-tools geven generieke antwoorden waardoor de tekst informatief overkomt, zonder enige persoonlijkheid. AI-tekst wordt door zoekmachines als Google of Bing dan ook gedetecteerd en beoordeeld als niet relevant. Teksten volledig door AI laten schrijven is daardoor nefast voor je SEO-positie. Vermijd dus om je copywriting blindelings aan AI over te laten, wil je de vindbaarheid van je website blijven garanderen.

Kijk uit voor verouderde informatie

Een tweede reden om op te letten met AI-content is het risico op onjuiste inhoud. AI-tools zoals ChatGPT, Gemini en Claude halen informatie namelijk uit verschillende hoeken en kijken daarbij dus ook naar websites en artikels die al een aantal jaar bestaan. Daarom krijg je soms onnauwkeurige of verouderde informatie als antwoord. Zorg er altijd voor dat je de informatie controleert en aanpast waar nodig.

Gebruik AI als inspiratiebron voor je blog

Artificiële intelligentie is wel een heel handig hulpmiddel als je op zoek bent naar inspiratie. Gebruik ChatGPT, Gemini of een andere tool om te brainstormen over populaire onderwerpen, gepaste SEO-termen en blogideeën. Je kan AI ook gebruiken voor volgende zaken:

  • Een logische structuur opzetten: Een goede structuur bevordert de leesbaarheid van je blog. Vraag om het artikel op te splitsen in verschillende alinea’s met bijhorende tussentitels.
  • Socialemediaposts genereren: AI genereert passende socialemediateksten als je jouw geschreven blog toevoegt aan de prompt. Geef zeker aan voor welk kanaal je jouw bericht wil inzetten.
  • Titels bedenken: Het is niet altijd gemakkelijk om een straffe titel en geschikte tussentitels te verzinnen. Vraag enkele opties aan je AI-tool zodat je meer inspiratie krijgt.
  • Doorbreek je writer’s block: Gebruik AI om een insteek te geven als vervolg van je blogartikel wanneer je zelf vastloopt tijdens het schrijfproces.

Personaliseer AI-gegenereerde inhoud

Hoewel artificiële intelligentie snel concepten en ideeën kan leveren, maakt de menselijke creativiteit je blogpost echt authentiek. Door je persoonlijke inzichten en unieke schrijfstijl toe te passen, zorg je ervoor dat je blogposts er echt uitspringen en herkenbaar worden. 

Heb je toch een tekst geschreven met AI? Herschrijf je tekst in jouw tone-of-voice en schrijfstijl. Dat doe je zo:

  • Voeg anekdotes en persoonlijke verhalen toe: Verwerk bijvoorbeeld je eigen ervaringen met klanten in je bericht, zo kunnen je lezers zich inleven en herkennen in je verhaal
  • Pas je woordkeuze aan: Zorg ervoor dat de woorden en zinsstructuren die je gebruikt aansluiten bij je eerder gepubliceerde blogposts.
  • Herlees en herschrijf: Zorg ervoor dat je tekst vlot leest en vrij is van fouten, terwijl je je eigen schrijfstijl toepast. Je kan aan AI-tools vragen om schrijffouten uit je tekst te halen.
  • Denk aan je doelgroep: Schrijf je aan een directeur, een jonge moeder of een hr-medewerker? Pas je taalgebruik aan je doelgroep aan en leg eventueel bepaalde termen uit.


Het jezelf nog makkelijker maken? Vraag aan een AI-tool om jouw tone-of-voice te analyseren en toe te passen op je blogartikel. Aan de hand van deze analyse kan je een tekst laten herschrijven in jouw schrijfstijl. Het beste is om meerdere blogs te laten analyseren zodat AI een duidelijk beeld heeft van je tone-of-voice.

Combineer AI met SEO-tools

Combineer AI en SEO-tools zoals Semrush of Mangools om populaire zoekwoorden te vinden die aansluiten bij je blogtekst. Vraag eerst aan ChatGPT wat veel gezochte woorden zijn die te maken hebben met jouw onderwerp. Controleer daarna in de SEO-tool of de zoekwoorden ook effectief populair zijn in de door jou gekozen regio. Neem deze zoekwoorden vervolgens op in je prompt voor een SEO-proof blogartikel.

Je laat je blogs dus best niet volledig schrijven door AI, maar als hulpmiddel maakt het jouw schrijfproces wel heel wat efficiënter. Met onze tips vind je de perfecte balans tussen kunstmatige intelligentie en menselijke creativiteit.

Wil jij meer leren over hoe je met artificiële intelligentie werkt en tijd bespaart? Schrijf je dan in voor de Marketing met AI-opleiding van Kingsberry Academy en blijf je concurrenten een stap voor!