Fysieke en online shop op één kassasysteem

In de snelveranderende wereld van detailhandel en e-commerce is een naadloze integratie van je fysieke winkel en online shop van cruciaal belang. Is er geen onderlinge koppeling tussen je webshop en algemene website? Dan moet alle aanpassingen steeds tweemaal worden uitgevoerd. Fashion Stoopen, een modezaak met meer dan 50 modemerken in Lille, kampte met dit probleem en vroeg Kingsberry om hulp.

Fashion Stoopen had een algemene website én een webshop: twee websites met twee domeinen en twee designs. Enkel het logo was de link tussen beiden. Dit kon geoptimaliseerd worden: één systeem dat zowel de fysieke als de online shop aanstuurt.

Kassasysteem koppelen aan online webshop

Al jarenlang werkt Fashion Stoopen met hetzelfde kassasysteem. Hiervan afstappen was geen optie. Daarom raadde Kingsberry aan om de webshop over te zetten naar Woocommerce, een uitgebreide en flexibele e-commerce plugin voor het bouwen van online webshops. Het grote voordeel van Woocommerce is dat het kan samenwerken met verschillende kassasystemen.

Waarom is de koppeling tussen een kassasysteem en een online webshop belangrijk? Je hebt de mogelijkheid om je voorraad in real-time te beheren en te synchroniseren. Dit betekent dat wanneer een product in je fysieke winkel wordt verkocht, de voorraad automatisch wordt bijgewerkt in de online shop en vice versa. Dit voorkomt dubbele verkopen en zorgt voor een nauwkeurig voorraadbeheer.

Een ander groot voordeel is ook dat Woocommerce kan samenwerken met externe verkoopsplatformen zoals Zalando, bol.com en Amazon.

Nieuwe webshop én website

Woocommerce en WordPress zijn twee handen op één buik. Daarom heeft Kingsberry niet alleen de webshop met producten omgezet naar Woocommerce, maar ook de algemene website omgezet naar WordPress. Ook de koppeling voor synchronisatie tussen het kassasysteem en Woocommerce was in handen van Kingsberry. Hierdoor worden de 15.000 producten automatisch ingeladen en synchroniseert het hele systeem telkens wanneer er wijzigingen doorgevoerd worden in het kassasysteem.

Conversieoptimalisatie

Producten verkopen is voor een modezaak het belangrijkste doel van een webshop. Maar een website kan werken op verschillende doelen. Zo kan je ook een database van klantencontacten opbouwen door het beschikbaar stellen van downloads of door de implementatie van een afspraken-tool. Niet te missen onderdelen voor de website van Fashion Stoopen.

Kan jouw website ook geoptimaliseerd worden? Onze marketingexperts helpen je graag verder. Of wil je zelf aan de slag met WordPress? Schrijf je dan in voor onze opleiding WordPress.