5 onverbeterlijke online marketing don’ts

Bedrijven blijven vaak hardleers als het op digitale marketing aankomt

Steeds meer bedrijven beseffen dat digitale marketing meer is dan een website online gooien of enkele advertenties lanceren. Toch blijken enkele malpraktijken moeilijk te vermijden. Met deze lijst waarschuwen we je alvast voor de vaakst voorkomende marketingfouten.

WAAK OVER JE STRATEGIE, IN ALLE FACETTEN VAN JE CAMPAGNE

De gemiddelde website heeft een conversieratio van amper 1,4%. Dat betekent dat 98.6% van je bezoekers afhaakt alvorens een aankoop te doen of contactgegevens achter te laten. Dat is uiteraard zonde van de moeite die je doet en het budget dat je besteedt om website verkeer te genereren. Een duidelijke strategie is dan ook cruciaal om de uitstroom van bezoekers te beperken.

Je hebt misschien al gehoord van termen zoals funnels en customer journeys, die deel uitmaken van zo’n strategie. Echter, indien je deze theorie niet vertaalt naar concrete acties in Google Ads, Facebook, LinkedIn,… blijven de resultaten achterwege.

Het komt er dan ook op aan de mogelijkheden van je marketingtools optimaal te benutten. Zo laten advertentiecampagnes je toe om zoekwoorden te testen, verschillende doelgroepen te targeten en je content en landingspagina te finetunen. Op basis hiervan kan je vervolgens je budget toewijzen aan de meest succesvolle marketing configuraties.

In Google Ads is het belangrijk dat je zoekwoorden aansluiten bij je advertentieteksten en de copy op je landingspagina. Indien dit niet het geval is, zal je een verkeerd publiek aantrekken met een kleine conversieratio tot gevolg. Ga dus enkel voor zoekwoorden die overeenstemmen met de content die bezoekers aantreffen op je website.

Bijvoorbeeld. In het geval van Kingsberry, zal het targeten van mensen die zoeken naar “digitaal marketingbureau” meer resultaat opleveren dan mensen die “wat is Google Ads?” intypen op Google. De eerste zoekterm sluit namelijk goed aan bij onze activiteiten, terwijl de tweede niet noodzakelijk onze doelgroep vertegenwoordigt. Dit kan nog steeds een waardevolle lead worden, maar de weg naar een geslaagde conversie is langer.

RETARGETING: NIET ALLE BEZOEKERS ZIJN EVEN WAARDEVOL

Stel, je verkoopt wagens en hebt een showroom. Er komt een klant binnen en wandelt wat ongeïnteresseerd langs enkele afgeprijsde tweedehands modellen. Je vraagt hem of je kan helpen en maar hij zegt dat hij enkel wat aan het rondkijken is. Vervolgens verlaat hij je zaak.

Hoewel de klant amper interesse toonde, besluit je toch dat je hem wilt overtuigen om tot een aankoop over te gaan. Je loopt hem achterna en spendeert veel tijd en moeite om hem alsnog te overhalen om één van je goedkope wagens aan te schaffen.

Dit lijkt misschien geen efficiënte besteding van je tijd maar dat is nu net hoe het er bij digitale marketing aan toegaat. En daar is ook een goede reden voor. Het werkt!

Maar net zoals de verkopers in je showroom wel wat beters te doen hebben dan bezoekers met weinig potentieel te stalken, werk je ook bij digitale marketing steeds met gelimiteerde budgetten.

Dus als je nu de keuze moest maken tussen deze ongeïnteresseerde klant en een showroombezoeker die oog heeft voor je meer geprijsde modellen en daarbij ruim de tijd neemt om vragen te stellen. In welke zou jij dan je tijd investeren?

Bij online marketing worden alle klanten vaak over dezelfde kam geschoren. De marketinginspanning om hun aandacht te trekken is steeds even groot, net als de budgetten. Ook de advertenties die ze te zien krijgen zijn uniform, ongeacht hoe geïnteresseerd een bepaalde bezoeker reeds is in een product of dienst.

Een efficiënte retargeting campagne verdeelt z’n doelgroepen echter onder in verschillende segmenten, zodat meer budget kan toegewezen worden aan het targeten van groepen met een grotere interesse of betrokkenheid. Om die selectie te maken, bestaan er verschillende indicatoren. Misschien hebben bepaalde bezoekers reeds artikelen in hun winkelkarretje geplaatst, of hebben ze je website al meerdere malen bezocht en zijn ze op verschillende pagina’s geweest.

Door een onderscheid te maken tussen vluchtige passanten en betrokken klanten, kan je elk segment ook anders gaan behandelen. Zo kan je iemand die herhaaldelijk op je website is geweest, telkens andere content tonen. Zo blijft je bezoeker betrokken en vergroot de kans op conversie.

AUTOMATISCH BIEDEN

Er bestaan zeer doeltreffende tools voor bedrijven die hun advertentie uitgaven onder controle willen houden. Zo kan je het bedrag dat je wilt spenderen om een verkoop of lead te verkrijgen, begrenzen door een maximale kost per lead/verkoop (CPA) in te stellen. Je kan er eveneens voor opteren om te focussen op de aangroei van je leads en verkopen. Maar tussen deze twee doelen moet er wel een keuze gemaakt worden. Zoniet werken ze elkaar tegen.

william-iven-jrh5lAq-mIs-unsplash

Het zit zo. Indien je de optie automatisch bieden activeert in Google Ads of Facebook, vraag je eigenlijk om je campagne zo in te stellen dat een bepaalde kost per aankoop wordt behaald. Met die opdracht gaan hun algoritmes aan de slag. Je campagne instellingen worden zo geconfigureerd dat je advertenties enkel getoond worden aan de meest relevante doelgroepen, op de meest relevante tijdstippen, op de meest relevante devices, teneinde aan jouw CPA criterium te voldoen.

Het probleem van deze strategie is dat ze eigenlijk té efficiënt werkt…om op lange termijn efficiënt te zijn. Algoritmes hebben immers data nodig om uit te leren. Hoe specifieker je je campagne van bij het begin maakt, hoe minder data er binnenkomen.

Hoe werkt dat nu in de praktijk? Indien je een CPA instelt die hoger ligt dan je dagelijks budget, is het zeer moeilijk om genoeg informatie te vergaren en je campagne te optimaliseren. Doorgaans stel je best een dagbudget in dat 4 tot 5 maal hoger ligt dan je gewenste CPA om goede resultaten te behalen.

Onder webshops is de Smart Shopping functie van Google dan weer zeer populair. Dit zijn volledig geautomatiseerde campagnes die ook vaak tot succes leiden. Echter, het is raadzaam om ook enkele campagnes manueel te beheren. Zo heb je een back-up indien de resultaten van je automatische campagnes toch plots een duik nemen. Smart Shopping gebruik je dan ook best om het succes van je beste productcategorieën te maximaliseren en je minst populaire artikelen te ondersteunen.

pexels-andrea-piacquadio-919436

IN-MARKET DOELGROEPEN

Ondanks de vele voordelen die ze biedt, maken weinigen gebruik van de In-market doelgroepen feature van Google.

Google verzamelt data en legt lijsten aan van mensen die een vergevorderde interesse vertonen in bepaalde producten of diensten. Die betrokkenheid is gebaseerd op hun recente online gedrag, hun zoektermen, de websites die ze bezoeken en hun interactie met bepaalde pagina’s. De algoritmes van Google kunnen zelfs het onderscheid maken tussen lange termijn gedragingen en mensen die nog maar recent interesse begonnen te tonen in een bepaald onderwerp.

Met deze feature kan je Google een campagne laten ontwerpen die focust op mensen die jouw zoektermen gebruiken en behoren tot bepaalde in-market doelgroepen.

Indien je over voldoende data beschikt, kan je zelfs je doelgroepen in segmenten onderverdelen en een lijst samenstellen van gebruikers die tot een conversie zijn gekomen op jouw website. Zo kan je uitzoeken tot welke in-market doelgroep deze gebruikers behoren en op die manier focussen op de lijsten met het meeste potentieel.

KLANTGERICHTE TEKSTEN

pexels-artem-beliaikin-1051747

Als het aankomt op marketingteksten, vervallen veel bedrijven nog steeds in pochende clichés en navelstaren. Nochtans kunnen advertentieteksten die vertrekken vanuit het perspectief van de klant, veel betere resultaten voorleggen.

Om dat soort teksten te schrijven, moet je wel onderzoek doen naar je doelgroep. Wie zijn ze? Wat zijn hun behoeften? Waar houden ze van? Wat haten ze?

Zo kan je inspelen op verschillende emoties en uittesten welke aanpak het beste werkt. Reageert je publiek beter op een positieve benadering van een probleem? Of krijg je betere resultaten indien je hen aanspreekt op bepaalde angsten?

Hopelijk vond je onze lijst van do’s en don’ts nuttig. Heb je nog vragen over digitale marketing, of heb je interesse in een opleiding? Neem dan gerust contact op met het Kingsberry team. Wij helpen je graag verder!

    Ik aanvaard de algemene voorwaarden van Kingsberry
    Schrijf mij in voor de nieuwsbrief van Kingsberry