#1 Denk als de klant
Schrijf alle categorieën van uw producten of diensten op. Kijk er naar vanuit de positie van uw klant en bedenk nu woorden die ZIJ zouden ingeven op zoek naar uw product of dienst. Maak er eventueel een brainstorm van met uw collega’s, zo komt u wellicht op woorden waar u zelf niet aan gedacht had. Zelfs een dialectwoord is mogelijk!
#2 Wees specifiek
Als het op zoekwoorden aankomt kan u bijna niet té specifiek zijn. Hoe specifieker uw zoekwoorden, hoe minder kans op irrelevante clicks.
Stel u hebt een schoenenwinkel voor vrouwen en wil de solden op voetbalschoenen voor vrouwen promoten. Gebruik dan specifieke zoekwoorden als ‘solden voetbalschoenen vrouwen’ en ‘dames voetbalschoenen korting’. Vermijd de brede zoekterm ‘solden voetbalschoenen’ want dat spreekt ook de voetballende mannen aan. Heeft u een dienst, bijvoorbeeld medische verzekeringen, dan kan u maar best zeer specifiek die medische verzekeringen toevoegen. Anders krijgt u ook kliks van consumenten die zoeken naar een autoverzekering.
#3 Voeg negatieve zoekwoorden toe
We hebben het hier niet over woorden met een negatieve betekenis, maar woorden waarmee u niet gevonden wil worden. Even terug naar uw schoenenwinkel voor vrouwen: u wilt dan niet gevonden worden op ‘schoenen mannen’. Daarom voegt u het woord ‘mannen’ toe als negatief zoekwoord. Nu worden uw advertenties niet getoond aan klanten die zoeken naar mannenschoenen. Bij onze medische verzekeringen voegt u ‘auto’ dan toe als negatief zoekwoord om de consumenten die op zoek zijn naar een autoverzekering uit te sluiten.
#4 Check en blijf checken!
U hebt gedacht als uw klant, een lijst gemaakt van specifieke en negatieve zoekwoorden en lanceert uw campagne. Het is nu van groot belang dat u regelmatig naar de resultaten kijkt. Welke zoekwoorden krijgen de meeste kliks? Welke zoekwoorden leiden naar conversies? Aan de hand van de statistieken in Adwords krijgt u inzicht in goed en slecht presterende zoekwoorden. Gebruik die kennis en optimaliseer de campagne: verwijder zwakke zoekwoorden, geef de sterkste zoekwoorden meer budget en probeer nieuwe zoekwoorden uit!
Google AdWords is sinds de lancering enorm geëvolueerd. De technieken en benamingen veranderen vaak en daardoor kan het moeilijk zijn uw AdWords account optimaal te gebruiken. Om het maximale rendement uit uw advertentiecampagne te halen, schakelt u best een ervaren expert in. Met vier bovenstaande tips komt u al een heel eind, maar toch zien we vaak dat veel bedrijven hun AdWords uiteindelijk uitbesteden.