5 ‘quick wins’ voor je Google Adwords Campagne

Adverteren via Google Adwords kan een belangrijke rol spelen in het bereiken van nieuwe klanten en het vermeerderen van verkoop. Maar dan moet die campagne wel op een slimme manier zijn opgesteld én met regelmaat worden geoptimaliseerd. Maak jij de juiste keuzes binnen de mogelijkheden van Adwords? Je krijgt van ons alvast 5 tips om je campagne te laten renderen.

#1 Vermijd breed zoeken (broad match)

De instelling ‘breed zoeken of broad match’ lijkt op het eerste zicht een goed idee. Google zegt zelf: “Breed zoeken laat uw advertenties automatisch zien bij relevante varianten van uw zoekwoorden, ook als deze termen niet in uw zoekwoordenlijsten staan. Zo kunt je meer bezoekers naar jouw website trekken, hoef je minder tijd te besteden aan het samenstellen van zoekwoordenlijsten.”

Maar in de realiteit is dit anders en wij raden jou aan om breed modifier (modified broad match) te gebruiken. Gebruik breed zoeken enkel als je reeds ervaring hebt met deze doelgroep en keywords. Indien je toch kiest voor breed zoeken loop je het gevaar om een doelgroep te bereiken die niets te zoeken heeft op jouw website of niet geïnteresseerd is in jouw advertentie. Dit zorgt voor overbodige kosten en inspanningen. Breed zoeken kan enkel en alleen interessant zijn als je gebruik maakt van uitsluitingszoekwoorden, dit staat uitgelegd bij #3. Met breed modifier daarentegen worden de brede zoekwoorden verder verfijnd aan de hand van de aangepaste term of sterk gelijkende varianten ervan. De modifier is te implementeren door een plusteken (+) meteen vóór een of meer zoekwoorden te plaatsen zoals je hieronder kan zien:

Voorbeeldzoekopdracht: hoeden voor dames
Voorbeeldzoekwoord: +dames +hoeden

#2 Geef de best scorende keywords meer budget

Als je campagne een tijdje loopt, ontdek je welke keywords converteren en welke niet of minder goed. Het is dan belangrijk om een budgetverschuiving uit te voeren naar de keywords die best scoren. Omdat je nog budget wilt overhouden om nieuwe keywords te testen, is het een goed idee om de top-keywords in hun eigen campagne te zetten. Zo kan je instellen dat het meest van je budget doorvloeit naar wat best converteert. Op deze manier verzeker je dat jouw advertentie verbonden is aan de keywords die het beste resultaat boeken.

#3 Gebruik altijd uitsluitingszoekwoorden

Keywords die raakvlakken hebben met jouw product of dienst, maar net niet van toepassing zijn op jouw campagne, voeg je best toe bij de lijst ‘negatieve zoekwoorden’. Deze negatieve lijst, kan evenveel bijdragen tot het succes van je campagne dan de zoekwoorden waarop je biedt. Als je een campagne wilt opzetten die nauwkeurig en goed getarget is, moet je ook bepalen wat buiten je targeting valt. Het is dus enorm belangrijk om te kijken welke termen gerelateerd zijn aan jouw bedrijf en welke niet. Bijvoorbeeld: Stel dat je een modezaak hebt die zich richt op een ouder publiek. Waarschijnlijk is het dan een goed idee om uitsluitingszoekwoorden toe te voegen voor zoektermen als ‘kleding voor kleuters’ of ‘kinderkleding’.

#4 Zorg voor een goede landingspagina

Bij het opzetten van een campagne is het belangrijk dat de landingspagina’s perfect aansluiten met wat je in de advertenties aanbiedt of communiceert. De landingspagina moet dus een duidelijk vervolg zijn van de advertentie, zo niet haakt de bezoeker af.

#5 Gebruik remarketing

Remarketing bij Google Adwords zorgt ervoor dat je advertenties kunt inzetten naar gebruikers die jouw website reeds bezocht hebben. Dit is erg interessant omdat deze mensen waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf. Bijvoorbeeld: Stel dat een gebruiker je website reeds heeft bezocht maar niets heeft gekocht of geen contact heeft opgenomen, dan kan de remarketing advertentie ervoor zorgen dat deze bezoeker toch overtuigd geraakt.

Hulp met Adwords? Contacteer ons nu!