Je hebt een website en je wilt weten hoeveel bezoekers je trekt. Of je hebt een flink budget uitgegeven aan online reclame en wilt ontdekken wat die marketinginspanning je concreet oplevert. Antwoorden op deze vragen krijg je dankzij Google Analytics, de meest gebruikte webanalyse tool waarop je gratis beroep kan doen.
Wie zijn mijn websitebezoekers?
Je website is je digitale winkel. Hier surfen mensen naartoe als ze geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. Natuurlijk wil je dan weten wie die bezoekers zijn. Hoe oud zijn ze? Betreft het vooral mannen of vrouwen? Waarop klikken ze? Hoeveel tijd besteden ze op welke pagina? Met welk type apparaat surfen ze? Etc. Deze antwoorden liggen voor het grijpen binnen Google Analytics. Het zijn cruciale inzichten waarmee je de inhoud of de vorm van je website nog beter kan afstemmen op je doelpubliek.
Welke reis maken ze via internet?
Google Analytics gaat nog veel dieper. Zo kan je er ontdekken welke reis of ‘customer journey’ een bezoeker aflegt. De analyse van die reis is belangrijk om je webpagina’s en online advertenties juist te beoordelen. Zo ontdek je:
Via welke kanalen bezoekers naar jouw website worden gebracht. Komen ze bijvoorbeeld naar je site via Facebook, LinkedIn, YouTube, Instagram of Google?
Met welke zoekwoorden mensen hun research op het internet aanvatten waarna ze bij jou uitkomen.
Hoeveel verkeer je aantrekt via je betaalde advertenties op Google, YouTube of social media. En je analyseert onmiddellijk welke advertentie daarbij het best scoorde.
Waarom verlaten ze mijn website?
Even belangrijk om te weten waar je online bezoekers vandaan komen, is ontdekken waarom ze je website verlaten. Hier kunnen vele redenen voor zijn. Als je bijvoorbeeld ziet dat de mobiele gebruikers slechts enkele seconden op je website blijven dan controleer je best hoe je website functioneert op een mobiel apparaat. Blijven ze in het algemeen zeer kort op je website? Dan stuur je ze waarschijnlijk naar een pagina op je website die niet echt beantwoordt aan hun behoefte.
Onmisbaar voor efficiënte marketingcampagnes
Om echt goed in te schatten of het campagnebudget slim werd besteed, is het belangrijk om conversies te meten. Want je wilt toch weten hoeveel mensen uiteindelijk via internet echt zijn overgegaan tot actie. Die ‘actie’ kan bijvoorbeeld zijn: het invullen van je contactformulier, een online catalogus downloaden of een aankoop verrichten op je webshop. Als je weet welke online marketing inspanningen tot conversies leiden, dan kan je beginnen schakelen en je budget inzetten op de best scorende campagnes of advertenties.
Meer uit je website en campagnes halen?
Wil je meer uit je website en je online advertentiebudget halen, dan kan Kingsberry je op twee manieren helpen. We kunnen je alle werk uit handen nemen en zorgen ervoor dat je elke maand interessante inhoud communiceert naar je doelgroepen via de meest geschikte online kanalen. We zetten daarnaast reclamecampagnes voor je op en optimaliseren voortdurend aan de hand van de insights van o.a. Google Analytics.
Maar misschien wil je graag ook je eigen kennis en inzichten in online prestaties verruimen? je kan bij Kingsberry de basisopleiding ‘Google Analytics’ volgen op verschillende plaatsen in Vlaanderen. Zo behoud jij meer controle over budgetten en resultaten.
Ontdek hier het opleidingsaanbod.
Heb je interesse in een samenwerking? Neem dan vandaag nog contact met ons op!
Tagged Blog