6 tips voor succesvolle Facebook advertenties – deel 2

In deel 1 hebben we besproken wat er voor de campagne moet gebeuren en hoe je een TOP-advertentie moet maken. Omdat Facebook één van de weinige kanalen is waar je zo gericht een doelgroep kan benaderen, verzamelen we in deel 2 enkele tips voor het bepalen van de ideale doelgroep. Na jouw campagne is het belangrijk om te kunnen analyseren hoe succesvol deze is geweest, daarom eindigen met enkele tips om het succes van jouw campagne te kunnen bepalen.

De ideale doelgroep
Ga op zoek naar overeenkomsten

Kijk naar jouw huidige klanten en ga op zoek naar overeenkomsten. Wat onze campagnes zo sterk maakt is dat wij de doelgroep op Facebook spiegelen met de huidige klanten. De data die je reeds hebt is van goudwaarde, het vertelt je wie je meest loyale klanten zijn en welke mensen geïnteresseerd zijn in jouw merk. Zonder dat je het weet zijn er potentiële klanten in de omgeving die behoefte hebben voor jouw diensten, ze hebben enkel nog niet van jou gehoord.

Wees aanwezig op de plaats van doelgroep

Elke klant en potentiële klant heeft zijn eigen uniek traject dat hij doorloopt met jouw bedrijf en producten of diensten. Gebruik dit dan ook en hou steeds in het achterhoofd waar de klanten zich momenteel bevinden in hun levenscyclus. Is het iemand die je bereikt voor de eerste keer? Of heeft deze persoon reeds bij jou gekocht? Hoe meer je jouw content kan afstemmen op jouw publiek, hoe succesvoller jouw advertentie zal zijn.

Na de campagne
Ken de waarde van jouw klanten

Het kan een investering vragen voordat je resultaten boekt en nieuwe klanten genereert. Wanneer je weet hoeveel een nieuwe klant waard is kan het je helpen om te meten of jouw campagne effectief genoeg is of niet.

Wij adviseren dus om een objectief te stellen omtrent de kost per acquisitie. Bijvoorbeeld als een nieuwe klant € 100 waard is, kijken we naar het aantal conversies per € 100. Bij kleine budgetten, kan je starten met enkele honderden euro’s kosten om brand awareness te creëren. Als je deze doelen voorop hebt gesteld kan je deze doelen gebruiken om te meten hoe goed jouw campagne heeft gepresteerd.

Bekijk de resultaten op lange termijn

Eens je campagne is gelanceerd is het goed om een het perspectief te behouden als je jouw resultaten bekijkt. Als je campagne niet meteen resulteert in verkoop betekent dat niet dat deze gefaald heeft. Snelle verkopen zijn geweldig maar door de advertentiecampagne op lange termijn te bekijken ga je een beter beeld krijgen over de effectiviteit.

Geef de mensen wat ze willen

Wat als de advertentie mensen naar jouw site brengt maar je nog steeds geen verkopen maakt? Dan stuur je de mensen waarschijnlijk naar de verkeerde plaats. Als je geen resultaten ziet in de conversie kolom dan stuur je je publiek naar de verkeerde landingspagina. Als een klant naar jou komt om op zoek te gaan naar een product, betekent dit dat ze niet op de homepagina terecht horen te komen. Des te meer ze moeten navigeren om te vinden wat je ze getoond hebt, hoe kleiner de kans dat ze een aankoop gaan maken.

Leren en verbeteren

Zelfs een succesvolle campagne zal werkpunten hebben. Wat je resultaten ook zijn, neem mee wat je leert en verbeter jouw advertenties. Via Facebook advertenties krijg je ook meteen meetbare feedback en mate van engagement. Dit kan je gebruiken om jouw tekst, afbeelding en andere zaken van jouw advertentie aan te passen voor in de toekomst. Blijven verbeteren is de sleutel tot succes.

Wens je hulp met Facebook adverteren? Onze experts staan voor je klaar!