De e-mailmarketing tool voor KMO’s: Mailchimp!

Er zit meer in Mailchimp dan je denkt

Je hebt waarschijnlijk al wel eens over Mailchimp gehoord. Misschien gebruik jij deze gebruiksvriendelijke e-mailmarketing tool zelf in je bedrijf? Dan ben je niet alleen! Mailchimp is dan ook een populaire oplossing die talloze bedrijven gebruiken om mooie e-mails en nieuwsbrieven te versturen.

Toch kan je met Mailchimp veel meer dan alleen nieuwsbrieven versturen! Wij sommen enkele minder bekende mogelijkheden van de e-mailmarketing tool voor je op. Zo zorg jij voor mails die echt opvallen… meer dan die van je concurrenten.

Betere e-mailmarketing met Mailchimp

De meerderheid van de KMO’s die actief bezig is met e-mailmarketing gebruikt Mailchimp. Zij verkiezen deze tool om e-mails te versturen naar hun lezers. Ze hebben verschillende redenen hiervoor:

1. Mailchimp is goedkoop. Sterker zelfs: de tool is gratis zolang je onder de limieten van 12000 e-mails en 2000 mensen blijft.
2. De e-mailmarketing tool is zeer gebruiksvriendelijk in tegenstelling tot concurrenten. Een lijst aanmaken en e-mail versturen wijst zichzelf uit.
3. Remarketing, formulieren, slimme segmentatie, … Mailchimp is steeds opnieuw een innovator op vlak van e-mailmarketing.
Toch duurt het altijd even vooraleer jouw concurrenten op de hoogte zijn van deze nieuwe mogelijkheden. Er snel op inspelen is dus de boodschap!

Op zoek naar een expert die het maximale uit Mailchimp haalt?

Drie manieren om het verschil te maken

E-mailmarketing is en blijft een bijzonder efficiënte manier om op te vallen bij potentiële klanten. Natuurlijk moet je je daarom wel onderscheiden van je concurrenten. Als ondernemer moet je opvallen in de zee van marketingmails.

1. Minimal effort, maximum return met geautomatiseerde e-mails

Klinkt goed, niet? Geautomatiseerde e-mailcampagnes laten je opvallen en versterken de band met je potentiële klanten.

Er zijn enkele mogelijkheden om je bedrijfsmails te automatiseren:

  1. Verwelkom nieuwe inschrijvingen in je database met enkele geautomatiseerde mails.
  2. Zorg voor een vlotte service na verkoop met een reeks aan tips & tricks voor je product of dienst. (Of haal er extra verkopen uit!)
  3. Stuur de bezoekers uit je webshop een update van hun winkelwagentje.

2. Spreek je potentiële klanten aan, afhankelijk van hoe ze je mail hebben behandeld

Mailchimp is meer dan een e-mailmarketing tool. Deze (beperkte) automation-oplossing zorgt ervoor dat je potentiële klanten overal op het internet kan bereiken. Zo kan je advertenties in Facebook & Google tonen aan verschillende doelgroepen:
  1. Mensen die je mail openden (of mensen die ‘m juist niet openden). Zij toonden eerder interesse, waardoor de stap naar een aankoop of offerteaanvraag klein is.
  2. Ontvangers die plots minder actief zijn. Misschien loont het om hen terug te betrekken via sociale media?
  3. Een zelfgekozen onderdeel. Heb je veel ontvangers met dezelfde interesses? Dan kan het interessant zijn om advertenties te maken die over dit onderwerp gaan.

    Veel werk? Dat valt zeer goed mee!

3. Zorg voor continuïteit

Een onderneming die aan e-mailmarketing wil doen, heeft dus Mailchimp nodig. Toch is de installatie van Mailchimp niet genoeg. Als je er echt wil uitspringen tegenover je concurrenten, moet je zorgen voor een constante stroom van interessante mails en updates. Denk bijvoorbeeld aan:
  1. Een (geautomatiseerde) e-mailcampagne voor nieuwe ontvangers, die enkele vragen en belangrijke berichten krijgen.
  2. De updates van je blog of belangrijk nieuws in je bedrijf.
  3. Slimme inzichten die je enkel deelt met de ontvangers van je e-mails.

Welke teksten voor jou van toepassing zijn en welke e-mails jij best wanneer verstuurt? Dat is voor iedere onderneming anders! Het hangt namelijk af van je doelpubliek, je online marketingdoelstellingen en je marketingstrategie.

Laat je concurrenten voor aap staan

Heb jij geen online marketingdoelstellingen en strategie, is het moeilijk om iedere maand weer nieuwe interessante teksten te schrijven of ontbreekt de tijd om dit intern vol te houden? Dan laat je heel wat mooie opportuniteiten liggen. E-mailmarketing en online marketing zijn namelijk onmisbaar in een effectieve marketingmix om nieuwe klanten aan te trekken en te overtuigen.

Gelukkig kunnen onze content-experts, e-mailspecialisten en online marketeers je hiermee helpen.

Ga snel aan de slag met e-mailmarketing!