Dit zijn de vijf meest gemaakte fouten in Google Ads (en hoe jij ze vermijdt!)

De waarde van Google Ads

Een Google Ads-account is voor heel wat B2B en B2C bedrijven een waardevolle bron van nieuwe klanten. Dankzij de betaalde tekst advertenties bovenaan of onderaan in de Google zoekresultaten trek je op een snelle en efficiënte manier een geïnteresseerd publiek aan. Deze personen zijn op zoek naar oplossingen in de vorm van producten of diensten en willen meer weten, offertes aanvragen of contact met iemand van je bedrijf voor meer informatie. Tenminste, dat zou toch moeten.

Google Ads-fouten kosten veel geld

Een Google Ads-account opzetten en beheren is geen sinecure. De interface is nogal overweldigend, er zijn heel veel mogelijkheden, waardoor één klik je al snel heel wat euro’s kan kosten. Je kiest dus best de juiste opties en selecteert (of deselecteert) enkel de nodige functies. Hierdoor vermijd je dat je Google Ads-account alleen geld kost.

Welke fouten zijn er zoal en hoe kan jij deze vermijden? Wij leggen het je even uit!

De vijf meest gemaakte fouten in Google Ads

Kingsberry beheert tal van Google Ads-accounts voor haar klanten. We zetten ze niet alleen op vanaf nul, maar nemen ook accounts over. Daarbij stoten we vaak op dezelfde fouten.

1. Advertentiegroepen zonder focus

Een account in Google Ads bevat (idealiter) meerdere campagnes, die op hun beurt gevormd worden door verschillende advertentiegroepen. En that’s where the magic happens. Deze groepen bevatten alle zoekwoorden waarop je je richt en de advertenties die je toont.
Wanneer je een account opzet en op regelmatige basis bijstuurt, durft de omvang van de advertentiegroepen snel toenemen. Toch is het best om deze zo beknopt mogelijk te houden. Een hoge relevantie tussen advertenties en zoekwoorden zorgt namelijk voor meer en goedkopere klikken.

Onze oplossing: Splits bestaande advertentiegroepen met meer dan 20 zoekwoorden op in kleinere advertentiegroepen, waarbij je de advertentietekst aanpast aan de noden van de gebruikers.

2. Campagnes voor zoekwoorden, niet voor gebruikers

En dat brengt ons naadloos bij puntje twee.

Google Ads heette tot voor kort Google AdWords. Er schuilt meer achter die naamsverandering dan je op het eerste zicht zou denken: Google focust zich niet meer op de woorden (AdWords), maar de advertenties (Ads). Die advertenties moeten de juiste doelgroepen aanspreken en hun noden invullen.

Je maakt dus niet langer het verschil met generieke advertenties.

Onze oplossing

Zorg in plaats voor relevante advertenties per advertentiegroep. Dat doe je op verschillende manieren:

1. Denk na over je doelgroepen. Wie wil je bereiken?
2. Welke zoektermen gebruikt jouw doelgroep? Gebruik specifiekere termen in plaats van korte woorden.
3. Hoe speel je in op de noden van doelgroepen? Pas je advertentieteksten hierop aan.

Bonus: Google Ads speelt tegenwoordig ook in op Audiences. Zo kan je nog specifieker targetten!

3. Veel klikken, weinig kwaliteit

Een klik in Google Ads mag geen kost zijn, maar een investering. Daarom moet je je richten op kwalitatieve klikken. Een bezoeker die enkele seconden op je website vertoeft en daarna vertrekt ben je beter kwijt dan rijk.

Onze oplossing: Koppel Google Ads aan Google Analytics. Daar kan je op zoek gaan naar zoekwoorden die iets opbrengen (conversies) of kwalitatieve bezoekers tot bij jou brengen (op basis van bounce rate, aantal pagina’s, duurtijd, …)

Is deze tekst te technisch, maar wil je wel weten hoe dit op jou bedrijf kan toegepast worden? We komen uw mogelijkheden bekijken!

4. Te lege advertentiegroepen

Deze staat lijnrecht tegenover puntje één, maar is minstens even belangrijk. Een voorzichtige of gehaaste adverteerder maakt snel kleinere advertentiegroepen aan. Een te uitgebreide advertentiegroep kost namelijk een hoop geld! Toch is een te kleine advertentiegroep ook geen goed idee. Onze tip: Zorg voor minstens 5 zoekwoorden (met varianten) en 3 verschillende advertenties per advertentiegroep.

5. Geen geoptimaliseerde Google Ads-campagne

Een volledig ontspoorde campagne? Dat is meestal te wijten aan beperkte optimalisatie.

Vroeger kon je een Google Ads-account opzetten en laten lopen. Vandaag de dag ligt dat iets anders: je moet je advertenties, zoekwoorden en doelgroepen op regelmatige basis bijsturen. Enkel op die manier blijf je je concurrenten te slim af!

Onze tip:
Ga minstens twee keer per maand door je Google Ads-account en voer (minstens) de volgende optimalisaties uit:

1. Neem een kijkje in het zoekwoordrapport. Voeg op basis hiervan nieuwe zoekwoorden, termen en uitsluitingszoekwoorden toe.
2. Ga op zoek naar zoekwoorden zonder parameters. Ze geven je veel inzichten, maar kosten vaak ook veel geld.
3. Splits te grote advertentiegroepen op. Bouw nieuwe advertentievarianten uit.

Laat je helpen door een Google Ads-expert

Et voilà, de vijf meest gemaakte fouten in Google Ads heb jij alvast vermeden. Toch zijn er veel kleine dingen en campagne-specifieke optimalisaties die we nog niet besproken hebben. Je laat je Google Ads-account dan ook best op regelmatige basis onder handen nemen door een expert.

Wil je een expert die je Google Ads-account terug op het juiste spoor zet? Of vraag een audit voor je bestaande Google Ads (Adwords) campagne aan!

Vul onderstaand veld in, dan nemen we contact met je op!

Kingsberry helpt je met je Google Ads!