Minder advertentiebudget, meer bezoekers: dankzij deze zoekmachine bent je de concurrentie te slim af

Bing Ads voor KMO’s: alle voordelen op een rijtje

Als we het hebben over zoekmachinemarketing denken we meteen aan Google. De zoekmachine is zodanig ingeburgerd dat men er een werkwoord van maakte: googelen. Wist je dat er nog een leven is naast Google?

Denk maar aan Bing, Microsofts’ kleine broertje van Google. Net zoals Google haar advertentieplatform Google Ads heeft, heeft bing haar Microsoft Bing Ads.

Een Bing wat?

Ben je nog niet helemaal mee? Dat is perfect normaal. Bing heeft namelijk een tumultueus verleden. De zoekmachine is het resultaat van enkele existentiële vraagstukken bij Microsoft. Eerdere versies werden MSN Search, Windows Live Search en Live Search genoemd. Pas in 2009 werd het in de markt gezet als Bing. Deze lancering betekende meteen ook de geboorte van het advertentieplatform: Microsoft Bing Ads.

Wie gebruikt Bing?

Ongeveer 5 % van de internetgebruikers, maar zeker niet de minste 5%. De persona van een gemiddelde Bing-gebruiker ziet er als volgt uit:

1. Een Bing’er is gemiddeld ouder dan 35 jaar
2. Ze zijn minder technisch onderlegd dan de gemiddelde internetgebruiker
3. Men heeft vaker een uitvoerend profiel dan een management functie
4. Bing-gebruikers hebben hoogstwaarschijnlijk kinderen
5. Iemand die Bing gebruikt is vaak hoger opgeleid (meer dan 30% heeft een bachelor of master op zak)
6. En last but not least: de gebruikers zijn iets kapitaalkrachtiger (meer dan 30% heeft een jaarinkomen groter dan 100k)

Van alle Bing-gebruikers surft 87 % met Microsoft Edge (het vroegere Internet Explorer), en dat is niet toevallig. Dit is namelijk de standaardbrowser van alle Microsoft computers. Veel ondernemingen die werken op Microsoft-apparaten hanteren dus Bing als zoekmachine. Voel je de match met je doelpubliek al?

De voordelen van Bing Ads

Adverteren op Bing brengt vele voordelen met zich mee. Toegegeven, Bing is geen gigant zoals Google. Toch brengt hier adverteren vele voordelen met zich mee. We geven je alvast enkele niet te missen argumenten om te starten met Bing Ads:

1. Het is relatief makkelijk om met Bing Ads te beginnen. Je kan simpelweg je Google Ads campagnes rechtstreeks in je Bing Ads-account implementeren.
2. Er is minder concurrentie op Bing en dat betekent, jawel, goedkoper adverteren!
3. Je breidt je doelgroep uit met internetgebruikers die vroeger onbereikbaar waren.
4. Deze onderschatte tactiek brengt meer resultaat met zich mee. Veel bedrijven laten Bing links liggen. Daarom zijn advertenties een pak efficiënter: hoge CTR’s (click through rates) gegarandeerd.
5. 3 voor de prijs van één! Adverteren op Bing is meteen adverteren in 3 zoekmachines: Bing, Yahoo en AOL.

De voordelen van het platform zijn voor iedere adverteerder verschillend. Waar de ene vooral baat heeft bij de lagere kost per klik, zal de andere in het bijzonder mikken op die ene specifieke persona.

Bing Ads: verschillen voor gebruikers

Niet alleen voor de adverteerders zijn er verschillen te merken tussen Bing en Google… Ook voor eindgebruikers zijn er enkele merkbare verschillen tussen Bing en concurrent Google.Herinner je je nog de advertenties in de rechter zijbalk van zoekmachines? Google maakte hier afgelopen jaar definitief komaf mee. Als je Bing gebruikt zie je nog steeds advertenties in de rechterbalk verschijnen.
Video is hot! Dat weet Google als de beste, dat volop inzet op haar platform Youtube. Bing heeft geen eigen videoplatform, maar zet toch maximaal in op video-zoekopdrachten. Sterker zelfs, gebruikers geven aan dat de videozoekmachine van Bing intuïtiever is dan die van Google. De hoofdreden: de resultatenpagina is een stuk overzichtelijker en interactiever. Je kan previews en volledige filmpjes bekijken zonder de zoekmachine te verlaten.

To Bing or not to Bing?

Dat is de hamvraag van vandaag. Ons antwoord: zeker wel! Werk je in een concurrentiële omgeving waar je concurrenten op Google Adwords zorgen voor dure website-klikken? Dan kan Bing een geschikt kanaal zijn om in je online marketingstrategie op te nemen. Bing bereikt als zoekmachine dan wel minder personen als zijn concurrent Google, dat klopt. Maar de gebruikers die Bing bereikt stijgen jaar na jaar en je haalt hoogstwaarschijnlijk meer return uit hetzelfde budget. Google is een perfect kanaal als je snel veel mensen wilt bereiken. Het advertentieplatform werkt daarnaast een stuk efficiënter en makkelijker. Het grote nadeel van Google Ads: dat weet je concurrent ook.

Conclusie

Overweeg zeker of Bing Ads een meerwaarde is in je online marketingstrategie. Werk je aan een verbetering van je kost per lead in Google? Dan kan Bing je kost per lead aanzienlijk naar beneden halen. Zet je je eerste stappen in online advertising? Dan kan het zoekvolume van Google je waarschijnlijk een stuk sneller aan resultaten helpen. Eén ding blijft zeker; Bing is de place to be voor ‘underpriced attention’ in 2019.

Geen tijd om er zelf aan te beginnen? Wij doen het graag voor jou!