Een nieuwe website? Zorg dat je niet in deze 5 valkuilen trapt!

Tijd om je website in het nieuw te steken? Goed idee!

Een nieuwe professionele website is enerzijds een mooi digitaal uithangbord, zorgt anderzijds voor meer on- en offline rendement en zou een belangrijke bron van leads moeten zijn in een B2B context. Tenminste… wanneer je je website laat maken door de juiste digitale partner.

Benieuwd hoe je die ideale websitebouwer kan vinden? Wij sommen de voornaamste valkuilen voor je op, en geven je tips om deze te voorkomen!

1. Een oplossing op maat (van de leverancier)

Een zelfgemaakt CMS of een digitale oplossing op maat van de klant? Dat is in vaak niet nodig en achterhaald. Eigen tools zijn minder gebruiksvriendelijk én minder veilig dan zogenaamde open source-oplossingen die wereldwijd ondersteund worden door teams van enthousiaste developers zoals WordPress of Drupal. Onze ervaring leert ons dat 95% van de Belgische KMO’s beter geholpen is met één van deze tools om een gebruiksvriendelijke, performante en ROI-gedreven website te laten bouwen.

Daarbovenop zorgt een eigen oplossing ervoor dat je de komende jaren sowieso vasthangt aan je leverancier (vendor lock-in). Dat betekent dat je voor iedere wijziging bij het webbureau moet aankloppen (en deze uren uiteraard ook moet vergoeden). WordPress of Drupal ontwikkelaars zijn heel courant te vinden, het is zelfs vrij eenvoudig aan te leren aan personeelsleden om basis zaken op de website zelf aan te passen.

Onze tip: Wanneer de woorden ‘custom’ of ‘zelfgeschreven’ vallen, bekijk je best kritisch de aangegeven redenen waarom dat nodig is.

2. Een passieve website

Waar het hart van vol is, loopt de mond van over. Dat gezegde geldt ook voor heel wat websites die je op het internet terugvindt. Jammer genoeg hebben weinig bezoekers nood aan de informatie die je over jezelf vertelt, ze zijn eerder op zoek naar een oplossing voor een probleem waar ze mee zitten of informatie die hen helpt de juiste partner te kiezen en vertrouwen geeft.

Een goede, proactieve websitebouwer zal samen met jou een gerichte content strategie uitwerken. Die strategie is gericht om je verhaal te brengen op maat van je doelgroepen. Welke informatie vinden zij belangrijk? Hoe speel je hierop in? Waarom zijn bepaalde stukken tekst nodig?

Onze tip: Laat je websitebouwer of marketeer je challengen om de juiste brug te bouwen tussen je bedrijf en je klanten of prospecten en bewaar het volledige verhaal voor het eerste gesprek.

3. Een website zonder marketingverhaal

Een mooie website is niet per se een website die opbrengt. Zorg ervoor dat jouw website het beste van twee werelden samenbrengt. Een professionele site van dat soort is geoptimaliseerd voor de zoekmachines én bevat de nodige call-to-actions. Het is fijn dat mensen tijd doorbrengen op je website maar uiteindelijk wil je toch dat websitebezoekers aankopen, contact opnemen of fysiek langskomen nadat ze je website bezocht hebben.

Hier geldt weer dezelfde regel als hierboven: laat je websitebouwer nadenken over de doelgroepen en hoe je site hen ondersteunt. Denk goed na over hoe jouw nieuwe website je volledige marketing zal ondersteunen en websitebezoekers activeert. Dat beperkte onderzoek zal later het marketingsucces van je website bepalen!

Onze tip: Vraag tijdens de onderhandelingen met je nieuwe website partner naar de aansluiting van de website met je marketing plan of geplande acties. Zo zie je meteen of dit website bureau ook nadenkt over het marketingaspect.

4. Alle informatie op de website

Een beetje concrete informatie kan zeker en vast geen kwaad. Maar zoals het gezegde gaat, is “té” nooit goed. Wanneer je te veel informatie op je website plaatst, raken bezoekers snel de essentie kwijt of ze lezen iets wat hen doet afhaken omdat het niet gekaderd wordt zoals tijdens een verkoopgesprek. Dat zou uiteraard bijzonder jammer zijn! Het is dus aangeraden om even de bril van je doelgroepen op te zetten, en jezelf de volgende vragen te stellen:

1. Waarom zouden potentiële klanten op je website terecht komen?
2. Welk probleem hebben ze dat jouw bedrijf kan oplossen?
3. Wat willen zij leren?
4. Hoe kan je hen overtuigen?

Niemand trouwt op de eerste date, dus je hoeft niet alle informatie op de website te plaatsen. Je website moet je bezoekers online prikkelen om een offline aankoop te doen. Op die manier wordt jouw nieuwe professionele website een facilitator van menselijk contact voor je onderneming.

Onze tip: Ga op zoek naar de zoektermen die je doelpubliek gebruikt. Die geven al heel wat inzichten over hun surfgedrag en verwachtingen.

5. Alle input komt van jou

Eén ding staat als een paal boven water: jij bent een expert in je vak én je kent je bedrijf als geen ander. Toch hoeft niet alle informatie van jou te komen. Een ervaren website bureau heeft al honderden websites gemaakt, waardoor zij perfect weten hoe een digitale bezoeker denkt, klikt en koopt.

Jij kan dus zeker de nodige informatie aanleveren, maar jouw website bouwer moet deze informatie ‘webklaar’ maken. Hij knipt de teksten op, maakt ze leesbaarder en zorgt voor de nodige actiegerichte teksten of knoppen. Zo vullen jullie expertises elkaar netjes aan!

Onze tip: Informeer even naar het contentproces. Moet jij alle teksten voorzien, of gaat jouw nieuwe websitepartner deze voor jou ‘herschrijven’?

Kingsberry als ervaren websitepartner

Op zoek naar een ervaren webbureau dat samen met jou aan de slag gaat? Wij creëerden digitale visitekaartjes die écht opbrachten voor talloze KMO’s en niche B2B’s.

Benieuwd hoe we jouw digitale uitstraling verhogen en je marketing écht laten opbrengen?