Aanval is vaak de beste verdediging. En dat is niet anders wanneer het op je digitale marketingstrategie aankomt. Wordt je bedrijf in het nauw gedreven door een crisis? Zet dan in op online om contact te houden met je klantenbasis. De afgelopen jaren leerden ons reeds belangrijke lessen over succesvol marketing voeren in crisistijden.
Wankele markten en een dalend consumentenvertrouwen. Crisissen creëren telkens weer een ongunstig ondernemersklimaat. De paniekreflex bij veel ondernemers leidt dan ook snel tot het afbouwen of stopzetten van de digitale marketinginspanningen.
Maar heeft dit het gewenste effect? Wij vertellen je waarom inzetten op online reclame tijdens een crisis relevanter is dan ooit.
Hoe gaat het met je zaak? Is alle activiteit stilgevallen of is er slechts een beperkte dienstverlening? Wanneer ga je terug van start? Welke maatregelen neem je om de veiligheid van je klanten te verzekeren?
Dit zijn de vragen die klanten zich de afgelopen maanden stelden. En de antwoorden zochten ze online, via Google, Facebook, Twitter en andere sociale media. Bedrijven zonder website of andere digitale marketingtools werden vleugellam gemaakt en kregen hun boodschap niet tot bij hun publiek. Het gevolg was een tanende brand awareness en een achterstand ten opzichte van de concurrentie zodra de lockdown maatregelen versoepelden.
Kledingzaken die hun collectie online plaatsten met een nieuwe website, vastgoedmakelaars die virtuele schattingen organiseren, aannemers die digitale prospecties houden…Veel bedrijven zochten de afgelopen maanden naar een manier om hun activiteiten verder te zetten, en de oplossing lag steeds weer bij het uitbouwen van hun online verhaal.
Maar ook na deze crisis blijft digitale marketing een zeer waardevolle strategie om je klanten te bereiken en uit te breiden. Met een steeds groter wordende concentratie aan senioren die online zoekt, boekt en koopt, is de demografische hegemonie van het internet compleet. Ongeacht je sector of doelgroep, je publiek zit online. Nu jij nog.
In maart 2020 was er een explosieve stijging in de vraag naar producten voor tuinonderhoud. Het bedrijf was meteen klaar om die toegenomen vraag om te zetten in resultaat. Via e-mailcampagnes, leadforms en Google shopping advertenties werd het zoekverkeer gezwind naar de webshop geleid. Het resultaat van deze digitale multichannel aanpak: op één maand tijd werd de omzet van het vorige kwartaal…vervijfvoudigd!
Ook op het einde van het jaar bleek de balans eens te meer positief. De verkopen die voortvloeiden uit online marketing bleken aanzienlijk hoger te liggen dan de omzet die voordien via bouwbeurzen werd gecreëerd.
Met een wekenlange ban op huisbezoeken zagen veel sanitaire- en verwarming distributeurs hun activiteiten volledig stilvallen. In samenwerking met Kingsberry wist een bouw- en interieurbedrijf uit Antwerpen echter creatief in te spelen op deze beperking. Via een virtueel huisbezoek kon hij alsnog in gesprek treden met z’n klanten en bestellingen vastleggen. Dit leverde hem een vliegende start op zodra de maatregelen versoepelden