De nieuwe consument zoekt alles online, ben jij vindbaar?

Twee lockdowns hebben je klanten veranderd. Doe jij al aan online marketing voor je bedrijf?

Behoor jij tot die groep van bedrijven die het gevoel heeft dat ze meer klanten zouden kunnen bereiken? Dat is niet onlogisch. Want die klanten vind je niet meer op dezelfde plaatsen als 10 jaar geleden, of zelfs 10 maanden geleden. Fysieke shoppers zijn veranderd in online bezoekers van je website of webshop. Winkelgangen en beurzen werden ingeruild voor productpagina’s en Google zoekresultaten. Elke consument zoekt, vergelijkt en koopt online. Het belang van online marketing voor je bedrijf is al jaren aan het stijgen, maar sinds de coronacrisis is die evolutie versneld, van een wandelpas naar een gestrekte sprint. De vraag is nu: hoe ga je als B2B of B2C bedrijf om met die verandering van je klantengedrag?

Kunnen die veranderde klanten je nog wel vinden?

Elke keer als iemand ook maar iets wil weten over eender welk onderwerp, product of dienst, springt de laptop open of wordt de smartphone bovengehaald. Telkens dat gebeurt heeft jouw bedrijf de kans om gezien en gevonden te worden.

Zit jij niet online of ben jij niet zichtbaar online – twee verschillende zaken, maar daarover later meer – dan passeert die stroom van potentiële klanten jouw sales afdeling, winkel of showroom. Alsof je niet bestaat.

Dat klinkt dramatisch, maar de realiteit is dat een shift naar digitale marketing voor veel bedrijven veranderd is van een optie naar een noodzaak. Voor sommige bedrijven heeft dit de afgelopen 12 maanden zelfs het verschil betekent tussen overleven en kopje onder gaan.

Bedrijven die vroeger voornamelijk via beurzen leads binnenhaalden, konden door middel van online verkopen hun winstmarges alsnog veilig stellen. Meer zelfs, er werden vaak betere resultaten gehaald omdat potentiële klanten steeds meer online prospecteren dan in beurshallen.

Fysieke winkels die snel reageerden en hun collectie online zetten met webshops wisten omzet te genereren waar anderen bang moesten afwachten tot de maatregelen versoepelden.

Maak jouw bedrijf zichtbaar op de plaatsen waar je klanten kijken

De online successen van deze bedrijven zijn niet moeilijk te verklaren. Een winkel op de Meir krijgt meer klanten over de vloer dan één in een klein plattelandsdorp. Simpelweg omdat daar meer mensen passeren, toch?

Hetzelfde geldt voor je online aanwezigheid. Iedereen zit te Googlen, dus moet jouw bedrijf gevonden worden op Google. Iedereen ontvangt e-mails, dus stuur jij er best geregeld uit om contact te houden met je klanten. Iedereen (91% van de actieve bevolking) is lid van Facebook, dus maak je best gebruik van Facebook Ads, je doelgroep op basis van functie of organigram bereiken kan via Linkedin… je begrijpt het wel.

Een professionele bedrijfswebsite laten maken is een cruciale stap. Maar wel slechts de eerste stap.

Online consumenten ontvang je via je online aanwezigheid, via je website dus. Maar dan moet je hem wel vindbaar maken. Door online te adverteren leid je de mensen die geïnteresseerd zijn in jouw aanbod naar jouw website, heel vaak wordt er gewerkt in het genereren van meer leads voor het sales team.

Is dat niet altijd hoe reclame werkt? Absoluut, of althans dat is het doel. Maar reclame in tijdschriften wordt bijvoorbeeld ook door mensen gezien die niet geïnteresseerd zijn in wat jij verkoopt. Dus spendeer je steeds een deel van reclamebudget zonder resultaat. Niet zo met online marketing.

Met Google Ads, Facebook Ads, LinkedIn Ads, etc. kunnen we precies de leeftijd, geslacht, interesses, … bepalen van de online zoekers die jouw advertentie te zien krijgen. We tonen je advertenties dus enkel aan de mensen die geïnteresseerd zijn in jouw aanbod. De resultaten van babyvoeding advertenties gericht op mannen van +65 zijn namelijk steevast tegenvallend.

Krijg meer uit je marketingbudget met digitale marketing voor je bedrijf

Nee, online marketing is niet gratis. De meeste B2B en B2C bedrijven zitten al online en ook daar is er concurrentie. En dus vergt digitale marketing ook een financiële inspanning.

Maar hier komt het goede nieuws: je weet exact wat je terugkrijgt voor je investering!

Facebook Ads, Google Ads, e-mails worden online niet zomaar de wereld ingestuurd, hopend op een reactie en een stijging van je verkopen. Elk resultaat is meetbaar.

Hoeveel mensen hebben je advertentie gezien? Hoeveel hebben erop geklikt? Hoeveel kwamen op je website? Hoeveel gingen over tot aankoop? Enzovoort.

Elk deel van die klantenreis wordt in kaart gebracht met data.

Je weet meteen waar de pijnpunten liggen – bereiken je advertenties bijvoorbeeld de verkeerde mensen? – en deze kunnen onmiddellijk worden bijgesteld om het resultaat te verbeteren.

En hoe krijg ik dan meer uit m’n budget? Wel, door te kijken welke advertenties het best presteren, kan je meer inzetten op dat deel van je aanbod. Je komt te weten waarnaar je klanten op zoek zijn, zodat je hen op hun wenken kunt bedienen. Zo ben je niet langer blind aan het adverteren. Je neemt rationele beslissingen op basis van objectieve resultaten.

Nog niet overtuigd van digitale marketing? Nog een laatste poging!

Hoe je ook tegen die verandering in consumentengedrag aankijkt, de cijfers tonen dat tijdens de lockdowns mensen massaal online gingen om producten en diensten te zoeken en kopen. Maar ook, ze weken daarbij af van de al bewandelde online paden. Ze bestelden bijvoorbeeld producten die ze voordien nog in de winkel kochten. In B2B omgevingen was het al de gewoonte dat men online eerst mogelijke partners ging verkennen, nu de sales teams niet meer de baan op konden of via beurzen in contact kwamen met prospecten werd er vol verwachting naar de online marketeers gekeken om deze teams terug van leads en werk te voorzien.

Kort gezegd, consumenten en professionele aankopers gingen het afgelopen jaar nog vaker en nog doortastender op zoek naar manieren om aankopen van achter hun computer of smartphone te doen. En eens ze die hadden ontdekt, keerden ze niet meer terug naar hun oude gewoontes.

De shift naar online is met andere woorden niet omkeerbaar. Investeren in online marketing is dus niet enkel nu een goede beslissing, maar ook voor de jaren die nog zullen volgen.

Klaar voor de stap naar digitale marketing of toch nog enkele vragen? Contacteer Kingsberry! Wij bespreken graag hoe we online marketing voor je bedrijf kunnen lanceren zodat ook die veranderde consument vlot z’n weg naar jouw bedrijf vindt.