Digitale strategie voor een groeiende business: hier begin je

Digitale strategie voor een groeiende business: hier begin je

Hoe trek je de aandacht?

Het digitale tijdperk is volop aan de gang. Jongere generaties zijn ondertussen ‘digital native’. Ze zijn constant online waar ze worden blootgesteld aan honderden prikkels per seconde. Veel van die prikkels zijn advertenties en daartussen zit ook jouw merk. Die enorme hoeveelheid prikkels zorgt voor desensibilisatie. Online gebruikers worden steeds minder gevoelig aan klassieke advertenties en gaan op zoek naar dat wat hun aandacht waardig is. Dat is een probleem, want de concurrentie voor het klein beetje aandacht voor advertenties dat rest is moordend. Maar wat moet je dan doen om eruit te springen?

Wil je de wereld van online marketing samen met ons ontdekken?

Neem contact met ons op via het contactformulier en één van onze experts belt je zo snel mogelijk terug!

1. Weet wie ze zijn

Als het online publiek maar zo weinig aandacht heeft, moet je zorgen dat je eigen marketing opvalt. Dat wil niet zeggen dat je advertenties extra schreeuwerig moeten zijn. Eerder dat je ervoor zorgt dat ze relevant zijn. Daarvoor moet je weten wie je aanspreekt. Daarom moet je eerst een duidelijk publiek afbakenen wanneer je een online promotiecampagne wil voeren. Doe dit zowel op demografisch vlak als gevoelsmatig. Wat willen ze? Waar willen ze weg van blijven? Hoe meer je dit aspect van je strategie weet te verfijnen, des te beter je zal targetten. Zo kan je antwoorden op specifieke vragen en wensen van het doelpubliek op- en inlossen. Je advertenties worden relevanter en bijgevolg ook efficiënter.

2. Weet waar ze zitten

Het internet krijg je niet zomaar in een dag doorgeploegd. Je doelpubliek zit dus niet zomaar overal. Als je zonder strategie adverteert loop je het risico om een groot deel van je publiek mis te lopen door te adverteren op de foute plaatsen. Als je met grote budgetten werkt en ervoor kiest om breed te adverteren ga je heel veel publiek naar je website lokken dat niet relevant is, dus ook dat is niet interessant. In beide gevallen gaat een groot deel van je advertentiebudget weggegooid geld zijn. Om dat te voorkomen moet je goed weten welke kanalen welk publiek aantrekken. Kijk alleen al naar sociale media. Snapchat is in België erg populair bij tieners terwijl de ‘twenty-something’ generatie al meer naar Instagram evolueert. Is de gemiddelde leeftijd van je publiek begin de 30? Goede kans dat je ze op Facebook zal terugvinden. Maar niet alleen leeftijd bepaalt surfgedrag. Voor sommige producten zijn Instagram en Pinterest een veel beter kanaal dan Facebook. Al eens gedacht aan LinkedIN? Ken je TikTok al? De juiste kanalen kiezen is helemaal niet zo voor de hand liggend als je op het eerste zicht zou denken.

3. Weet wat ze willen

Maar stel: je weet tot in de puntjes wie je doelgroep is en je hebt achterhaald waar ze zich online situeren. Kan je dan zomaar blindelings beginnen adverteren? De aandachtsspanne bij het zien van reclame is nog altijd even laag, zelfs al is je product misschien heel relevant voor hen. Jij moet leveren wat je publiek zoekt: content. De beste reclame neemt tegenwoordig twee vormen aan: Of je geeft je publiek oprecht nuttige informatie die ze zoeken, of je inspireert hen en doe hen iets voelen. Bepaalde kanalen lenen zich ook beter tot de ene vorm van marketing dan de andere. Wil je mensen inspireren? Probeer Pinterest eens. Wil je mensen informatie geven? LinkedIN zou wel eens de beste keuze kunnen zijn. Hoe dan ook. Je publiek moet het willen zien. De klassieke, schreeuwende “Koop nu!” is een dood gegeven: het online publiek is er blind voor geworden. De grens tussen content en de beste advertenties is flinterdun geworden. Alles draait rond de juiste associatie met je merk en een ijzersterk verhaal.

Meer weten?

Een goede strategie opzetten en uitvoeren is dus niet evident. Er komen heel wat factoren bij kijken die heel wat finetuning vergen.

Om bedrijven te helpen met de start van hun digitale strategie goot Kingsberry zijn ervaring in een hapklare opleiding. Op één dag behandelen we de basis van een sterke strategie, overlopen we een hele reeks online kanalen, gaan we over communicatiestrategieën en geven we inzichten in het huidige digitale landschap, zowel vanuit expertise als vanuit statistieken. Deze opleiding is gericht op iedereen die zijn merk online wil lanceren en versterken.

Wil jij de kneepjes van online strategie leren? Schrijf je hier in.

Schrijf je in voor de opleiding Digitale Strategie

Prospectie naar nieuwe markten zonder grote investeringen

Met z’n uitgebreide set aan tools ben je met online marketing in staat je doelgroep te identificeren, te bereiken en beloftevolle leads op te volgen. Online B2B marketing is een goed geoliede machine. Daarmee is het niet alleen de motor voor een stevige omzetgroei, maar ook voor het creëren van nieuwe opportuniteiten. Je krijgt immers veel sneller voeling met onbekende markten. Aan de hand van clicks en likes op je advertenties kan je bijvoorbeeld eerst nagaan of er in andere regio’s interesse is in jouw oplossing, alvorens deze markten aan te boren en je bedrijf ten volle te introduceren.

De minder gekende weg naar je B2B publiek

Iedereen is bekend met kanalen zoals Facebook, LinkedIn en Twitter. Maar soms loont het om van het meest betreden pad af te wijken. In een B2B omgeving is Google bijvoorbeeld niet je enige mogelijkheid. Microsoft Bing is op veel bedrijfscomputers de standaard zoekmachine. Een kleiner publiek, maar vaak wel kwalitatief want je spreekt voornamelijk professionals aan. Bovendien reikt je budget op Microsoft Advertising veel verder dan bij Google Ads omdat veel van je concurrenten vergeten hiervan gebruik te maken.

Met een online marketing expert kan jij je focussen op je zaak

Op een effectieve manier online prospecteren vergt heel wat knowhow en ervaring. Om alle digitale marketing tools optimaal te benutten heb je team met uiteenlopende expertises nodig.

Van copywriting tot grafisch ontwerp en advertentiebeheer. Al deze componenten dienen nauwkeurig afgesteld te worden volgens een overkoepelende online strategie. Bovendien gaat het snel in de online wereld. Je doelgroep wisselt makkelijk tussen platformen en kanalen en het is aan de digitale marketeers om bij te blijven met nieuwe trends om te zorgen dat je publiek steeds weer gevonden wordt.

Zonder die expertise gaat er heel wat tijd en geld verloren. Online marketing kan immers enorm duur worden als je het niet op een efficiënte manier doet. Bovendien wil jij je natuurlijk in de eerste plaats focussen op het dagelijks beheer van je bedrijf.

Met een team van online marketeers zorgt Kingsberry er elke dag voor dat je het maximale uit je marketingbudget haalt. Door de juiste mix van marketingkanalen samen te stellen, bereiken we je doelgroep op de juiste plek en het juiste moment. Zo kan jouw salesteam steeds weer aan de slag met nieuwe, kwalitatieve leads.

Comments are closed.