10 belangrijke veranderingen in het digitale landschap na het virus

10 belangrijke veranderingen in het digitale landschap na het virus

Maart 2020 is een maand die we met z’n allen niet snel zullen vergeten. De Covid-pandemie barstte volledig los en bracht veel veranderingen met zich mee, de ene was al meer welkom dan de andere.

Doordat iedereen plots van thuis uit moest werken, raakte de digitalisering in een hogere versnelling. Bedrijven waren genoodzaakt bij te leren, zich aan te passen en mee te evolueren. Ondanks de moeilijke situatie zijn er hier velen in geslaagd.

We zetten 10 belangrijke veranderingen op een rijtje die het digitale landschap heeft doorgemaakt als gevolg van het virus.

Wil je de wereld van online marketing samen met ons ontdekken?

Neem contact met ons op via het contactformulier en één van onze experts belt je zo snel mogelijk terug!

1. Focus op de consument

Mensen zijn niet langer meer geïnteresseerd in merken die opscheppen over hun producten. In deze onzekere tijden hebben ze nood aan duidelijke informatie. Bedrijven moeten nu meer dan ooit de boodschap richten op het aanpakken van de pijnpunten en de behoeften van de consument, in plaats van het promoten van het merk.

2. Content is koning

Samen met het concept “content is king”, neemt de aandachtsspanne van de consumenten steeds af. Zorg als bedrijf voor kwalitatieve en gepersonaliseerde content om de aandacht van mensen te trekken. Dat betekent dat de content die je maakt in staat moet zijn om problemen of vragen van je doelgroep op te lossen. En in één beweging helpt de content dat doelpubliek ook een stapje vooruit in het aankoopproces. Het zijn twee wezenlijke kenmerken, of eerder realisaties, van kwalitatieve content.

3. Omnichannel aanpak is essentieel

Omnichannel is een buzzword dat al enkele jaren meedraait, maar de term en betekenis is vaak nog niet voor iedereen 100 procent duidelijk. Bij omnichannel draait het om de volledige merkbeleving voor de klant. De klant staat centraal en kiest zelf de kanalen die gebruikt worden. Daardoor is het belangrijk om als merk op deze verschillende kanalen aanwezig te zijn. Het inzetten op verschillende kanalen (Google search, Google Display, E-mailmarketing, Facebook, Instagram, Linkedin, Pinterest, etc.) bevordert namelijk brand awareness. Doordat je aanwezig bent op verschillende kanalen, zal de consument meerdere keren met jouw boodschap in aanraking komen. Dit verhoogt opnieuw de kans op conversie en brand awareness.

Het is belangrijk dat de timing en inhoud van de communicatie per kanaal op elkaar afgestemd worden. Hier dient ook rekening gehouden te worden met de fase van aankoopbeslissing waarin hij/zij zich bevindt. Ongeacht het kanaal dat gebruikt wordt, blijft het profiel van de doelgroep(en) hetzelfde. Het is echter wel belangrijk dat in het achterhoofd gehouden wordt dat niet elke prospect of klant in dezelfde fase van aankoopbeslissing zit. De boodschap en het kanaal moeten zowel afgestemd zijn op de kennis als het profiel van de ontvanger. Daarnaast is het belangrijk om de boodschap eenduidig te houden. De doelstelling en huisstijl moeten consistent gebruikt worden om voor een versterkend effect te zorgen.

4. Meer eigen gemaakte video’s

Een bedrijf dat zelf video’s creëert, zorgt ervoor dat de eigenheid en identiteit van het bedrijf in een digitale omgeving toch behouden blijft. Het bedrijf creëert zelf video’s en levert deze vervolgens via de verschillende digitale kanalen zelf af bij prospecten en klanten. Omdat u de menselijke factor van je bedrijf naar online zet, vergroot op deze manier mogelijks de “gun factor” en het klantvertrouwen. Daarnaast is het ook belangrijk om uw boodschap af te stemmen op de behoeften van de doelgroep en een nieuwsgierigheid te triggeren. Vertrek vanuit de vragen van uw klanten en prospecten.

hierop antwoorden formuleren door middel van verschillende online video’s over één onderwerp/vraag kan hen verder helpen in het beslissingsproces en hen binden aan uw bedrijf. Online video die antwoorden formuleren op deze vragen kan hen verder helpen in het beslissingsproces en hen binden aan uw bedrijf.

5. Faciliteren van menselijk contact

Vaak is het belangrijk om ervoor te zorgen dat een klant in contact komt met een vertegenwoordiger of salesverantwoordelijke. Niet alle bedrijven kunnen namelijk aan de slag met een webshop. Prospecten hebben nood aan gericht advies en begeleiding. Online marketing en een goede online aanwezigheid kunnen deze menselijke interacties en contacten faciliteren. Uw doelgroep gaat via het internet op zoek naar informatie en bedrijven om mee samen te werken. Dit proces kan gebruikt worden al lead generator. Potentiële klanten gaan op zoek naar informatie met betrekking tot een nieuwe samenwerking of aankoop via het internet. Bedrijven die aanwezig zijn met relevante informatie en expertise staan vooraan in de rij om gecontacteerd te worden.

6. Lokale marketing groeit

Multinationals weten het al lang: “Think global, act local”. In campagnes is vaak te zien dat de resultaten verbeteren naarmate prospecten zich dichter bij de bedrijfslocatie bevinden. Daarom is het zeer interessant om als bedrijf regionaal te adverteren. In een Google Ads-campagne kan je een straal rond een specifieke locatie, zoals jouw bedrijfslocatie, instellen. Merk je op dat veel klanten zoeken vanaf één specifieke locatie of interesse tonen in een locatie binnen een bepaalde straal rond een vestiging? In je campagne kan je bodaanpassingen op specifieke locaties toepassen om betere resultaten te verkrijgen.

Heb je geen tijd om te zoeken op welke locaties jouw klanten het meeste zoeken? In plaats van deze bodaanpassingen handmatig in te stellen, kunt u een Search Ads 360-biedstrategie hanteren om automatisch de optimale bodaanpassingen in te stellen op basis van een conversie- of opbrengstdoel. Kan dit niet, dan kan een bedrijf ervoor kiezen om de communicatie aan te passen zodat de klant zich toch “nabij” voelt. Nabijheid verhogen kan door de drempels die een klant ervaart bij contactname te verkleinen. Hier zijn verschillende strategieën mogelijk: van hogere biedstrategieën in functie van nabijheid tot internationale prospectie vanuit het hoofdkantoor in Vlaanderen.

7. Marketing automation

Marketing automation is een tool die ervoor zorgt dat geïdentificeerde website bezoekers en klanten geautomatiseerde e-mail- en marketinguitingen ontvangen. Het gedrag van prospects, huidige klanten en websitebezoekers wordt gekoppeld aan het profiel van een klant. Door dit profiel worden er persoonlijke marketingacties gestart die gericht zijn op die specifieke klant. Die gegevens zorgen ervoor dat de klant gefilterde informatie en aanbiedingen te zien krijgt. De klantgegevens worden via de beschikbare data aan elkaar gekoppeld via een data layer.

8. Automatisering door middel van AI en machine learning

Automatisering is al sinds 2019 een trend die volop gaande is en blijft verder groeien en evolueren. Google Ads Smart Bidding is hier een goed voorbeeld van. In Google Ads heeft u de mogelijkheid om zoekwoorden te doorzoeken die door uw doelgroep actief worden gebruikt en om uw biedingen handmatig aan te passen. Google Ads Smart Bidding kan nu dit werk allemaal voor u doen, waardoor u dit vervelende en vaak tijdrovende werk niet meer zelf moet doen.

Het is echter wel belangrijk dat u over voldoende data beschikt wanneer u werkt met dergelijke AI en machine learning. Vaak is menselijke opvolging toch nog nodig. Veel KMO campagnes hebben niet genoeg data voor de slimme systemen om mee aan de slag te kunnen. Bovendien kunnen plotse veranderingen in de markt de algoritmes sterk in de war sturen waardoor sommige campagnes zichzelf als het ware “uitschakelen”. Voorlopig moet je deze eerste AI en machine learning systemen dus vooral bekijken als een extra manier om te experimenteren met campagnes of als een extra hulpmiddel. De controle volledig overgeven is meestal geen goed idee.

9. YouTube brengt audioadvertenties uit

Vandaag de dag gebruiken mensen YouTube niet enkel meer voor het bekijken van video’s. Het heeft zich geëvolueerd naar een platform dat ook gebruikt wordt voor het luisteren naar muziek, podcasts, documentaires, enz. Of het nu gaat om een ​​work-out in de woonkamer in de vroege morgen, een podcast inhalen of naar een virtueel concert op zaterdagavond luisteren, mensen maken meer gebruik van YouTube omdat ze meer tijd online doorbrengen. Om bedrijven te ondersteunen met de afstemming van hun boodschap op de verschillende manieren waarop consumenten met YouTube omgaan, introduceerden ze audioadvertenties.

Deze advertenties moeten bedrijven helpen om op een efficiënte manier hun bereik en merkbekendheid te vergroten met op audio gebaseerd advertentiemateriaal. Terwijl het platform zich in een testfase met een groot testpubliek bevond, ontdekte Google zelf dat audioadvertenties gemiddeld 75% meer merkbekendheid genereren. Het creëren van audioadvertenties biedt ook zo zijn voordelen. Doordat de advertenties gebaseerd zijn op enkel audio advertentiemateriaal, valt het volledige proces van het video-opnamegedeelte weg. Ook Spotify en radio bieden aantrekkelijke advertentiemogelijkheden aan.

10. De evolutie naar een meer privacy gerichte strategie

In 2020 werd de term online privacy 50% meer wereldwijd opgezocht. Dit toont aan dat mensen zich steeds meer bewust zijn van hoe hun gegevens tegenwoordig door bedrijven worden gebruikt en dit heeft een groot effect op hun aankoopgedrag. De markt van online marketing wordt de laatste jaren beheerst door intelligent tracking prevention (ITP).

ITP was gericht op het beperken van de houdbaarheid van third party cookies. Dit zijn cookies die door derden worden geplaatst en gebruikers kunnen tracken over meerdere websites. Het is echter al een tijdje niet meer mogelijk om deze cookies langer dan 7 dagen te bewaren. Ondertussen zijn third party cookies geheel onbruikbaar gemaakt binnen de browser. Cookies die worden geplaatst door domeinen die geclassificeerd zijn door Apple als domeinen met associaties tot cross-site tracking worden per direct verwijderd. Facebook en Google zijn voorbeelden van deze domeinen. Het is dus onmogelijk voor derden om cross-site profielen op te bouwen aan de hand van deze cookie data.

In 2020 zijn degene die twijfelden over digitalisatie helemaal en versneld over de streep getrokken. Bedrijven zullen na deze crisis zowel offline als online veranderingen hebben doorgemaakt. Verschillende onderzoeken en marktbevragingen hebben als conclusie dat er in 2020 en 2021 gewoonten ontwikkeld zijn in zowel B2C als B2B omgevingen die zullen blijven bestaan.

Klaar voor de stap naar digitale marketing of heb je toch nog enkele vragen? Contacteer Kingsberry! Wij bespreken graag hoe we online marketing voor je bedrijf kunnen lanceren.

Comments are closed.