Wat levert online marketing jou momenteel op?
Je website of webshop ontvangt niet voldoende websitebezoekers, je contactformulieren worden zelden ingevuld, je bent nergens tussen de Google zoekresultaten te bespeuren, je e-mailcampagnes en advertenties leveren geen interactie op,…
Geen rooskleurig begin van deze blog, dat geven we toe. Maar herken jij jezelf in één van deze scenario’s? De kansen zijn groot dat minstens een van deze voorbeelden bekend voorkomt.
Of misschien is er nog een andere manier waarop je digitale aanwezigheid niet voldoende oplevert voor je bedrijf. De oorzaak van én oplossing voor je problemen ligt bijna altijd bij je content, SEO en doelgroep. Hierover leer je alles in onze eendaagse opleiding Copywriting & SEO. Wat ga je daar juist leren? Dat bespreken we hieronder.
Ben je content van je content?
Klik jij ook vaak irritante, ongewenste mails en advertenties weg, vol met boodschappen waar je niets aan hebt? Dan is het misschien moeilijk om te geloven dat je met e-mailcampagnes en advertenties niet enkel interactie kunt krijgen met je publiek, maar hen ook kunt stimuleren om je website te bezoeken, contact op te nemen of een aankoop te doen.
Toch kan het, en de cijfers bewijzen het. Studies van de Data Marketing Association bewijzen dat voor elke euro die je spendeert aan e-mailmarketing, je €42 terugkrijgt. Bij advertenties ligt de ROI rond 118% van het gespendeerde bedrag.
Voor de volledigheid zeggen we er nog bij dat bij traditionele marketing dat percentage daalt tot 9%. Maar ja, we zijn natuurlijk een DIGITAAL marketing bureau.
Dus waarom leveren jouw e-mails en advertenties dan niet de gewenste resultaten op?
E-mailcampagnes en advertenties kunnen dus goede resultaten opleveren, maar wat zijn de obstakels die dit voorkomen?
In één woord: relevantie. Nog te zelden sluit de boodschap die bedrijven uitsturen aan bij de vragen van hun publiek. Dit zorgt voor ergernis of apathie bij je doelgroep.
Om er toch nog even de cijfers bij te halen. Slechts 1 op 7 consumenten vindt dat meer dan de helft van de advertenties en e-mails die ze ontvangen, relevant voor hen is.
Een groot werkpunt dus. Daarom dat het belangrijk is om te weten te komen wat je doelgroep van je verlangt en hoe je hen op hun wenken kunt bedienen. Zo worden zij geïnformeerd, en bouw jij een trouwe doelgroep uit die telkens weer op je merk afstemt. Voor informatie, maar ook voor de producten of diensten die je aanbiedt. Jij wordt de referentie.
Hoe werken we aan resultaatgerichte content tijdens onze opleiding?
Tijdens onze Copywriting & SEO opleiding leer je doelgroepgerichte teksten schrijven. Deze spelen in op de noden van je potentiële klanten, activeren en stimuleren mensen om je website te bezoeken, offertes aan te vragen, contactformulieren in te vullen en aankopen te doen.
Met andere woorden, we leren je resultaten te halen met je content en een win-win situatie te creëren door je klanten en leads te geven wat ze willen.
SEO: constante budgetvriendelijke online zichtbaarheid
E-mails en advertenties kunnen dus zorgen dat je mensen stimuleert om je website te bezoeken en daar contact op te nemen of een aankoop te doen. Maar je wilt natuurlijk ook dat ze je op eigen initiatief kunnen vinden.
Daarom moet je zorgen dat ook je websiteteksten inspelen op de onderwerpen waarnaar je doelgroep op zoek is. Zo verschijn je tussen de Google zoekresultaten wanneer ze op zoek zijn naar een product of dienst die jij aanbiedt. Makkelijk gezegd, maar dan stelt zich wel de vraag: waarnaar is je doelgroep op zoek?
Dat moeten ze je zelf zeggen natuurlijk. Gelukkig bestaan er handige tools om op te zoeken waar je publiek naar op zoek is. Én bovendien met exact welke zoektermen ze dit doen. Het gebruik van deze tools en hoe je de content op je website hierop kan afstemmen bespreken we uitgebreid in onze Copywriting & SEO opleiding.
Budgetvriendelijk, zei je? Inderdaad. Advertenties zijn dan wel de kortste weg naar de top van de Google zoekresultaten, ze zijn ook sterk afhankelijk van je advertentiebudget en dat van je concurrenten.
SEO werkt anders. Webteksten met de juiste zoektermen zorgen ervoor dat je website hoger tussen de Google zoekresultaten terechtkomt zonder dat je hiervoor afhankelijk bent van advertentiebudgetten. Eens een tekst geschreven is en door Google geregistreerd, zorgt hij continu voor een betere online vindbaarheid, ongeacht je budget.
Wat komt er nog aan bod in deze online marketing opleiding?
Er zijn nog enkele zaken die belangrijk zijn om te zorgen dat je geen marketingbudget spendeert, maar investeert.
Mensen op je website krijgen – zelfs tot op de juiste pagina waar ze de gewenste informatie kunnen vinden – is één ding. Maar je teksten moeten ook leesbaar en laagdrempelig zijn. Je schrijft immers in de eerste plaats voor mensen, die vaak weinig achtergrondkennis hebben over je onderwerp.
Je bezoekers moeten makkelijk kunnen navigeren, op je pagina, maar ook op je website als een geheel. Daarnaast dient je site technisch op punt te staan om ervoor te zorgen dat je bezoekers eenvoudig contact kunnen en willen opnemen.
Door aandacht te besteden aan deze punten, zorg je voor een aangename gebruikerservaring voor je bezoekers, maar ook voor een goede score bij Google. Want ja, ook Google inspecteert je website en houdt rekening met deze punten wanneer je positie tussen de Google zoekresultaten wordt bepaald.
Wil jij meer resultaten halen uit je e-mailmarketing, advertenties, blogberichten of je online aanwezigheid in z’n geheel? Schrijf je in voor een opleiding copywriting & SEO of contacteer ons via de opleidingspagina en vertel ons over je situatie.
Tagged Blog