Meer leads omzetten naar klanten? Content marketing zorgt voor stabiele leadgeneratie en de groei van je klantenbestand

Content marketing zorgt voor regelmaat in leadgeneratie en verkopen

Elk bedrijf kijkt graag terug op een stevige omzet de voorbije maand of kwartaal. Maar gaan die pieken ook vaak gepaard met (diepe) dalen? Zijn er maanden waarin leads genereren bijzonder moeilijk blijkt en bijgevolg ook je omzet een dip neemt? Met content marketing ban je die grilligheid uit je leadgeneratie en je resultaten. Bovendien krijg je met content marketing niet één sales pitch, maar telkens weer de kans om potentiële klanten te overtuigen van je meerwaarde.

Wat houdt dat in, content marketing?

Content marketing betekent dat je met teksten en/of video’s op regelmatige tijdstippen je publiek informeert over de oplossingen die je bedrijf aanbiedt voor hun noden of wensen. Je vertrekt hierbij steeds vanuit hun dilemma’s of problemen en geeft je doelgroep informatie die voor hen nuttig en relevant is.

Meer leads genereren en je doelgroep vergroten

Indien je over een ruim productassortiment beschikt, krijg je via content marketing de kans om verschillende onderdelen van je gamma achtereenvolgens te belichten. En zo in te spelen op de noden van verschillende doelgroepen maar ook op wisselende omstandigheden.

Stel, je bedrijf verkoopt diverse verwarmingsapparatuur. Tijdens de koude winterperiode belicht je via blogs, vlogs en emails de verschillende onderdelen van je binnenhuis segment. Wanneer het warmer wordt, verleg je de focus naar terrasverwarming zodat mensen langer buiten kunnen blijven. Je verandert je boodschap om tegemoet te komen aan de veranderende noden van je doelgroep.
Maar content marketing helpt ook om je doelgroep te verruimen. Toen een distributeur van ventilatiesystemen zag dat zijn toestellen niet enkel een oplossing boden voor particuliere woningen maar ook voor wachtzalen en scholen, werd er content gecreëerd op maat van deze (nieuwe) doelgroepen. Op die manier slaagde hij erin om een volledig nieuwe markt aan te boren. Bovendien één met veel minder concurrentie.

Content marketing biedt dus opportuniteiten om het hele jaar door verschillende doelgroepen aan te spreken en op die manier hiaten in je leadgeneratie en verkopen op te vangen.

Benieuwd hoe wij dit aanpakken? Neem een kijkje bij onze cases en laat je inspireren door de bedrijven die we in het verleden hielpen groeien dankzij onze uitgebreide marketingoplossingen.

Meer leads omvormen tot klanten

Heb je deze al eens gehoord van een prospect of lead?

“Ik moet er eens over nadenken…”
“Ik ga er een nachtje over slapen…”
“Ik laat je nog iets weten…”

Je hebt je eerste contact gehad met een potentiële klant maar de aankoop is nog niet afgerond. Hoe houd je nu het momentum gaande terwijl je prospect nadenkt over je voorstel? En minstens even belangrijk, hoe zorg je ervoor dat concurrenten je lead niet aan het twijfelen brengen?

Door simpelweg af te wachten vergroot je in ieder geval je slaagkansen niet. Dit is net het moment om je boodschap kracht bij te zetten met aanvullende argumenten. Door vooroordelen te ontmijnen, twijfels weg te nemen en diverse content aan te bieden krijg je steeds weer de mogelijkheid om je potentiële klant te overtuigen. Zo vergroot je telkens weer de kans dat hij/zij ingaat op je voorstel.

Door je leads te informeren met periodieke blogs en vlogs, blijf je top of mind en versterk je jouw aanbod. En nog beter, je staat bij hen bekend als bron van betrouwbare informatie, een expert. Indien ze later op zoek gaan naar gerelateerde producten en diensten, sta jij opnieuw bovenaan hun lijst.

Vergeet je cross selling opportuniteiten niet!

Door regelmatig in de diepte te communiceren over je assortiment en diensten ontstaan er nieuwe verkoopmogelijkheden bij bestaande klanten. Zij ontdekken nieuwe facetten van je bedrijf die voor hen interessant zijn. Zo haal je meer uit je bestaande klantenbestand.

Een voorbeeld? Een trouwe klant van een IT-bedrijf ontdekt via een blog dat zijn leverancier niet enkel kabels en computers kan leveren, maar dat ze ook totaaloplossingen aanbieden van software tot netwerken toe. Gezien de jarenlange, goede band tussen de twee bedrijven, is het snel duidelijk aan wie de klant de totale herziening van z’n IT set-up zal toevertrouwen.

Ook bedrijven met een groot assortiment ondervinden telkens weer de voordelen van content marketing. Ze hebben vaak wel een trouwe klantenbasis, maar deze zijn niet altijd bekend met hun volledige gamma. Via blogs en mailingcampagnes krijg je de kans om (nieuwe) producten en diensten onder de aandacht te brengen.

Wil je als bedrijf volop inzetten op content marketing, maar ontbreekt het je aan tijd of personeel? Ontdek hier hoe wij je bedrijf kunnen begeleiden naar meer leads.

Content marketing is als Duracell, it just keeps going

Indien je ze juist gebruikt, zorgen advertenties (SEA) voor websiteverkeer, leads en verkopen. Met de juiste budgetten kan je zelfs helemaal bovenaan de Google zoekresultaten belanden.

Maar...

Wat als je (tijdelijk) je budget moet terugschroeven? Of je concurrenten schroeven dat van hen omhoog? Dan nemen je advertentie vertoningen een dip. Minder verkeer op je site, minder leads, minder verkopen.

Niet zo met contentmarketing.

Want met SEO teksten, blogs en video’s zorg je er steeds voor dat je website makkelijk vindbaar is in Google.

SEO?

SEO of Search Engine Optimized content speelt in op het zoekgedrag van je klanten en prospecten. Wanneer iemand naar jouw product zoekt, verschijnt jouw website tussen de zoekresultaten. Publiceer jij maandelijks enkele blogs over producten in jouw gamma, dan verhoogt dit de SEO waarde van je site. Wanneer gebruikers vervolgens online op zoek gaan naar die producten, zullen ze jou makkelijker vinden. Zonder dat jij hiervoor een cent extra hoeft uit te geven. Organisch zoekverkeer heet het, en het is geweldig.

Vervolgens bezoeken mensen elke dag je website om deze content te bekijken. Waarna ze een contactformulier invullen, een offerteaanvraag of een aankoop doen.
En het beste deel? Eens die teksten en video’s gepubliceerd zijn, blijven ze gratis op je website staan. Ze blijven mensen aanbrengen en ze blijven voor leads en verkopen zorgen. Ongeacht hoeveel budget je op dat moment voor marketing kunt vrijmaken. Gedaan met dalingen in je leadgeneratie door wisselende campagnebudgetten.

Content marketing zorgt dus zowel op korte als lange termijn voor meer leads en verkopen. Wil je graag weten hoe de juiste content jouw potentiële klanten kan overtuigen? Contacteer ons voor een gesprek en wij bespreken graag hoe jouw content planning er zal uitzien en met welke content strategie we je doelgroep zullen overtuigen.