Een opleiding Mailchimp: leer mailadressen omzetten in klanten en cross-selling opportuniteiten benutten met e-mailmarketing

Met e-mailmarketing meer uit je maildatabank halen: Wat leer je tijdens een opleiding Mailchimp?

Hoeveel leads genereren de mailadressen in jouw databank? Hoeveel verkopen vloeien er maandelijks voort uit die verzameling van contactgegevens die zoveel moeite heeft gekost om te vergaren?

Wanneer iemand z’n contactgegevens invult op een website, mag hij/zij zich meestal aan een welkomstbericht verwachten, een telefoontje van het salesteam of een occasionele promoactie. Maar met e-mailmarketing kan zoveel meer!

E-maildatabanken zijn kluizen vol slapende leads. Met gerichte, terugkerende e-mailcampagnes kan je steeds weer nieuwe klanten winnen en bestaande klanten stimuleren tot herhaaldelijke aankopen. Dit is leadgeneratie zonder te investeren in marketingcampagnes, maar simpelweg door de kansen te benutten die voor je klaarliggen. Het zware werk, het vergaren van de contactinfo, is reeds gedaan. Tijdens een opleiding Mailchimp leer je die slapende leads wakker schudden!

E-mailmarketing in 2021, zie ik eruit als een dinosaurus?

Toegegeven, e-mailcampagnes klinken wat ouderwets in een tijdperk waarin leadgeneratie vaak gebeurt via Google Ads en Facebook advertenties. Toch lezen mensen meer e-mails dan ooit.

En dit over alle generaties heen. Op hun smartphone, tablet, desktop of laptop. Je inbox is namelijk nog steeds hét portaal waarlangs alle informatie binnenkomt. En vooral, vaak informatie die je wilt ontvangen.

Bevestigingen van bestellingen, mails van collega’s, agenda reminders,… Dit zorgt ervoor dat de mindset van je publiek heel anders is dan bij bijvoorbeeld een ongewenste pop-up advertentie terwijl ze een website bezoeken. Je doelgroep heeft namelijk al toestemming gegeven om mails van jou te ontvangen. Zij zijn geïnteresseerd in je product of dienst. Dit geeft je een voorsprong bij je communicatie met je doelgroep.

Dit betekent natuurlijk niet dat het gevaar voor de spamfolder of een uitschrijving onbestaande is. Net als bij alle vormen van online marketing moet je jouw doelgroep op het juiste moment bereiken met de juiste boodschap om hun interesse aan te wakkeren.

Stel, een mail over een uitverkoop of een andere commerciële actie die naar eindconsumenten wordt gestuurd op een werkdag tussen 9u en 17u zal bij veel ontvangers bedolven worden onder andere berichten tegen de tijd dat ze klaar zijn met werken. Als hij al niet meteen in de prullenbak belandt. Misschien wel een goede boodschap, maar de timing fnuikt op zo’n moment je mailingcampagne. Voor B2B bedrijven geldt dan weer het omgekeerde. Zakelijke klanten of prospects bereik je wél het best tijdens de kantooruren.

In onze opleiding Mailchimp leren we je hoe je een mailingcampagne kan timen om een hoge responsgraad en interactie met je merk te bekomen.

Werkt e-mailmarketing even goed als Google Ads, Facebook Ads of Linkedin Ads?

Een online contentstrategie is nooit een OF-verhaal. E-mailcampagnes en advertentiecampagnes lopen best naast elkaar voor maximaal effect. Zo bereik je een groter aandeel van je doelgroep en komen ze ook herhaaldelijk in contact met je merk. Op die manier vergroot je de kansen op interactie en conversie.

Wat zijn dan de verschillen tussen e-mailmarketing en advertenties? Stel dat je een product offline wilt verkopen. Advertentiecampagnes zijn als affiches die je plaatst langs de wegen waarvan je weet dat je doelgroep er vaak voorbijkomt.

In Google Ads worden advertenties namelijk enkel gericht op mensen die op zoek zijn naar je product. Dit is een zeer efficiënte manier van adverteren waarbij Google op zoek gaat naar je doelgroep en je advertentie enkel aan hen toont.

Bij e-mailcampagnes sta je al een stap verder. Je moet niet meer actief gaan adverteren. Je doelgroep heeft zich bij jou verzameld en wacht op communicatie. Nu moet jij enkel nog de juiste boodschap uitsturen. Zoals gezegd heeft dit als voordeel dat je kan inspelen op de voorkeuren die je doelpubliek al heeft aangegeven.

Daarnaast heeft e-mailmarketing ook een budgettair voordeel. Een mail die ongelezen blijft kost je namelijk geen geld. Een Mailchimp abonnement is de enige kost om constant te kunnen communiceren met je doelpubliek. Zo vaak als jij wilt.

Heb ik daar een copywriter voor nodig, om een goede, activerende mail te schrijven?

Wanneer je een mailingcampagne naar een grote groep potentiële klanten in je databank stuurt, moet je goed nadenken over zowel de vorm als de inhoud van je bericht.

Je wilt hen overhalen om de link naar je website te volgen en daar over te gaan tot een aankoop of contactopname. Om maximale interactie te genereren moet je hierbij rekening houden met de lengte van je tekst, de plaatsing van links, activerende visuals, enzovoort.

Onze lesgevers hebben ervaring met het uitsturen van mails, gericht op activering en leadgeneratie bij zowel B2B als B2C doelgroepen. Tijdens onze opleiding Mailchimp spenderen we aandacht aan het opstellen van mailingcampagnes voor jouw specifieke doelgroep en producten. We overlopen hierbij de best practices die al vaak hun meerwaarde hebben bewezen en geven handige tips & tricks om de slaagkansen van je campagnes te vergroten.

De snelste communicatie met je klanten?

Mailchimp is een zeer krachtige tool, zowel naar klantenwinning als naar leadgeneratie toe. Maar het voorbije jaar zagen we ook hoe belangrijk de rol van email marketing is voor je bedrijfscommunicatie.

Wanneer je snel en direct informatie wilt uitsturen naar je publiek, zijn emails de beste manier om hen te bereiken.

Kan je tijdelijk geen klanten ontvangen in je fysieke winkel? Werk je momenteel enkel op afspraak? Zijn er wegenwerken en rijd je best via een omweg? Praktische communicatie wil je snel tot bij de juiste groepen krijgen.

Via een opleiding Mailchimp leer je vlot navigeren door je databank en zorg je er in een mum van tijd voor dat de juiste informatie tot bij je klanten en prospecten geraakt. Zo vermijd je verwarring en frustratie en zorg je voor tevreden en trouwe klanten.

Kan iedereen met Mailchimp leren werken?

Mailchimp is geen complex programma, maar de echte meerwaarde krijg je pas wanneer je het efficiënt leert gebruiken en ervoor zorgt dat je makkelijk en snel kan communiceren met elk segment van je mailing databank.

Onze lesgevers tonen je bewezen technieken en strategieën om meer opens en clicks te genereren en geven antwoord op problemen die je misschien al bent tegengekomen.

We geven cursisten een volledig overzicht van de mogelijkheden van Mailchimp, maar maken ook tijd voor specifieke vragen over jouw case. Zo krijg je hands-on informatie die je de volgende dag kan beginnen gebruiken.

Een opleiding Mailchimp volgen vanuit je kantoor of home office? Geen probleem. Bij Kingsberry houden we het ook graag veilig. Onze opleidingen zijn virtueel en verspreid over twee halve dagen. Zo krijg je tijd om de informatie tussendoor te verwerken en eventueel vragen te bedenken die tijdens de sessie kunnen beantwoord worden.

Wil jij écht aan de slag gaan met je adressenlijst en je databank met slapende leads wakker maken? Na een opleiding Mailchimp bezit jij alle skills om mailadressen om te vormen tot klanten. Contacteer Kingsberry of bekijk hier de data voor de eerstvolgende opleidingen!