Meten is weten én geld besparen met Google Analytics. Haal het meeste uit je marketingbudget met een Kingsberry Google Analytics opleiding.

Meten is weten én geld besparen met Google Analytics. Haal het meeste uit je marketingbudget met een Kingsberry Google Analytics opleiding.

Meer klanten en leads zonder budgetverhogingen

Wie nog niet aan online marketing doet, wordt wel eens afgeschrikt door verhalen over de torenhoge budgetten die nodig zijn om resultaat te halen met internetreclame. En bedrijven die al wel (een groot) marketing budget vrijmaken om te adverteren op Google of sociale media, zijn soms teleurgesteld over het aantal klanten of kwalitatieve leads dat online reclame oplevert. En wat gebeurt er? Ze gaan nog meer geld spenderen of concluderen dat hun doelgroep niet te bereiken is via online marketing. Jammer, want de oorzaak ligt ergens anders.

Het eerste wat we bij cursisten benadrukken tijdens een Google Analytics opleiding is dat het niet zozeer gaat over de grootte van de budgetten, maar wel over het stroomlijnen van je marketing activiteiten door conversie optimalisatie. Dé tool om je hierbij te helpen is Google Analytics.

Wil je de wereld van online marketing samen met ons ontdekken?

Neem contact met ons op via het contactformulier en één van onze experts belt je zo snel mogelijk terug!

Website optimalisatie: Je website verbeteren met Google Analytics

Stel, je spendeert een groot deel van je marketingbudget aan Google Ads om je website bovenaan in Google te plaatsen. Dit zorgt ook voor meer websiteverkeer. Missie geslaagd? Nog niet, want deze websitebezoekers moeten vervolgens ook daadwerkelijk een actie ondernemen die je bedrijf iets oplevert (conversie). Een contactformulier invullen, een bestelling plaatsen of een aankoop afronden. Maar websitebezoekers omvormen tot klanten, dat doe je niet met grote budgetten, maar door in te zetten op website optimalisatie.

Hoe herken je een geoptimaliseerde website?

Beschikt jouw website over volgende zaken?
Een logische, intuïtieve structuur
Acti-verende teksten
Waarde-volle en relevante inhoud
Snel ladende pagina's
Contact-formullieren die de aandacht trekken
Een website die al deze zaken combineert, zal geen probleem hebben om websitebezoekers tot klant te maken.

Maar hoe weet je

… welke content je bezoekers het meest appreciëren?
 

… waarom bepaalde contactformulieren worden genegeerd?

… of bezoekers alle info makkelijk kunnen vinden?

Het antwoord is: telefonische enquêtes. Nee, niet echt. Google Analytics!

Conversie Optimalisatie: Bezoeker obstakels weghalen met Google Analytics

We beginnen elke Google Analytics opleiding met een overzicht van het dashboard. Hier krijg je alle informatie over het gedrag van je websitebezoekers. Je komt te weten welke pagina’s de meest bezoekers trekken, hoe lang ze op een pagina blijven (wordt een tekst helemaal uitgelezen?), welke pagina’s bezoekers al na enkele seconden wegjagen (soms zelfs de website doen verlaten), vanwaar de meeste bezoekers komen (Facebook, Google, Linkedin,…)

Met deze informatie kan je vervolgens obstakels weghalen (conversie optimalisatie) die er nu voor zorgen dat je bezoekers/klanten niet ingaan op je aanbod. Door na te gaan waar de problemen in je content/design/advertentiestrategie zitten en deze aan te passen ga je niet enkel de instroom verhogen maar ook het aantal afhakers verminderen. Deze websiteoptimalisatie zorgt dus voor een groter aantal gebruikers die op je website terechtkomen maar ook daadwerkelijk een contactformulier invullen, een folder downloaden of rechtstreeks iets te kopen via je webshop.

En dit alles zonder je marketing budget te verhogen!

Hoe gebruik ik concreet de informatie van Google Analytics?

Daar gaan we tijdens onze Google Analytics opleiding verder op in, maar hier zijn al enkele voorbeelden.

Stel dat we zien dat bepaalde pagina’s een hoge bouncerate hebben. Een hoge wat? Een bounce betekent dat een bezoeker al na enkele seconden beslist om een pagina te verlaten.

Wat kunnen we hieruit afleiden? Dat de tekst die hij/zij daar aantreft, niet overeenstemt met zijn/haar verwachtingen. We kunnen dan gaan kijken vanwaar op je website (of direct vanuit Google) deze mensen op je pagina zijn beland.

De inhoud van deze pagina is blijkbaar geen logische volgende stap in hun zoekproces. Met deze informatie kan je vervolgens je content gaan aanpassen zodat deze beter aansluit bij de verwachtingen van je websitebezoekers.

Zie je dat veel mensen op je Facebook advertenties klikken maar raken deze gebruikers niet op je landingspagina’s? Misschien zit de trage laadsnelheid van je pagina hierachter, waardoor mensen afhaken voordat ze de inhoud te zien krijgen. Met enkele aanpassingen aan de paginastructuur of design elementen kan deze bottleneck snel verwijderd worden.

Door data te analyseren en conversie optimalisatie acties te ondernemen om bezoekers makkelijker te krijgen tot waar ze willen belanden, creëer je meer klanten en conversies zonder extra marketing budget te spenderen.

Data-analyse en software tools, is dat wel iets voor mij?

Wij geven al jaren Google Analytics opleidingen aan cursisten met zeer uiteenlopende achtergronden en expertises. We kunnen dus met zekerheid zeggen: Je hoeft absoluut geen IT-achtergrond te hebben om aan de slag te gaan met Google Analytics. Het programma is niet complex, maar wel zeer uitgebreid.

Het belangrijkste is dat je in de software leert zoeken naar de informatie die waardevol is voor jou. Wat moet en wil jij weten over je websitebezoekers om hun website ervaring te verbeteren?

Heb je veel productpagina’s en wil je weten welke het populairste zijn? Schrijf je blogs en wil je informatie over de gemiddelde leestijd van gebruikers? Werk je met een webshop?

Deze factoren en anderen zullen bepalen welke data in Google Analytics voor jou belangrijk is om zowel aan website optimalisatie als conversie optimalisatie te doen. Zo kan je gericht problemen opsporen en vervolgens kijken of je oplossingen werken. Tijdens de cursus geven we een overzicht van alle mogelijkheden in Google Analytics, maar gaan we ook dieper in op de specifieke noden van jouw bedrijf. Het doel van onze Google Analytics opleiding is praktische informatie te geven waarmee jij al de volgende dag aan de slag kan.

Wat heb ik nodig om met Google Analytics te starten?

Google Analytics is een gratis tool waarmee je kan starten zodra je een website hebt. Je moet wel een stukje code (een GA code of Site Tag) op je webpagina’s instellen om ervoor dat je correcte informatie over je bezoekers ontvangt. Maar hoe je dit juist doet, leggen we je ook graag uit tijdens onze Google Analytics opleiding.

Zodra je een Google Analytics account hebt aangemaakt en de code is ingesteld, kan je data beginnen te verzamelen, analyseren en acties ondernemen. Met als resultaat een grotere transformatie van website bezoekers naar leads en klanten.

Altijd op de hoogte van de nieuwste tips & tricks

Software programma’s evolueren constant en dat is bij Google Analytics niet anders. Onze lesgevers blijven zich echter continu bijscholen en zijn op de hoogte van de laatste updates en innovaties. Jij krijgt dus een Google Analytics opleiding die helemaal up-to-date is waarmee je meteen aan de slag kunt om resultaten te behalen.

Wil jij meer leads en klanten via je website zonder je marketingbudget te verhogen? Kom dan een virtuele Google Analytics opleiding volgen bij Kingsberry Academy. Bekijk hier de beschikbare data van onze eerstvolgende opleidingen.

Comments are closed.