4 manieren om meer potentiële klanten naar je website te brengen

Heb je te weinig websitebezoekers? Brengt je website weinig tot geen (potentiële) klanten op? Of is je website simpelweg niet vindbaar in zoekmachines? Dan is het tijd om je online aanpak eens stevig onder de loep te nemen. Er zijn heel wat verschillende factoren die het succes van je online inspanningen bepalen. Wij helpen je alvast op weg met enkele belangrijke aandachtspunten.

1) Slimme zoekmachine-optimalisatie

Steeds meer consumenten starten hun aankoopproces op het internet of ruilen zelfs fysiek winkelen volledig in voor het gemak van online shoppen. Potentiële klanten zoeken en vergelijken jouw merk met je concurrenten via verschillende online kanalen. Vervolgens vragen ze een bezoek of offerte aan via de website of gaan ze meteen over tot een aankoop via je webshop. Maar dat kan natuurlijk enkel als ze je website ook effectief kunnen vinden.

Maar hoe beland je nu juist bovenaan in de zoekresultaten? Zoekmachine-optimalisatie (SEO) bestaat al lang niet meer uit het bespelen van de algoritmes van Google. Anno 2022 is een menselijke aanpak essentieel. Zelf zorgen voor kwalitatieve en relevante content die zo goed mogelijk aansluit bij de interesses en noden van je doelgroep. Ook de juiste formulering is hierbij van groot belang. Welke terminologie gebruikt jouw potentiële klant in zijn zoektocht naar jouw product of dienst?

Overweeg je toch om aan de slag te gaan met een of andere veelbelovende ‘quick fix’ oplossing voor je SEO? Wees je er dan van bewust dat zoekmachines als Google en Bing deze manipulatietechnieken steeds sneller opsporen en steeds harder afstraffen. Je website kan dus ook in no-time verbannen worden naar de laatste pagina’s in de zoekmachines.

Door echt relevante & kwalitatieve content te bieden die aansluit bij de behoeften van je doelgroep ben je niet alleen makkelijker vindbaar, je versterkt ook de connectie tussen jou en je potentiële klant. Het geeft een boost aan je geloofwaardigheid en autoriteit. Je toont immers aan dat je hun noden begrijpt en biedt hiervoor de geschikte oplossing.

Bovendien geeft Google een dynamische website ook een betere score dan een statische website. Zorg er dus voor dat er regelmatig nieuwe content wordt toegevoegd aan je website (zoals blogberichten). Een website die geen nieuwe inhoud krijgt wordt door Google langzaam maar zeker als minder kwalitatief gezien en verschijnt dus lager in de zoekresultaten. Als er op je website niets nieuws te ontdekken is voor je bezoekers gaat Google er namelijk vanuit dat de content steeds minder relevant is voor je doelgroep.

2) Inzetten op Google advertenties

Via zoekmachine-optimalisatie zorg je ervoor dat je website in de organische zoekresultaten naar boven komt. Dit heeft als groot voordeel dat je er geen extra advertentiebudget aan moet spenderen. Jammer genoeg is enkel inzetten op SEO optimalisatie vaak niet voldoende om de gewenste resultaten te behalen. Het is een proces van lange adem en voor veel sectoren, vandaag de dag, een onmogelijke taak.

In veel gevallen is het dan ook verstandig om naast SEO ook in te zetten op SEA, of zoekmachine advertenties. Via SEA betaal je voor advertentieruimte in de zoekresultaten. De allereerste en meest zichtbare resultaten in zoekmachines zijn dan ook altijd voorbehouden voor betalende advertenties. Met SEA koop je dus zichtbaarheid voor specifieke zoekwoorden. Wanneer iemand op je advertentie klikt, betaal je voor deze klik. Dit noemen we CPC ofwel ‘kost-per-klik’. Hoe hoog deze CPC precies mag zijn bepaal je zelf door een maximum in te stellen. Dit maximale bedrag is afhankelijk van je sector en je concurrenten. Als er veel concurrentie is op bepaalde zoekwoorden gaat je gemiddelde CPC al snel de hoogte in.

3) Online adverteren? Ook op sociale media!

Ook sociale media mogen zeker niet ontbreken in je digitale strategie. Deze bieden heel wat mogelijkheden om bezoekers naar je website te trekken. Echter zorgen de algoritmes ervoor dat het organisch bereik steeds beperkter wordt. Anno 2022 krijgt slechts 0% tot 2% van onze volgers onze organische content nog te zien.

Wil dit dan zeggen dat we hier niet langer op moeten inzetten? Nee, absoluut niet. Het posten van organische content op sociale media blijft belangrijk, voornamelijk voor brand awareness. Vaak gaan mensen naast de website ook de sociale media eens bekijken. Wanneer hier al lang geen teken van leven meer is gegeven, kan dit vragen oproepen en een negatieve indruk opwekken in een wereld waarin iedereen online aanwezig is.

Enkel organisch posten op sociale media is dus niet meer voldoende om resultaten te behalen. Net als bij search engine marketing ga je best voor een combinatie van zowel organische als betalende boodschappen. De targeting opties bij advertenties zijn van onschatbare waarde. Zo stel je namelijk heel nauwkeurig in wie je bericht te zien moet krijgen – gebaseerd op leeftijd, gender, interesses, en tal van andere zaken. Zo vergroot je je bereik aanzienlijk én benader je heel gericht de mensen die het meest ontvankelijk zijn voor je product of service.

4) Maak gebruik van e-mailmarketing

E-mailmarketing is dead. Of beter: dat denken veel bedrijven. Gelukkig weten onze e-mailmarketing experts wel beter. Alles staat of valt met je strategie. Werk je met verouderde of aangekochte databases of sluit de inhoud niet aan bij de interesses van je lezer? Dan is e-mailmarketing inderdaad verspilde moeite. Werk je doelbewust aan het opbouwen van een kwalitatieve database en bied je waardevolle content aan in je e-mails, op maat van je lezers? Dan is het nog steeds één van de krachtigste marketingtools. Maak je nog geen gebruik van e-mail om meer verkeer naar je website te drijven? Dan is het dus hoog tijd om daarmee te beginnen.

Via e-mail hou je de mensen in je database eenvoudig op de hoogte van nieuwe content, producten, events of aanbiedingen. Je maakt ze nieuwsgierig via een korte teaser in je nieuwsbrief en leidt ze vervolgens door naar je website voor meer informatie, een inschrijving of een aankoop.

Het belangrijkste voordeel van e-mailmarketing? Je kan je datalijsten eenvoudig segmenteren. Daardoor kan je naar elke (sub)doelgroep een aparte e-mail sturen met de meest relevante inhoud. En je weet: hoe relevanter je content, hoe meer lezers zullen doorklikken naar je website.

Alle kneepjes van e-mailmarketing onder de knie krijgen? Of graag een all-in-one oplossing om je aantal website bezoekers te verbeteren? Contacteer Kingsberry voor de gewenste begeleiding op maat.