Haal jij het volledige potentieel uit je marketingcampagnes?

Merk je dat je maar weinig succes hebt met je online campagnes? Dan loop je waarschijnlijk veel potentiële klanten mis doordat je aanpak niet helemaal juist zit. Geen nood: na het lezen van onze drie belangrijkste tips ben je helemaal klaar om je marketingpotentieel te benutten!

Bereik je doelgroep beter en zorg dat ze je kunnen vinden

Bestaat jouw digitale marketing anno 2022 nog altijd voornamelijk uit het onderhouden van je website en het plaatsen van organische berichten op je sociale kanalen? Dan is het hoog tijd om daar verandering in te brengen, want je laat een pak potentieel liggen. Vandaag de dag bereik je met organische posts op Facebook bijvoorbeeld namelijk slechts zo’n 0 tot 2% van je volgers – en mensen die je niet volgen bereik je al helemaal niet. Nochtans zijn veel van die onbekenden potentieel wel geïnteresseerd in wat je te bieden hebt.

Je maakt naast organische berichten dan ook best gebruik van boosted posts of advertenties, want als je instellingen juist zijn stuur je op deze manier je betaalde berichten heel gericht naar een doelgroep die overeenkomt met je potentiële klanten. Logisch, niet? Het heeft immers weinig nut om tijd en geld te investeren in mensen die toch niet geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst.

Denk dus even wat dieper na over wie jouw ideale klant is. Breng in kaart welke leeftijden, genders, regio’s, interesses en andere zaken jouw doelgroep typeren. Vervolgens stuur je jouw advertenties heel gericht naar deze mensen. En nog beter? Ze moeten jouw merk niet eens kennen of je pagina’s volgen om je boodschap te zien. Zo werk je dus aan je merkbekendheid op een veel grotere schaal.

Let op: gebruik nooit zomaar de knop ‘promoot deze post’. Dit is een sterk vereenvoudigde manier om je bericht verder te verspreiden, maar biedt veel minder targeting-mogelijkheden dan bijvoorbeeld de Business Manager van Facebook. Je steekt er dus wel geld in, maar vaak met veel mindere resultaten omdat je boodschap bij een minder nauwkeurig ingestelde doelgroep terecht komt.

Gebruik meerdere digitale kanalen: herhaling werkt!

De tijd waarin een aankoop teruggeleid kon worden naar één tv-spot of folder in de brievenbus is al lang vervlogen. Vandaag de dag is de zogeheten ‘customer journey’ veel meer versnipperd over verschillende kanalen – ook online. Het is dan ook niet slim om maar op één paard te wedden.

Zorg ervoor dat je weet op welke kanalen je doelgroep actief is en waar je ze het best kan bereiken. Vervolgens hanteer je idealiter een multi-channel aanpak waarbij je je boodschap verspreidt via verschillende wegen – zoals bijvoorbeeld via Facebook én Instagram én YouTube. Dankzij zo’n multi-channel aanpak bereik je je potentiële klant op de kanalen die voor hem relevant zijn in elke fase van het aankoopproces. Bovendien krijg je op deze manier inzicht in de kanalen die het beste werken voor jou. Lees: de kanalen die je de beste verhouding geven tussen de kosten die je maakt en het aantal leads dat je ermee aantrekt. Hanteer je geen multi-channel aanpak of analyseer je niet welke kanalen goed werken? Dan laat je waarschijnlijk veel kansen liggen en besteed je jouw marketingbudget niet optimaal.

Hou er wel altijd rekening mee dat de content die je voor het ene platform maakt niet per definitie geschikt is voor het andere kanaal. Zorg altijd voor boodschappen en content formats die aansluiten bij je doelgroep én het platform waarop je ze aanspreekt.

Spendeer een realistisch budget

Vroeger gaven bedrijven zonder blikken of blozen duizenden euro’s per maand uit aan advertentieruimte in kranten of reclamefolders. Online zien we vaak dat men toch wat voorzichtiger is om echt te investeren. Dat is nochtans niet logisch: online is alles veel beter meetbaar, waardoor je precies weet wat wel en niet werkt, tijdig bijstuurt en je budget zo optimaal mogelijk spendeert aan de advertenties en kanalen die voor je organisatie het meeste opbrengen aan een zo laag mogelijke kost.
Overweeg je om online te adverteren? Ga dan zeker na wat een realistisch budget is om jouw doelen te bereiken. Dit benodigde budget bereken je op basis van een aantal variabele factoren zoals de totale grootte van je doelgroep, hoeveel mensen je wil bereiken of hoe concurrentieel de markt is. Geen nood: we zeggen zeker niet dat je altijd diep in de buidel moet tasten. We zeggen wél dat je je bewust moet zijn van je benodigde budget, zodat je gericht te werk gaat en weet wat je kan verwachten. Je budget hangt immers samen met je doelstellingen. Vergelijk het maar met een autorit: als je naar Barcelona wil rijden zal dat ook niet lukken binnen één tankbeurt.

Heb je het hele artikel gelezen? Dan ben je misschien een beetje ontmoedigd om eraan te beginnen doordat je met zoveel zaken rekening moet houden. Geen nood: we zitten graag eens samen om te bekijken hoe we je het beste verder kunnen helpen.

Je volledige marketingpotentieel benutten? Kom eens langs voor een vrijblijvende babbel.