Meer verkopen aan bestaande klanten? Slimme online marketing helpt.

Veel bedrijven gaan ervan uit dat hun huidige klanten helemaal op de hoogte zijn over wat ze precies te bieden hebben. Toch is dat vaak niet het geval. Klanten kloppen vaak al jaren bij jouw bedrijf aan voor dezelfde producten of diensten en hebben je onbewust in een hokje geduwd. Wil je meer verkopen aan je bestaande klanten? Dan moet je ze dus bewust maken van alle andere oplossingen die je te bieden hebt. Hoe? Door middel van een slimme online marketing samenstelling.

Maak bestaande klanten een apart onderdeel van je digitale strategie

Veel bedrijven zijn zo druk bezig met het binnenhalen van nieuwe leads dat ze hun bestaande klanten een beetje uit het oog verliezen. Dat is zonde, want de potentiële verkoopwaarde van een klant – de customer lifetime value – eindigt niet plotseling na de eerste verkoop. Sterker nog: je bestaande klanten zijn vaak makkelijker te overtuigen om duurdere of andere producten of diensten bij je af te nemen. Zet dus niet alleen in op het aantrekken van nieuwe leads, maar haal ook het meeste uit je bestaande klanten door middel van cross-selling en up-selling.

Wat is cross-selling?

Via cross-selling stimuleer je klanten om bijpassende producten te kopen. Koop je een nieuwe telefoon? Dan is de kans groot dat je meteen kan doorklikken naar een bijpassend hoesje of een koptelefoon. Je klant wil een bepaald product of een bepaalde dienst aanschaffen, maar via cross-selling zorg je ervoor dat hij of zij extra, bijpassende zaken koopt.

Wat is up-selling?

Via up-selling wil je geen extra producten of diensten verkopen, maar wel een upgrade – waar jij als bedrijf natuurlijk meer aan verdient. Dit kan je gebruiken als bestaande klanten tevreden zijn over je huidige aanbod maar ze dankzij een duurdere oplossing van wat ze reeds aankopen misschien nog beter geholpen zijn.

Via cross-selling verkoop je dus eigenlijk producten die elkaar complementeren, terwijl je via up-selling een upgrade van het huidige product of de huidige dienst aanbiedt.

Hoe pak je cross-selling & up-selling aan?

Wil je duurdere of extra producten/diensten verkopen aan je huidige klanten? Dan moeten ze eerst weten dat je die producten en diensten ook aanbiedt. Dat doe je via een slimme contentmarketing aanpak, ook wel gekend als inbound marketing.

Verdeel je bestaande klanten eerst in verschillende segmenten, gebaseerd op de producten of diensten die ze vandaag de dag al bij je afnemen. Vervolgens ga je deze segmenten benaderen met informatie over de producten en diensten die ze nog niet bij jou kopen, maar die wel gelinkt zijn aan de zaken waarvoor ze bij jou aankloppen. Lees: je creëert bredere awareness/bewustwording rond je volledige aanbod, maar blijft toch relevante informatie bieden voor je klant.

Het grote voordeel van bestaande klanten is dat ze vaak al in je database zitten, waardoor je ze makkelijk kunt bereiken. Stuur bijvoorbeeld regelmatig een e-mail uit met relevante informatie over additionele producten en diensten. Nog beter? Geef je bestaande klanten het gevoel dat ze speciaal zijn en dat je ze écht waardeert. Benader ze bijvoorbeeld met een speciale korting, waardoor ze je andere producten sneller een kans geven, of nodig ze uit voor een exclusief evenement. Zo maken ze op een leuke manier kennis met je volledige aanbod.

Vind je het moeilijk om zelf te pinpointen hoe je het beste je waardering toont, op een manier die de loyaliteit van je klanten nog verder versterkt? Of probeer je al een tijdje om meer aan cross- en upselling te doen maar merk je dat het toch wel een uitdaging is? Dat is helemaal niet gek, want je hebt een heel brede skillset nodig om alle facetten van marketing goed uit te voeren. Aarzel dus zeker niet om de hulp van een marketingbureau in te schakelen.

Klaar om meer te halen uit je bestaande klanten? Contacteer ons voor een vrijblijvende babbel.