Online marketing: permanent ingeschakelde campagnes of een tijdelijke boost?

In het drukke digitale landschap is het steeds moeilijker om de aandacht van je doelpubliek te vangen én vast te houden. Bovendien communiceren veel bedrijven vooral rond specifieke periodes van het jaar: bijvoorbeeld rond Batibouw of het Autosalon. Onlogisch eigenlijk, want ook in de andere weken van het jaar willen mensen een auto kopen of een bouwpartner kiezen. Het overgrote gedeelte van de aankopen gebeurt buiten deze enkele beursweken, zeker in een post-covid tijdperk.

Wil je liever het hele jaar door zichtbaar en top-of-mind blijven bij potentiële klanten – en dus minder afhankelijk zijn van die paar weken in het jaar? Dan zijn always-on campagnes een goede optie. We leggen je uit wat het is en wat de voordelen zijn.

Wat zijn always-on campagnes?

Als we het hebben over always-on campagnes dan bedoelen we campagnes die altijd lopen. Het gaat dus niet om een tijdelijke grote ‘campagne-golf’, maar juist over doorlopende marketing. Dit noemen we ook wel ‘drip marketing’. Je overspoelt je doelpubliek niet ineens met een grote golf aan advertenties, maar laat je boodschap het hele jaar geleidelijk doorsijpelen. Vergelijk het bijvoorbeeld met een bloemist: de ene lanceert misschien een gigantische campagne rond Valentijn, terwijl zijn concurrent het hele jaar door zijn mooie boeketten aanprijst.

Naast drip marketing maak je ook best gebruik van Google Ads. Hiermee speel je in op concrete vragen van mensen die al (meer) klaar zijn voor een aankoop. Deze mensen zijn op zoek naar een bepaald product of een bepaalde dienst. Ze gaan op zoek door een keyword in te typen in Google. Vervolgens verschijnt jouw advertentie bovenaan de zoekresultaten, waardoor de kans groot is dat ze doorklikken naar jouw website en uiteindelijk converteren tot klant.

Belangrijk: always-on campagnes zijn geen synoniem voor het voortdurend spammen van je doelgroep. Via always-on campagnes wil je structureel zo zichtbaar en vindbaar mogelijk zijn, met relevante en waardevolle content en zoekadvertenties voor je doelgroep op dat moment.

Het grote voordeel van always-on campagnes

Always-on campagnes hebben een aantal grote voordelen. We bespreken ze hieronder even in iets meer detail.

Altijd top-of-mind

We haalden het daarnet al even aan: met always-on campagnes ben je altijd zichtbaar voor je doelgroep en blijf je dus makkelijker top-of-mind. Dankzij een always-on campagne zit je dus steeds in het (achter)hoofd van je potentiële klant. En dat komt goed van pas als ze effectief op zoek gaan naar een product dat jij aanbiedt. De kans is groot dat ze dan rechtstreeks bij jou uitkomen in plaats van bij je concurrent, doordat ze al vaker in aanraking zijn gekomen met je boodschap – en ook recenter.

Door op regelmatige basis waardevolle content aan te bieden positioneer je jouw bedrijf bovendien als dé expert. Je potentiële klanten gaan op zoek naar informatie voor ze een aankoop doen. Vinden ze gemakkelijk de weg naar jouw content en geef jij op elk moment doorheen het jaar antwoord op belangrijke vragen? Dan groeit het vertrouwen dat ze hebben in jouw bedrijf vanzelf, waardoor ze sneller voor jou zullen kiezen als ze eenmaal tot een aankoop overgaan.

Je concurrent laat gaten vallen, jij niet

Veel bedrijven hanteren nog de klassiekere campagne-golven, maar springen de rest van het jaar niet in het oog. En het gezegde luidt niet voor niets: uit het oog, uit het hart. Bovendien valt de vraag vaak ook niet weg buiten die campagne-golven. Veel bouwbedrijven maken bijvoorbeeld vooral reclame rond Batibouw, maar er zijn het hele jaar door mensen die een huis willen bouwen of renoveren. Waarom zou je die mensen de rest van het jaar links laten liggen?

Je lanceert geen campagne wanneer jij daar als bedrijf klaar voor bent, bijvoorbeeld rond een event, maar bent juist altijd aanwezig wanneer je doelgroep op zoek gaat naar informatie.

Minder hoge werkdruk en meer continuïteit

Een bijkomend voordeel van always-on campagnes is dat je online leads verspreid over het hele jaar binnenstromen. Zo kan je alles makkelijker verwerken en opvolgen en komt niet alles tegelijk op één piekmoment. Een stuk aangenamer voor al je medewerkers!

Zijn klassieke campagnes dan passé?

Nee hoor, niet noodzakelijk. Vaak gaat het vooral om een slimme combinatie van de twee. Heb je al een sterke always-on campagne waarmee je het hele jaar door zichtbaar bent? Dan is het perfect mogelijk om daar bovenop nog een tijdelijke grote campagne te lanceren voor een extra boost.

Probeer niet alles zelf te doen

Ben je zelf minder bekend met online marketing of heb je maar beperkte capaciteit in huis? Aarzel dan niet om de hulp van een marketingbureau in te schakelen. Vandaag de dag is er zo’n veelvoud aan kanalen en marketingtechnieken en verandert alles zo snel dat het vrijwel onmogelijk is om alles zelf (of met een kleiner team) te doen.

Bovendien is zo’n frisse blik van buitenaf vaak net wat je marketingstrategie nodig heeft. Een externe partij wordt immers minder ‘afgeleid’ door fysieke events, product launches of andere zaken waar een intern team onvermijdelijk mee te maken krijgt. Doordat de focus steeds ligt op je strategie, analyse en optimalisatie laat je geen kansen onbenut en zet je jouw marketingbudget zo optimaal mogelijk in.

Je online visibiliteit het hele jaar door hoog houden? Let’s talk.