SEO heeft nog steeds z’n waarde als het gaat om het verhogen van je online vindbaarheid. Maar de realiteit van pakweg 2015 is niet die van vandaag. In sommige sectoren zoals de bouw, financiële sector, en andere wordt er zoveel content gecreëerd door online redacties, sector platformen én bedrijven actief in deze sectoren dat het zeer moeilijk is om enkel met SEO een impact te hebben op je ranking. Maar dat betekent zeker niet dat je als website de handdoek moet werpen of enkel nog moet investeren in SEA.
Er zijn om te beginnen nog wel wat sectoren waarin de ranking-strijd minder hard woedt, voornamelijk in B2B niche’s. Bovendien blijven de zoekmachine-algoritmes evolueren en dit biedt kansen voor kwalitatieve content creatie.
Het Google zoekmachine algoritme is zich de laatste jaren meer en meer als een mens beginnen te gedragen. De reden daarvoor is dat zoekresultaten kwalitatief moeten zijn voor de gebruikers van die zoekmachine. En dat zijn geen robots maar zoekende personen. Dat is positief nieuws voor bedrijven die klantgerichte inhoud aanbieden via een kwalitatieve website. Oftewel, een website met (nieuws-)pagina’s die uitleg geven over oplossingen waar écht vraag naar is.
Zoekmachines zoals Google en Microsoft Bing worden steeds beter in het onderscheiden van relevante en irrelevante content voor iedere gebruiker. Hun doel is om zeer specifieke en complexe vragen van internetgebruikers te linken aan de meest relevante webpagina’s. Hierdoor worden er steeds meer niches gecreëerd waarop websites antwoorden kunnen formuleren. Dit creëert kansen voor bedrijven en websites om zich te gaan focussen op gepersonaliseerde oplossingen.
Stel dat je een verpakkingsbedrijf bent en wilt gevonden worden door nieuwe partners. Dan moet je je niet enkel focussen op brede, concurrentiële zoekwoorden zoals verpakking, maar kan je teksten schrijven voor zoekopdrachten zoals “Welk ecologisch duurzaam label kan ik tegen een lage productiekost op mijn product zetten?”
Als er een blog op jouw website staat die handelt over groene verpakking en een kostenefficiënt productieproces, zal deze goed scoren in de zoekresultaten én bij nieuwe potentiële klanten. De tekst geeft immers een zeer accuraat antwoord op de vraag van de zoeker die een duidelijke behoefte heeft waar je als aanbieder op kan inspelen.
De evolutie van zoekmachines betekent ook dat sinds enkele jaren technische SEO-manipulaties steeds sneller worden ontdekt en afgestraft. Achterpoortjes om sneller te stijgen op de eerste pagina van Google zonder daarvoor de nodige content creatie te voorzien, komen veel bedrijven duur te staan. Pas daarom ook op met bedrijven die je een eerste plaats in de Google zoekresultaten beloven. Meestal proberen ze gebruik te maken van technieken die op korte termijn tot resultaat kunnen leiden, maar op middellange termijn zeer negatieve effecten kunnen veroorzaken. Na een nieuwe update van het zoekmachinealgoritme, kan een technisch- of zoekwoordmanipulerende website plots terug helemaal achteraan bij de zoekresultaten terecht komen.
Het creëren van waardevolle, zoekmachine geoptimaliseerde content blijft dus een betrouwbare strategie voor je online vindbaarheid. En het helpt bovendien ook je betaalde campagnes.
SEA betekent dat je betaalt om bovenaan in de zoekresultaten te verschijnen. Je budget en biedstrategie bepalen hoe vaak je getoond wordt aan je doelgroep. Ontegensprekelijk werkt dit sneller dan de zoekmachine-ranking te beklimmen via SEO-optimalisatie.
Maar het zou fout zijn om te kiezen tussen de ene of de andere strategie. Zoals gezegd is er een permanente interactie tussen beide en willen zoekmachines in de eerste plaats zorgen dat een gebruiker zo vlot mogelijk bij de content geraakt die hij nodig heeft.
Met een betaalde advertentie kan je bij wijze van spreken tussen de zoekresultaten verschijnen, hoewel er op jouw website niets relevant te lezen staat voor de zoeker. Dit druist uiteraard in tegen de principes waarop zoekmachines gebouwd zijn.
Adverteren op termen die niet op je website voorkomen zal je dan ook hoge(re) advertentiekosten opleveren. Je riskeert zelfs geblokkeerd te worden.
Veel beter is het om SEO en SEA te combineren. Dit betekent, het creëren van zowel advertenties als websiteteksten op mensenmaat, die qua vorm en inhoud tegemoetkomen aan de problemen van je klanten en gericht zijn op contactname: informatie- en offertevragen of meteen aankopen als dat mogelijk is.
Met andere woorden, zorg dat er waardevolle content op je website staat, maar maak deze makkelijk vindbaar door advertenties te plaatsen. Op die manier wordt je beloond met lagere advertentiekosten én betere resultaten.