5 redenen waarom steeds minder merken op beurzen staan

“Fysieke beurzen zijn passé.” Een uitspraak die we steeds vaker horen – zeker nu corona zelfs de grootste digibeten heeft gedwongen om de mogelijkheden van het internet te omarmen. Gelukkig is er een zeer goed alternatief voor fysieke beurzen: online marketing. In dit artikel leggen we uit waarom veel merken niet meer deelnemen aan beurzen, maar liever investeren in een digitale aanpak.

De zoektocht van je doelgroep begint online

Vandaag de dag ziet het aankoopproces van je doelgroep er heel anders uit dan tientallen jaren geleden. Internet is altijd binnen handbereik via je computer of gsm, en je hebt een wereld aan informatie aan je vingertoppen. Wanneer iemand iets wil kopen begint de zoektocht dan ook meestal online. Je doelgroep onderzoekt de verschillende mogelijkheden, vergelijkt prijzen en nog veel meer. En dat allemaal zonder dat hij of zij uit zijn zetel moet komen. Je krijgt dus in feite dezelfde – of zelfs meer – informatie over een mogelijke aankoop, terwijl je veel minder tijd en moeite moet investeren. De typische klant is door dit fenomeen veel beter geïnformeerd dan vroeger en gaat ook gerichter de markt verkennen. Beurzen waren overigens nog voor Covid-19 al één van de eerste die dit effect hebben opgemerkt: de tijd die een typische beursbezoeker doorbracht op een beurs ging van 1 dag naar gemiddeld 3 uur ter plaatse.

Online bereik je makkelijker de juiste doelgroep

Vaak steken bedrijven veel tijd en geld in het organiseren van een beursstand, zonder dat het echt veel oplevert. Waarom? Omdat veel beurzen inzetten op een relatief breed publiek en een verscheidenheid aan producten en services. Denk maar eens aan iets als Batibouw: daar komen mensen voor daken, ramen, badkamers, keukens en noem maar op. Bied jij als bedrijf bijvoorbeeld enkel dakbedekking aan? Dan is een groot deel van de beurs-bezoekers daar eigenlijk helemaal niet naar op zoek. Publiek waar jij niets aan hebt dus, want je kan deze mensen vrijwel onmogelijk converteren tot klant.

Het grote voordeel van online adverteren is dat je heel gericht de juiste doelgroep kan benaderen dankzij de targetingopties van sociale kanalen en Google. Je informatie komt dus terecht bij mensen die daar écht in geïnteresseerd zijn. Je betaalt niet voor een plekje op een beurs waar een groot deel van de bezoekers jouw stand gewoon voorbij loopt omdat je aanbod niet relevant is.

Online marketing kost vaak minder

We hoeven niet rond de pot te draaien: op beurzen staan kost een hoop geld voor bedrijven. Dat is prima, als je er ook voldoende klanten uit haalt, maar dat is helaas niet vaak het geval. Je moet je stand opbouwen, promotiemateriaal voorzien, je medewerkers extra betalen om daar (vaak in het weekend) hele dagen aanwezig te zijn en ga zo maar verder. Al bij al: een hoop kosten om een beperkte hoeveelheid relevante bezoekers te overtuigen.

Investeer je een dergelijk budget in een digitale campagne? Dan zal je al snel een veel grotere én relevantere groep van potentiële klanten bereiken.

Expertise kan je ook online aantonen

Bedrijven die nog op beurzen staan doen dat vaak omdat ze denken dat het dé manier is om hun expertise te tonen en mensen te overtuigen. De realiteit is echter anders. Ook online zijn er tal van manieren om je vakkennis aan te tonen. Denk maar eens aan informatieve blogs, webinars, e-books, online demo’s… Bovendien kan je door middel van webinars of demo’s ook online een gezicht geven aan je onderneming en je medewerkers. Daarvoor hoef je niet noodzakelijk fysiek aanwezig te zijn op een beurs. Opvallend is dat de laatste tijd vaak net de grootste namen ontbreken op de typische sector beurzen… zij hebben de rekening al gemaakt.

Online speel je makkelijker in op de customer journey

Vandaag de dag is er zo veel informatie beschikbaar dat veel mensen eerst rustig hun opties vergelijken alvorens een keuze te maken. De kans dat iemand op een beurs direct klant wordt is daardoor anno 2022 een heel stuk kleiner geworden of het is net de laatste stap geworden in het aankoopproces. Online speel je hier perfect op in, door content te bieden die relevant is in de verschillende fases van de zoektocht. Weet je niet goed hoe dit aanpakt of heb je te veel ander werk waardoor je online marketing stiefmoederlijk behandeld wordt? Schakel dan de hulp van een goed marketingbureau in die inzetten op een totaalaanpak.

Overweeg je om de switch van beurzen naar online marketing te maken? Kom gerust eens langs, dan bekijken we samen je mogelijkheden.