Je advertentiebudget zo efficiënt mogelijk inzetten? Voor Google campagnes hou je dan je vertoningspercentage maar beter in het oog. Lees hier waarom.
Wanneer je adverteert in Google wil je natuurlijk dat je budget ook zoveel mogelijk oplevert. Daarvoor kijk je naar verschillende metrics, waaronder het vertoningspercentage. Benieuwd wat dat eigenlijk is en waarom het een belangrijke indicatie is van het succes van je inspanningen? We leggen het je haarfijn uit in deze blog.
Wat is het vertoningspercentage eigenlijk?
Het vertoningspercentage is het aantal keer dat je advertentie getoond wordt in Google, gedeeld door het geschatte aantal vertoningen dat je zou moeten krijgen. Je berekent dit percentage via een eenvoudige formule – impressies : totale aantal mogelijke impressies.
Dat klinkt misschien ingewikkeld, maar eigenlijk geeft het vertoningspercentage gewoon aan hoeveel keer iemand jouw Google advertentie ziet verschijnen als hij naar jouw bedrijf of een soortgelijk aanbod op zoek is. Het aantal effectieve vertoningen is afhankelijk van verschillende factoren, zoals je targeting of het maximum budget dat je aan bepaalde keywords geeft.
Wat is een goed vertoningspercentage?
Is je vertoningspercentage bijvoorbeeld 50% voor een bepaald keyword? Dan betekent dit dat je slechts 50% van de keren dat iemand dit zoekwoord intypte ook effectief bent verschenen met je Google-advertentie. En bijgevolg dat je 50% van potentieel verkeer naar je website bent misgelopen. Lees: hoe hoger je vertoningspercentage, hoe beter.
Je vertoningspercentage is een feite een goede metric om te zien welke Google advertenties je kan optimaliseren. Om te weten of je vertoningspercentage goed of slecht is moet je rekening houden met verschillende factoren. Denk maar eens aan het verschil tussen branded en non-branded zoekwoorden: het is logisch dat je vertoningspercentage veel hoger ligt voor branded keywords, want je concurrenten zetten daar waarschijnlijk niet of nauwelijks op in.
Let op: dit zijn slechts ruwe benchmarks. Adverteren in Google is te veranderlijk en complex om hier exacte cijfers aan te kunnen koppelen. Is het zoekwoord waarop je adverteert bijvoorbeeld een term waar veel concurrenten ook op adverteren? Of is je advertentiebudget beperkt? Dan zal een vertoningspercentage van zo’n 60% realistischer zijn. Wil je adverteren via Google? Dan schakel je best de hulp van een expert in, want anders loop je waarschijnlijk veel potentiële bezoekers mis of steek je budget in verkeerde keywords.
Hoe kan je je vertoningspercentage verhogen?
In feite komt het neer op twee dingen: verhoog je advertentiebudget en zet slimmer in op de juiste keywords. Natuurlijk is dat veel makkelijker gezegd dan gedaan. Je budget is misschien beperkt, of je mist de nodige kennis van adverteren in Google om gericht je keywords te optimaliseren. Daarom is onze belangrijkste tip: schakel de hulp van een expert in.
Zoals we hierboven al vertelden is adverteren in Google ads complexe materie door de constante veranderingen in het competitieve speelveld. Bovendien moet je verder kijken dan enkel het vertoningspercentage. Je wordt misschien wel veel vertoond als iemand een bepaald zoekwoord intypt, maar klikken ze ook op je advertentie? En wat doen ze vervolgens op je website? Je kan pas écht gericht optimaliseren als je ook weet welke zoekwoorden het meeste relevante, kwalitatieve verkeer opleveren. Je investeert dus best in een marketingbureau of advertentie-expert om je hierbij te helpen, want dat zorgt er uiteindelijk voor dat jij je marketingbudget zo optimaal mogelijk inzet.
Je Google-advertenties beter in de spotlight zetten en kwalitatief verkeer aantrekken? Kom eens langs voor een babbel.
Tagged Blog