Waarom klantentestimonials een topidee zijn voor jouw bedrijf

Mond-tot-mondreclame genereert dubbel zoveel verkopen als betalende reclame. 74% van de mensen geeft aan dat een aanbeveling van iemand anders hun aankoop al eens beïnvloedde. Maar kan die succesvolle mond-tot-mondreclame ook online? En hoe kan jij testimonials inzetten in je digitale marketingstrategie?

Klantenreviews zijn niets nieuws of revolutionairs. Consumenten gaan al jaar en dag op zoek naar een teken van vertrouwen in een bedrijf. Deze reviews beïnvloeden vaak de finale beslissing om te kiezen voor jouw product of dienst of dat van de concurrent.

Wat is een klantentestimonial eigenlijk?

Een videogetuigenis, een rating aan de hand van sterren of een recensie: het zijn allemaal voorbeelden van een klantentestimonial. Reviews zijn een geschikt promotiemiddel om je product of dienst wat meer in de kijker te zetten. Bovendien creëren ze een vorm van vertrouwen, waardoor toekomstige klanten sneller geneigd zijn om tot aankoop over te gaan.

Klantentestimonials, een vorm van social proof

“Ik trap daar niet in.” of “Dat is gewoon een verkooppraatje.” Niet iedereen gelooft in het effect van getuigenissen van huidige klanten. Sommige mensen denken dat het allemaal in scène is gezet. Toch bewijst baanbrekend onderzoek dat mensen voortdurend op zoek zijn naar bevestiging dat ze de juiste keuzes maken. Ze kijken naar het gedrag van anderen in gelijkaardige situaties en stemmen hun eigen gedrag hierop af.

Een geschreven of een gefilmde klantentestimonial?

Geschreven klantentestimonials zijn de meest gekende vorm van getuigenissen. Via een simpele recensie onder een product, op de website of op sociale media biedt die snel een eenvoudig een duidelijk zicht op de betrouwbaarheid van een bedrijf, product of dienst.

Heel wat studenten en werknemers scrollen op het werk of tussen de lessen door op hun favoriete platformen en ontdekken zo nieuwe producten en diensten. Nu TikTok en Instagram Reels sterk aan populariteit winnen, zijn ook gefilmde reviews dus onmisbaar geworden. De beste optie? Een combinatie van beiden. Zowel geschreven als gefilmde klantentestimonials bieden voordelen.

Gemakkelijk te delen en te consumeren

Zowel geschreven reviews als videotestimonials kan je makkelijk verspreiden op sociale media, de website en andere kanalen. Bovendien wordt een geschreven review geïndexeerd door Google en Bing, waardoor die de vindbaarheid ten goede komt. Is je videobestand te groot? Een link naar het YouTubekanaal van je bedrijf kan wonderen doen.

Op zoek naar specifieke informatie? Dan kan je gemakkelijk naar de inhoud springen die voor jou relevant is. Een snelle scan door je geschreven review of doorspoelen in je videotestimonial zorgt ervoor dat je efficiënt de nodige info kan terugvinden.

Authenticiteit en persoonlijk karakter

Elke review is de mening van de klant, niet van jou als bedrijf. Natuurlijk kan je een gefilmde review ensceneren of een geschreven review herschrijven, maar het behoudt toch vaak zijn authentieke karakter. Door de hoge mate van geloofwaardigheid zijn getuigenissen een krachtig middel om vertrouwen te creëren in je bedrijf en je product of dienst.

Testimonials zorgen voor een persoonlijke toets in combinatie met de nodige emotie. Waar bij een geschreven review elke vorm van non-verbale communicatie verloren gaat, is die bij een video testimonial duidelijk zichtbaar. Door het persoonlijke karakter gaan mensen zich meer verbonden voelen met de persoon achter de review en wordt die makkelijker geloofd.

Welke klanten vraag ik om klantentestimonials?

Om een geschikte klant te selecteren, kijk je best wat gedetailleerder naar je doelgroep. De leeftijdscategorie, het geslacht, vrijetijdsbesteding, meest voorkomende gezinssituatie, … Kijk bovendien ook naar wat die doelgroep belangrijk vindt. Denkt je klant voornamelijk na over de prijs? Of betaalt hij liever wat meer, maar verwacht hij een uitstekende kwaliteit? Zorg dat je klantentestimonials inspelen op wat je doelgroep belangrijk vindt.

Je hoeft niet enkel bepaalde personen te targeten voor je klantentestimonial. Een mailtje na verkoop of een comment op sociale media kunnen je ook al de nodige positieve feedback geven. En dat kan jouw potentiële klanten dan weer over de streep trekken.

Geen idee hoe je aan zo’n videotestimonial begint? Met de nodige precisie filmen, monteren en ondertitelen wij jouw klantentestimonial, zodat die volledig afgewerkt op je website en sociale media kan verschijnen.