De Europese Unie probeert met de GDPR-wetgeving het gebruik en misbruik van persoonlijke data meer en meer te beschermen. Hierdoor was Meta, het moederbedrijf achter Facebook en Instagram, verplicht om hun advertentiebeleid aan te passen. Zij kwamen begin november met de optie om voor betalende reclamevrije accounts te kiezen. Wat de impact hiervan is als adverteerder? Wij klaren alles voor jou op!
De Europese Unie legde Meta, het moederbedrijf achter Facebook en Instagram, een boete op van maar liefst 1,2 miljard euro voor het doorspelen van persoonlijke gegevens van Europese burgers aan de Verenigde Staten. Als reactie hierop biedt Meta sinds enkele weken abonnementen aan waarbij je geen advertenties meer te zien krijgt.
Wat houdt het abonnement of betalend account in?
Indien je kiest voor een betalend gebruikers- of bedrijfsaccount van Facebook en Instagram, worden jouw persoonlijke gegevens niet meer gedeeld voor advertentiedoeleinden. Maar dit houdt ook in dat jij beperkt wordt in adverteren. Dit heeft vooral een impact op het maken en bereiken van de juiste doelgroepen: interesses, locaties, gespiegelde doelgroepen… Andere gebruikersaccounts die het gratis account hebben en voor jouw bedrijf adverteren, kunnen wel nog adverteren op jouw bedrijfspagina.
Kan je jouw doelgroep nog bereiken?
De abonnementen zijn best wel prijzig, vanaf €9,99 (voor de website) en €12,99 (voor de app) per maand kunnen gebruikers kiezen voor een reclamevrij platform. Hierdoor worden de mensen die iets minder bedeeld zijn benadeeld. Of dat jouw doelgroep zal kiezen voor een gratis of betalend account en of de prijs per advertentie zal wijzigen, is moeilijk te voorspellen.
Ben je zelf adverteerder, dan raden we aan om niet te kiezen voor een betalend account. Ook wanneer jouw persoonlijke account gekoppeld is aan een bedrijfspagina, kies je best voor een gratis account.
Wat zal de toekomst brengen?
Voorlopig zijn de betalende accounts weinig in trek. Meta loopt met de betalende accounts heel wat advertentie-inkomsten mis. We schatten de impact van de abonnementen op de advertentiewereld dan ook vrij laag in. Wij houden het alvast in de gaten.