Hoe Google Ads je marktonderzoek vooruithelpen

Je doelgroepen door en door kennen, dat is hoe een goede marketeer zich onderscheidt. Om de behoeften van potentiële klanten te leren kennen, is een uitgebreid marktonderzoek noodzakelijk. En daar komt Google Ads in de kijker. Aan de hand van verschillende technieken ontrafel je waar jouw toekomstige klanten nood aan hebben, niet op basis van theoretische bevragingen, maar gebaseerd op ‘levende data’..

Onderzoek waar potentiële klanten naar zoeken

Weten wat je doelgroep nodig heeft, is een belangrijke eerste stap. Daarnaast is het ook essentieel om te weten welke zoekwoorden ze gebruiken om tot een oplossing te komen. Een uitvoerig zoekwoordonderzoek is daarom geen overbodige luxe als je jouw marketingstrategie wil doen slagen. Via de zoekwoordplanner van Google Ads krijg je een duidelijk overzicht van hoeveel mensen naar dit zoekwoord zoeken, zodat jij weet waar je best op kan inzetten en welke zoekwoorden je beter achterwege laat. De juiste zoekwoorden gevonden? Verdeel ze dan in groepen en stem je advertenties hierop af.

Onderzoek je grootste concurrenten

Heb je succesvolle concurrenten die adverteren op Google? Bekijk dan zeker hoe zij het aanpakken. Onderzoek de landingspagina’s waar je op terechtkomt, hoe die eruit zien en welke inhoud getoond wordt. Bekijk de concurrenten van jouw gekozen zoekwoorden via veilingstatistieken en onderzoek hun plaats op Google. Allemaal interessante informatie die je eigen bedrijf kan helpen groeien.

Werk met A/B-testen

De truc om inzicht in je doelgroep te verwerven? A/B-testen. Door twee versies de wereld in te sturen en de binnenkomende resultaten te analyseren, kan je op korte tijd heel wat ontdekken over jouw doelgroep. Opvallende statistieken bij een verschillende inhoud, content, tijdstip… tonen waar jouw potentiële klanten de voorkeur aan geven. Zo kan je jouw advertenties in de toekomst afstemmen op de behoeften en interesses van je potentiële klanten.

Essentieel bij A/B-testen is dat het draait om twee varianten. Dit betekent dat er telkens slechts één element mag verschillen, bijvoorbeeld de afbeelding of de advertentietekst. Alleen zo weet je wat er net voor gezorgd heeft dat meer of net minder mensen doorklikken naar je website.

Zorg voor een aangepaste doelgroeptargeting

Een andere mogelijkheid om de markt wat nauwkeuriger te gaan onderzoeken, is via doelgroeptargeting. Stuur één advertentie de wereld in, maar test verschillende doelgroepen per advertentie. Maak bijvoorbeeld een advertentie en stel een mannelijk en een vrouwelijk doelpubliek in. Na een looptijd van enkele dagen ontdek je bij welk geslacht jouw advertentie het best scoort. Zo kom je te weten welke doelgroepen het meeste respons opleveren en op welke tijdstippen ze online actief zijn. Hierdoor bereik je het juiste publiek op het gepaste tijdstip, zodat je budget niet op is wanneer jouw potentiële klanten net online komen. Zo kan je jouw campagnes optimaliseren voor een maximaal resultaat.

Overtuigd om Google Ads te gebruiken voor ‘levende data’, maar geen idee hoe je hieraan begint? Wij helpen je graag verder tijdens het hele marketingproces. Laat je bijscholen of vertrouw je marketing toe aan de experten van Kingsberry.