Nieuwe markten aanboren via online marketing: een goed idee?

Start je een nieuw bedrijf op of wil je uitbreiden naar andere doelgroepen, regio’s of producten? Dan is online marketing één van de efficiëntste manieren om te testen wat wel of niet aanslaat. Waarom? Dat leggen we je uit in deze blog.

Laagdrempelig testen van kanalen en boodschappen

Als je start met ondernemen heb je vaak een heldere doelgroep voor ogen, maar dat wil niet zeggen dat deze doelgroep doorheen de tijd niet kan veranderen of uitbreiden. Dat zorgt voor nieuwe opportuniteiten, maar ook voor uitdagingen. De marketingstrategie die je hanteert voor een bepaalde doelgroep of regio is namelijk niet noodzakelijk ook de beste aanpak om een nieuwe markt te benaderen. Als marketeer moet je dus flexibel zijn en altijd zo goed mogelijk aansluiten bij de noden en voorkeuren van je verschillende doelgroepsegmenten.

Online marketing maakt deze flexibiliteit mogelijk, zonder dat het je direct grote investeringen in nieuwe mensen en locaties moet maken. Je kan eenvoudig specifieke markten of doelgroepen benaderen met boodschappen die zijn afgestemd op de voorkeuren, noden en problemen die ze ervaren. Door in een eerste fase te testen welke vragen er in de markt reeds aanwezig zijn, welke kanalen, boodschappen en contenttypes het beste werken in je nieuwe markt krijg je heldere inzichten en een stevig fundament om je verdere marketingstrategie op te bouwen.

Nauwkeurig resultaten meten en bijsturen

Bij online marketing is het trouwens ook veel eenvoudiger om te zien of al je inspanningen echt iets opleveren. We halen het cliché ‘meten is weten’ niet voor niets zo graag boven! Wil je een nieuwe markt aanboren? Organiseer dan liefst een testfase waarin je alles goed meet en analyseert op basis van “levende data” in plaats van veronderstellingen. Welke acties of advertenties zijn succesvol? Welke boodschappen en kanalen leveren meer kliks en conversies op? Doordat dit online allemaal perfect en onmiddellijk meetbaar is kan je al direct bijsturen in je go-to-marketstrategie. Zo kan je gericht bijsturen als bepaalde zaken toch niet blijken te werken of neem je meteen een vliegende start!

Eenvoudig opschalen of afschalen

Eén van de grootste voordelen van online marketing? Je kan razendsnel opschalen of afschalen. Merk je bijvoorbeeld dat bepaalde campagnes of kanalen veel meer renderen? Zie je dat Google advertenties op bepaalde zoekwoorden veel meer kliks en conversies genereren, terwijl je eigenlijk vooral geld steekt in keywords die niet zo goed werken? Dan herverdeel je eenvoudig je budget in een paar kliks.

Werk je met traditionele media zoals print, radio- of tv-campagnes? Dan zal je al snel merken dat je veel minder flexibel bent doordat je vast zit aan allerlei contracten. Dat wil trouwens niet zeggen dat traditionele media helemaal geen onderdeel moeten zijn van je marketingstrategie, maar als je een nieuwe markt wil benaderen die je nog niet goed kent is het belangrijk om snel te kunnen schakelen en optimaliseren. In dat geval biedt online marketing nu eenmaal meer flexibiliteit en mogelijkheden.

Bereik de juiste profielen dankzij gerichte doelgroep bepaling

Je weet nu wie jouw droomkandidaat is en met welke unieke factoren je hem/haar kan benaderen. Tijd om je campagnes op te zetten en ervoor te zorgen dat jouw vacature ook écht de juiste profielen bereikt maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan.

De internet kanalen hebben het zo gemaakt dat je wel heel snel je geld aan het uitgeven bent, terwijl het behalen van goede resultaten hiermee niet zo evident is. Ze laten je namelijk starten met zeer vereenvoudigde advertentiemogelijkheden die niet alle mogelijkheden benutten. De instellingen van vacature advertenties zijn niet zo evident en kanalen zoals Linkedin, Facebook, Instagram en Google hebben in de meer geavanceerde vacature marketing instellingen heel wat hindernissen in functie van anti-discriminatie maatregelen, anti-phishing maatregelen, sector specifieke beperkingen, … die het moeilijk maken om echt succes te halen. Daarom is het onder de arm nemen van een ervaren partner geen slecht idee.

Een nieuwe markt aanboren is niet eenvoudig, maar onze digital experts helpen je graag op weg. Zin om eens kennis te maken? Kom langs voor een koffietje en een babbel.