De kracht van sitelinks in je Facebook-advertenties

Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram, heeft iets nieuws toegevoegd aan het advertentieplatform van Facebook. Net zoals bij Google Ads kan je nu ook sitelinks toevoegen op Facebook-advertenties.

Facebook sitelinks - kingsberry Academy

Wat zijn sitelinks?

Sitelinks zijn extra links naar je website die je onder de hoofdafbeelding van de advertentie kan plaatsen. Google Ads heeft al een tijdje de mogelijkheid om sitelinks op zoekadvertenties toe te voegen. Via deze functie is het mogelijk om verschillende categorieën, producten, aanbiedingen of je meest bezochte landingspagina’s binnen één campagne te benadrukken. Een handige functie die nu ook op Facebook beschikbaar is.

De voor- en nadelen van sitelinks

Via sitelinks kan je jouw doelgroep meer mogelijkheden bieden om meer te weten te komen over je bedrijf, diensten en producten. Misschien zijn sommige mensen wel geïnteresseerd in je merk, maar niet in het specifieke product dat je adverteert. Met sitelinks verhoog je de relevantie van je advertenties en bied je meer opties om te converteren naar je website.

Het (voorlopige) nadeel van sitelinks is dat je ze nog niet kan toevoegen aan bestaande campagnes. Je zal dus een nieuwe campagne moeten starten om deze nieuwe functie te gebruiken. Een tweede nadeel is het ook niet mogelijk om de functie te gebruiken met het advertentiedoel app-promotie. Daarnaast zijn sitelinks momenteel enkel beschikbaar voor Facebook-feedadvertenties. Je kan ze dus nog niet toevoegen aan Instagram- of story-advertenties.

Hoe stel je sitelinks op Facebook in?

  1. Je start een nieuwe campagne in Facebook en doorloopt de stappen zoals je normaal zou doen. Het is belangrijk om als ‘conversiebron’ je website in te vullen.
  2. Sitelinks kan je instellen op advertentieniveau. Je zet dus eerst de campagne en advertentieset volledig op.
  3. Op advertentieniveau kan je sitelinks vinden onder het stukje ‘advertentiebronnen’ of ‘ad source’ indien je account in het Engels staat.
  4. Facebook geeft je de optie om automatisch sitelinks te genereren van je website of deze manueel in te stellen.
  5. Bij ‘weergavelabel’ vul je de naam van het product of categorie in. Deze naam wordt in de vorm van een knop getoond onder de afbeelding van de advertentie.
  6. Bij ‘url’ geef je de link naar het specifieke product of dienst dat je ook wil promoten.

Heb je de optie conversiebron of Ad Source nog niet? Facebook is nog volop bezig om Sitelinks uit te rollen, ze zijn dus nog niet voor alle accounts beschikbaar. Onderstaande screenshots begeleiden je mee doorheen het stappenplan.

Nog enkele tips

  • Voeg een sitelink toe die recht naar je webshop gaat. Zo heeft de kijker van de advertentie de optie om naar alle producten te gaan.
  • Voeg aangepaste productlinks of utm-links toe zodat je de conversies en clicks correct kan toewijzen in Google Analytics. In een utm-link voeg je de bron en medium toe aan de url. Een voorbeeld van een bron is Facebook, Instagram of Google. Een medium is het type content, bijvoorbeeld cpc, e-mail, social… De websitebezoeker ziet geen verschil, maar je kan zelf je campagnes beter vergelijken. Via deze link kan je gemakkelijk je eigen utm-links bouwen.

Heb jij nog vragen over Facebook-advertenties? Neem contact op met één van onze experten.