Adverteren op Google: welke mogelijkheden zijn er?
Home » Referenties & inspiratie » Marketingtips » Adverteren op Google: welke mogelijkheden zijn er?
Wanneer u een AdWords campagne wilt starten, kan u kiezen tussen enkele opties. De optie die u kiest hangt af van welke soort campagne u wenst te starten.
Advertenties worden in het Google Netwerk geplaatst. Dat is de verzameling van alle mogelijke plaatsen op het internet waar uw AdWords advertentie kan worden weergegeven. Het Google Netwerk bestaat uit twee onderdelen:
- Search Netwerk: de Google zoekresultaten, andere sites van Google zoals Blogger en Google Maps en duizenden partnersites.
- Display Netwerk: Google-sites zoals YouTube, Blogger en Gmail plus duizenden partnersites op het internet en zelf gekozen sites waarvan u weet dat ze relevant zijn voor uw doelgroep.
*Google partnersites zijn websites die aangesloten zijn op het Google Partner Netwerk
U kan kiezen uit vier opties om uw campagne op te starten:
#1: Search Netwerk
Als u adverteert op Search Netwerk, verschijnt uw advertentie in de Google zoekresultaten en op andere sites van Google zoals Google Maps. Deze advertenties zijn steeds tekstadvertenties. Het systeem vergelijkt uw zoekwoorden met de zoekopdracht die door de klant werd ingegeven. Komen de woorden overeen, dan laat Google uw advertentie zien aan de klant. U kan ook een aantal extensies toevoegen zoals uw telefoonnummer. Op die manier kan de consument u rechtstreeks bellen bij het zien van uw advertentie.
Deze optie is ideaal voor bedrijven die diensten aanbieden.
#2: Google Shopping
Google Shopping is de ideale manier om producten te promoten. Met deze advertenties kan u uw online en winkelvoorraad promoten, meer verkeer naar uw website of fysieke winkel genereren en relevantere leads vinden. Google noemt ze advertenties met productvermeldingen omdat ze meer zijn dan gewone tekstadvertenties: ze tonen de consument een foto van uw product met daarbij een titel, prijs, winkelnaam enzovoort. Deze advertenties geven een goede indruk van het product dat u verkoopt voordat consumenten op uw advertentie klikken waardoor u meer relevante clicks krijgt. Deze vorm van adverteren is ideaal voor webshops, maar ook voor mensen met fysieke winkels.
#3: Display Netwerk
Adverteren op het Display Netwerk is ideaal voor bedrijven die buiten de Google zoekresultaten gevonden willen worden. Meestal maakt men beeldadvertenties of video advertenties, maar u kan er natuurlijk ook voor kiezen om tekstadvertenties te maken. Uw advertentie wordt weergegeven op de sites van Google, partnersites en sites die u zelf kiest. Bovendien kan u onderwerpen en doelgroepen toevoegen om uw advertentie nog relevanter te maken voor uw klanten. Als u dan bijvoorbeeld een advertentie heeft voor cosmeticaproducten, kan u cosmetica als onderwerp toevoegen waardoor mensen die in dat onderwerp geïnteresseerd zijn uw advertentie ook zullen zien, ook al zijn ze er niet rechtstreeks naar op zoek. U kan met Display adverteren op YouTube waarbij u uw video kan tonen voor YouTube-video’s die relevant zijn voor uw product of dienst. Consumenten die dan bijvoorbeeld naar make-up tutorials zoeken, krijgen uw cosmeticavideo te zien. Hetzelfde geldt natuurlijk voor alle andere onderwerpen zoals meubels, huishoudapparaten, …
#4: Search Netwerk + Display select
Deze optie combineert zowel het Search Netwerk als het Display Netwerk. Met deze keuze bereikt u duizenden consumenten online.
Uw advertentie wordt dus weergegeven in de Google zoekresultaten, andere sites van Google, partnersites en sites die u zelf kiest. Ideaal om zowel uw bekendheid als uw verkoop te vergroten!
Interesse in Google advertenties? Contacteer ons vrijblijvend! Onze experts helpen u graag.