De vacatures van de meeste bedrijven worden simpelweg niet gezien door de juiste personen. Op je eigen website komen vaak enkel klanten en op de traditionele jobkanalen sta je tussen al je concurrenten (die ook geen personeel vinden). Bovendien zijn de typische sollicitanten die actief zijn op klassieke jobkanalen vaak niet de profielen die je nodig hebt.
Idealiter vind je iemand die nog aan de slag is, relevante ervaring is aan het opbouwen of heeft opgebouwd en wegens bepaalde frustraties, ambities,… in z’n huidige functie, openstaat voor een nieuwe uitdaging zonder dat ze actief aan het solliciteren zijn. De grootste uitdaging is dus om ervoor te zorgen dat je vacature onder de neus van de juiste kandidaten wordt geduwd, maar we merken dat de meeste organisaties niet weten hoe je dit klaarspeelt.
Als je je vacatures wil invullen heb je dus sollicitanten nodig, dat is logisch. Maar met méér kandidaten ben je niet noodzakelijk geholpen. Je wil immers ook goede sollicitanten aantrekken, want met een wanhoopsaanwerving bereik je uiteindelijk niets. Denk op voorhand dus goed na over jouw ideale kandidaat. Ben je op zoek naar iemand met werkervaring, een specifieke skillset of uit een bepaalde regio? Prima. Via online vacature marketing kan je ervoor zorgen dat je vacature vooral door deze mensen gezien wordt.
Vergeet trouwens ook niet om je eens te verplaatsen in de schoenen van je droomkandidaat. Wat maakt een job interessant voor hem/haar? Speel in op hun wensen en verwachtingen, zodat jouw vacature relevanter is en meer in het oog springt dan die van je concurrent.
Zelfs als je vacature inhoudelijk helemaal aansluit bij de profielen die je zoekt is dat geen garantie voor succes. Vandaag de dag zoeken sollicitanten immers niet alleen naar een geschikte job met een correcte verloning, maar ook naar een culturele fit met het bedrijf. Niet alleen de sollicitant moet zichzelf aanprijzen, ook jij als werkgever moet je als bedrijf ‘verkopen’ aan potentiële sollicitanten.
Fijne bedrijfsuitjes? Goede koffie? Een pingpongtafel voor wat ontspanning tussen het werk? Leuk, maar daar ga je het verschil vaak niet meer mee maken. Ga dus kritisch na wat jouw unieke waarde is als werkgever. Werkzoekenden hebben de jobs momenteel voor het uitkiezen, dus zorg dat je echt opvalt.
Weet je wat jouw unieke meerwaarde is? Dan is het tijd om dat ook wereldkundig te maken en aan je employer branding te werken. Geef een inkijkje in je bedrijf, in de cultuur en toon aan hoe het is om er te werken. Laat eventueel ook eens huidige werknemers aan het woord om een paar positieve punten te benadrukken. Zo krijgen potentiële sollicitanten een beter beeld van het bedrijf waar ze terecht komen en of er een culturele fit is. Vaak is het moeilijk om alle voordelen en kansen die je bedrijf te bieden heeft objectief te bekijken en is het nog moeilijker om dat op de juiste manier te vertalen naar de kandidaten die je wenst te bereiken.
Je weet nu wie jouw droomkandidaat is en met welke unieke factoren je hem/haar kan benaderen. Tijd om je campagnes op te zetten en ervoor te zorgen dat jouw vacature ook écht de juiste profielen bereikt maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan.
De internet kanalen hebben het zo gemaakt dat je wel heel snel je geld aan het uitgeven bent, terwijl het behalen van goede resultaten hiermee niet zo evident is. Ze laten je namelijk starten met zeer vereenvoudigde advertentiemogelijkheden die niet alle mogelijkheden benutten. De instellingen van vacature advertenties zijn niet zo evident en kanalen zoals Linkedin, Facebook, Instagram en Google hebben in de meer geavanceerde vacature marketing instellingen heel wat hindernissen in functie van anti-discriminatie maatregelen, anti-phishing maatregelen, sector specifieke beperkingen, … die het moeilijk maken om echt succes te halen. Daarom is het onder de arm nemen van een ervaren partner geen slecht idee.