Als we het hebben over always-on campagnes dan bedoelen we campagnes die altijd lopen. Het gaat dus niet om een tijdelijke grote ‘campagne-golf’, maar juist over doorlopende marketing. Dit noemen we ook wel ‘drip marketing’. Je overspoelt je doelpubliek niet ineens met een grote golf aan advertenties, maar laat je boodschap het hele jaar geleidelijk doorsijpelen. Vergelijk het bijvoorbeeld met een bloemist: de ene lanceert misschien een gigantische campagne rond Valentijn, terwijl zijn concurrent het hele jaar door zijn mooie boeketten aanprijst.
Naast drip marketing maak je ook best gebruik van Google Ads. Hiermee speel je in op concrete vragen van mensen die al (meer) klaar zijn voor een aankoop. Deze mensen zijn op zoek naar een bepaald product of een bepaalde dienst. Ze gaan op zoek door een keyword in te typen in Google. Vervolgens verschijnt jouw advertentie bovenaan de zoekresultaten, waardoor de kans groot is dat ze doorklikken naar jouw website en uiteindelijk converteren tot klant.
Belangrijk: always-on campagnes zijn geen synoniem voor het voortdurend spammen van je doelgroep. Via always-on campagnes wil je structureel zo zichtbaar en vindbaar mogelijk zijn, met relevante en waardevolle content en zoekadvertenties voor je doelgroep op dat moment.
We haalden het daarnet al even aan: met always-on campagnes ben je altijd zichtbaar voor je doelgroep en blijf je dus makkelijker top-of-mind. Dankzij een always-on campagne zit je dus steeds in het (achter)hoofd van je potentiële klant. En dat komt goed van pas als ze effectief op zoek gaan naar een product dat jij aanbiedt. De kans is groot dat ze dan rechtstreeks bij jou uitkomen in plaats van bij je concurrent, doordat ze al vaker in aanraking zijn gekomen met je boodschap – en ook recenter.
Door op regelmatige basis waardevolle content aan te bieden positioneer je jouw bedrijf bovendien als dé expert. Je potentiële klanten gaan op zoek naar informatie voor ze een aankoop doen. Vinden ze gemakkelijk de weg naar jouw content en geef jij op elk moment doorheen het jaar antwoord op belangrijke vragen? Dan groeit het vertrouwen dat ze hebben in jouw bedrijf vanzelf, waardoor ze sneller voor jou zullen kiezen als ze eenmaal tot een aankoop overgaan.
Veel bedrijven hanteren nog de klassiekere campagne-golven, maar springen de rest van het jaar niet in het oog. En het gezegde luidt niet voor niets: uit het oog, uit het hart. Bovendien valt de vraag vaak ook niet weg buiten die campagne-golven. Veel bouwbedrijven maken bijvoorbeeld vooral reclame rond Batibouw, maar er zijn het hele jaar door mensen die een huis willen bouwen of renoveren. Waarom zou je die mensen de rest van het jaar links laten liggen?
Je lanceert geen campagne wanneer jij daar als bedrijf klaar voor bent, bijvoorbeeld rond een event, maar bent juist altijd aanwezig wanneer je doelgroep op zoek gaat naar informatie.
Nee hoor, niet noodzakelijk. Vaak gaat het vooral om een slimme combinatie van de twee. Heb je al een sterke always-on campagne waarmee je het hele jaar door zichtbaar bent? Dan is het perfect mogelijk om daar bovenop nog een tijdelijke grote campagne te lanceren voor een extra boost.
Ben je zelf minder bekend met online marketing of heb je maar beperkte capaciteit in huis? Aarzel dan niet om de hulp van een marketingbureau in te schakelen. Vandaag de dag is er zo’n veelvoud aan kanalen en marketingtechnieken en verandert alles zo snel dat het vrijwel onmogelijk is om alles zelf (of met een kleiner team) te doen.
Bovendien is zo’n frisse blik van buitenaf vaak net wat je marketingstrategie nodig heeft. Een externe partij wordt immers minder ‘afgeleid’ door fysieke events, product launches of andere zaken waar een intern team onvermijdelijk mee te maken krijgt. Doordat de focus steeds ligt op je strategie, analyse en optimalisatie laat je geen kansen onbenut en zet je jouw marketingbudget zo optimaal mogelijk in.