Adverteer op de favoriete socials van jouw doelgroep

185 minuten per dag. 3 uur en 5 minuten. Dat is de schermtijd van een gemiddelde Belg. Onze smartphone is het eerste waar we naar grijpen als we opstaan en het laatste dat we wegleggen wanneer we gaan slapen. Sociale media domineert de hedendaagse maatschappij. Elke stap die een kind zet, elke mededeling van je sportclub en elk nieuwswaardig feit wordt gedeeld via sociale media. Maar wat als jouw bedrijf nog beter kan scoren op sociale media?

Gericht adverteren, behoefte creëren en je doelpubliek inspireren start bij de keuze van de juiste kanalen. Waar spenderen mijn potentiële klanten de meeste tijd? Zorg dat je gezien wordt door de mensen die jij wil aanspreken.

Adverteren sociale media

Facebook

Facebook heeft een heel breed scala aan gebruikers. Jong, oud, Nederlandstalig of Franstalig, man of vrouw, elke doelgroep bevindt zich momenteel op Facebook. Toch springen er een aantal kenmerken uit. Zo is de grootste groep Facebookgebruikers tussen de 25 en 34 jaar oud. Facebook focust zich vooral op onderwerpen zoals entertainment, sport, nieuws, gezondheid en technologie en vaart daarmee een andere koers dan de meeste andere platformen. 

Instagram

Op Instagram is er een andere tendens zichtbaar. Met maar liefst 71% van de gebruikers jonger dan 35 jaar, ligt de gemiddelde leeftijd iets lager dan bij Facebook. Er bevinden zich ook meer vrouwen op Instagram dan mannen. Dit kan alles te maken hebben met de onderwerpen die Instagram naar voren schuift, waaronder mode, lifestyle, reizen, koken, fotografie en kunst. Bevindt jouw product of dienst zich tussen deze onderwerpen? Start vandaag nog met adverteren op Instagram. 

LinkedIn

Ben je een B2B-bedrijf? Dan kan adverteren op LinkedIn heel wat voordelen voor je opleveren. Met een uitgebreid zakelijk netwerk aan bedrijven, is het de ideale plaats om je expertise te tonen. De huidige LinkedIn-gebruiker is hoger geschoold dan de gemiddelde internetgebruiker, waardoor ze het aanbod aan informatie zeker zullen appreciëren. 

TikTok

Terwijl LinkedIn een iets ouder publiek aantrekt, richt TikTok zich voornamelijk op jongeren tussen de 16 en 24 jaar oud. TikTok is vooral bekend om humor, dans, muziek en entertainment. Toch winnen ook korte tutorials en tips aan populariteit. Niet overtuigd? TikTok biedt bedrijven de optie om op een unieke manier te adverteren en zich zo te onderscheiden van de concurrentie. Zeker een must do als jouw bedrijf vooral het jongere publiek wil aantrekken. 

Pinterest

Hoogwaardige afbeeldingen en interessante content zijn een echte must-have als je op Pinterest wilt adverteren. Dit is vooral belangrijk voor bedrijven die zich specialiseren in mode, interieur, voedsel, reizen, wellness en ambachten. Gebruiken vooral vrouwen jouw product of dienst? Met een meerderheid van 70% vrouwelijke Pinterestgebruikers wordt dit kanaal een essentieel element in jouw marketingstrategie.

YouTube

Terwijl gebruikers op platformen zoals Facebook, Pinterest en TikTok duidelijk specifieke kenmerken vertonen, is het heel wat moeilijker om de gemiddelde YouTubegebruiker te identificeren. Op YouTube bevindt zich namelijk een heel divers doelpubliek, met dank aan het uitgebreide aanbod content. YouTube is kortom voor elk bedrijf, zolang je jouw doelgroep voldoende specificeert.

Twitter

Twitter speelt enorm in op gebeurtenissen die vandaag de dag aan de gang zijn. Met de nadruk op sport, nieuws en politiek is Twitter het ideale kanaal voor een doelgroep die graag weet wat er aan de hand is in de wereld. Duidelijke demografische kenmerken zijn niet afleidbaar, dus ook hier is het belangrijk om je pijlen te richten op jouw specifieke doelgroep. 

Last van verlammend perfectionisme?

Een goede marketeer weet dat het onmogelijk is om vanaf minuut één een knaller van een marketingcampagne op te zetten. Een goed resultaat vraagt tijd, monitoring en optimalisatie. Natuurlijk zijn een uitstekende kennis van je doelgroep en expertise op vlak van online marketing een must om je marketingacties te doen slagen. Laat de juiste mensen risico’s nemen en manoeuvreer je gestaag tot het perfecte resultaat

Geen idee welke kanalen het meest geschikt zijn voor jouw bedrijf? Of hoe een sterke advertentiestrategie eruitziet? Het team van Kingsberry biedt interessante opleidingen, ontzorging of een in-house marketeer, zodat jouw bedrijf gevonden, gezien en niet vergeten wordt.