Adverteren via Google? Dit moet je vooral niet doen!
Home » Referenties & inspiratie » Marketingtips » Adverteren via Google? Dit moet je vooral niet doen!
Search engine advertising staat al jaren bekend als één van de beste manieren om je doelpubliek te bereiken en je bedrijf meer zichtbaarheid te geven. Maar: dat lukt enkel als je het slim aanpakt. Het digitale landschap – en bijgevolg ook online adverteren – verandert voortdurend en wordt steeds competitiever. Daarom wijzen we je graag op enkele grote valkuilen bij adverteren via zoekmachines zoals Google.
Inzetten op verkeerde keywords
Of je nu een groot of klein budget hebt om online te adverteren: je wil het altijd zo efficiënt mogelijk inzetten. Toch steken helaas nog veel bedrijven budget in verkeerde zoektermen. Zo houden veel adverteerders bijvoorbeeld geen rekening met de intentie die achter een bepaalde zoekterm zit. Daardoor krijg je misschien wel bezoekers naar je website, maar is de bezoeker helemaal niet op zoek naar jouw content, product of service. In dat geval betaal je wel voor een klik (websitebezoek), maar levert het jou als bedrijf niks op. Weggegooid geld dus, dat je beter kan investeren in zoekwoorden die wél voor kwalitatief websiteverkeer zorgen.
Over investeren gesproken: zorg ervoor dat je steeds goed in het oog houdt wat je betaalt voor afzonderlijke campagnes en/of zoekwoorden én wat het je oplevert in kliks (websitebezoekers), kwalitatief verkeer en conversies. Heb je hier geen vat op? Dan weet je niet welke zoekwoorden echt renderen en kan je je budget ook niet slim herverdelen op basis van heldere inzichten. Zo riskeer je dat je geld blijft pompen in een zoekwoord dat je niks oplevert, terwijl je kansen laat liggen op andere zoekwoorden. Onthoud ook goed dat je concurrenten niet stil zitten en wellicht ook plots beginnen te investeren in zoekwoorden waar jij voor gevonden wil worden. Hierdoor kan een situatie ontstaan waarin je nog wel zichtbaar bent bij bepaalde zoekopdrachten… maar dan op pagina 2 of 3 van de zoekresultaten waar enkel wat “virtuele kruimels” te rapen vallen. Continue monitoring en optimalisatie is nodig om tijdig in te spelen op deze schommelingen.
Geen negatieve zoekwoorden toevoegen
Als je budget investeert zorg je er best voor dat je advertenties gezien worden door de juiste, relevante bezoekers. Dat doe je natuurlijk door in te zetten op bepaalde zoekwoorden die je doelgroep gebruikt, maar ook negatieve zoekwoorden spelen hier een belangrijke rol in. Iets wat trouwens maar al te vaak vergeten wordt!
Negatieve zoekwoorden zijn zoekwoorden waar jouw advertenties juist niet voor vertoond mogen worden. Als jouw bedrijf bijvoorbeeld nieuwe auto’s verkoopt kan je breed adverteren op het zoekwoord ‘auto kopen’. De kans is groot dat ook mensen die op zoek zijn naar een tweedehands auto op jouw advertentie gaan klikken, doordat veel campagnes een zogeheten ‘broad match’ hanteren: dat houdt in dat je advertentie wordt vertoond voor zoekopdrachten die het exacte zoekwoord bevatten, maar ook spelfouten, synoniemen of gerelateerde zoekopdrachten.
Als verkoper van nieuwe auto’s wil je liefst geen kliks genereren van mensen die op zoek zijn naar een tweedehands wagen, want dan betaal je voor kliks die je niets opleveren. Om dit te vermijden kan je een negatief keyword instellen. Zo zorg je ervoor dat je advertentie een zo relevant mogelijk doelpubliek bereikt.
Is je organisatie B2B georiënteerd? We zien veel gefrustreerde B2B bedrijven die wel extra bezoekers hebben ontvangen na een start met Google Ads en hiervoor per klik betaald hebben. Negatieve zoekwoorden zijn een doeltreffende oplossing om ervoor te zorgen dat je campagne niet in de enorme hoeveelheid aan B2C zoekverkeer terecht komt zodat je wel tot goede resultaten komt.
Je landingspagina’s niet optimaliseren
Is de setup van je campagnes tot in de puntjes verzorgd? Zijn je advertentieteksten ongelooflijk sterk en wervend? Weet je precies op welke zoekwoorden je meer of minder moet investeren? Zelfs dan kan het nog mislopen. Je moet immers ook nog iets nuttigs doen met het verkeer dat je via je zoekadvertenties aantrekt: waar komen deze nieuwe website bezoekers terecht?
Sluit je landingspagina niet aan bij de verwachtingen van de persoon die op je advertentie klikt? Zijn je pagina’s niet geoptimaliseerd om zoveel mogelijk te converteren (lead generatie/directe verkoop)? Dan zal je al snel merken dat je advertenties wel goed werken, maar dat je investering toch weinig oplevert. Vergeet dus zeker niet om de nodige aandacht te besteden aan de pagina’s waar je verkeer naartoe stuurt!
Blind vertrouwen op de beheerder van je campagnes
Na het lezen van deze blog is het inmiddels wel duidelijk dat je altijd stevig de vinger aan de pols moet houden. Toch is niet iedereen even bedreven in het opzetten, monitoren en optimaliseren van Google campagnes. In dat geval is het slim om een expert in te schakelen.
Werk je al samen met een expert of een marketingbureau? Ook dan loont het om op regelmatige basis een onafhankelijke specialist mee te laten kijken. Een tweede paar ogen en een frisse blik leveren in veel gevallen interessante inzichten en opportuniteiten op. Doe dus regelmatig een (onafhankelijke) audit en vertrouw nooit blind op de beheerder van je campagnes– of je dat nu zelf bent of vertrouwt op een expert.
Nood aan een frisse en onafhankelijke blik op jouw Google advertenties? We spreken graag af voor een vrijblijvende babbel.