Essentieel is de creatie van de juiste tekstuele en grafische elementen, zodat je gevonden, gezien en niet vergeten wordt. Je doelgroep moet op verschillende manieren en momenten in de beslissingsfase in aanraking komen met je merk, producten of diensten. Als je geen marketingacties uitwerkt, kan je natuurlijk ook niets verspreiden. Perfect op de hoogte zijn van wie je doelgroep is, hoe en waar je ze kan bereiken en welke problemen ze ervaren is hierbij van cruciaal belang.
Jammer genoeg bestaat er geen gouden regel die je vertelt hoeveel je marketingbudget exact moet bedragen. Dat hangt voornamelijk af van waar je product of dienst zich in zijn levenscyclus bevindt: om iets nieuw in de markt te zetten zijn er meer middelen nodig dan voor iets dat er al jaren is. De concurrentie heeft natuurlijk ook een impact: jullie dingen naar de aandacht van dezelfde doelgroep. Als de concurrentie een groot marketingbudget, kan je niet achterblijven. Wil je toch een richtlijn? Ga ervan uit dat je best 30 tot 50 procent van je marketingbudget aan de creatie en het beheer van marketingacties spendeert.
Kan jij het je nog herinneren? Die tijd waarin je jouw bereik simpelweg kocht. Iedereen keek televisie of luisterde naar de radio en kreeg dus ook je reclame te horen of te zien. Wat 20, 10 of zelfs 5 jaar geleden werkte, doet dat nu niet meer. De tijden zijn veranderd en dat betekent: zelf je bereik creëren en rechtstreeks je doelgroep aanspreken via verschillende kanalen. Een doordachte distributiestrategie kan je heel wat geld besparen, aangezien de inkomsten nu voor jou zijn en niet voor een tussenpartij.
Door de hoge mate van concurrentie op bijna elke markt, moet je online adverteren. Laat je niets wijsmaken door marketinggoeroes die beweren dat je zonder kan. Niet overal, maar op de kanalen waar je doelpubliek zich bevindt. Je spendeert best zo’n 50 tot 70 procent van je budget aan de verspreiding van je content.
Je hebt ondertussen misschien al nagedacht over je marketingbudget voor de distributie en creatie van je marketingacties, maar vergeet ook je loonkost niet in te calculeren. Je campagnes uitdenken, uitwerken en verdelen kost je medewerkers namelijk heel wat werkuren. En die werkuren, die kosten natuurlijk ook geld. Breng deze dus ook in rekening voor een correct beeld op de uitgaven van jouw marketingbudget.
De grootste loonkost? Die gaat naar het beheer van je marketingcampagnes. Alle binnenkomende resultaten moeten je marketeers opvolgen, zodat je sterktes en zwaktes bovendrijven. Op die manier kun je jouw marketingcampagnes optimaliseren, wat leidt tot de beste resultaten. Marketing is namelijk een proces van continu evalueren en bijsturen.
Wanneer je jouw marketingbudget uitrolt, is het vaak een kwestie van afwachten. Je kan niet verwachten dat je na twee maanden al gigantische veranderingen gaat zien in je opbrengsten. Investeren in marketing vraagt tijd. Je geduld wordt misschien wat op de proef gesteld, maar wachten loont.
Je bepaalt best op voorhand de tijdspanne waarin je de resultaten van je marketingacties bekijkt. Probeer bovendien op meerdere kanalen te adverteren en verschillende campagnes op te zetten. Bij de evaluatie kan je nauwkeurig bekijken wat werkt en wat niet, op basis van betrouwbare en vooral voldoende resultaten. Zo kan je tijdig (budget)aanpassingen doorvoeren en je campagnes optimaliseren. Bij aanvang van je campagne dient die opvolging relatief snel en regelmatig te gebeuren. Is je product of dienst niet seizoensgebonden? Dan kan de opvolging na enkele maanden wat langer op zich laten wachten.
Bij de bepaling van je marketingbudget is het belangrijk om een balans te vinden tussen wat je verwacht en wat je bereid bent om daarvoor te betalen. Je kan niet verwachten dat je voor honderd euro in een vijfsterrenrestaurant kan gaan eten. Zo werkt het ook bij marketing: voor een advertentie van 100 euro krijg je geen ROI van 10.000 euro. Hoge ambities vragen veel budget. En de juiste kennis natuurlijk!