5 tips om je ideale doelgroep te bereiken
Home » Referenties & inspiratie » Marketingtips » 5 tips om je ideale doelgroep te bereiken
Maak jij inspirerende en informatieve socialmediaposts of mailings maar lijken ze niet te overtuigen? De kans is groot dat je niet de juiste mensen bereikt of dat je boodschap niet is aangepast aan je doelgroep. Door deze 5 tips toe te passen in je marketingstrategie, behaal jij je marketingdoelen.
Tip 1: Creëer een buyer persona
Belangrijk om te weten, is wie je doelgroep is. Dit kan je bekomen door een buyer persona uit te schrijven. Een buyer persona geeft je ideale klant weer: demografische gegevens, interesses, koop- en surfgedrag, behoeftes… Doordat je weet op welke kanalen je doelgroep zit, welke interesses en problemen spelen, kan je hierop inspelen in je communicatie. Zit je doelgroep niet op TikTok? Dan is het niet nodig om filmpjes te plaatsen en hier tijd en geld aan te besteden.
Tip 2: Implementeer gemakkelijk zoekwoorden met Zoekwoordplanner
Zoekwoordplanner is een tool van Google Ads om de juiste zoekwoorden te vinden voor je product of dienst. Deze zoekwoorden kan je dan implementeren op je website en in je campagnes. Heb je eerder al zoekwoorden toegevoegd in Zoekwoordplanner? Dan krijg je een voorspelling over het aantal klikken, vertoningen en conversies die je per zoekwoord kan verwachten. Het werkelijke aantal clicks, vertoningen en conversies kan je terugvinden in Google Ads. Daarnaast krijg je ook suggesties van zoekwoorden die bij je bedrijf en de behoeftes van je doelgroep passen.
Tip 3: Praat over problemen en oplossingen, niet producten
Mensen zijn niet op zoek naar producten of diensten, ze zijn op zoek naar een oplossing voor hun probleem of een invulling van hun noden. Daarom typen ze meestal hun probleem in op zoekmachines zoals Google. Belangrijk is te weten welk probleem of nood je product of service verhelpt. Vertel genoeg op je website, sociale media posts en advertenties welke problemen je product of dienst oplost. Â
Tip 4: Match je tone of voice met je doelgroep
Zoals elk bedrijf merkkleuren heeft, heeft elke firma ook een tone of voice. Dit maakt deel uit van de merkidentiteit. Een tone of voice is de wijze waarop je communiceert naar je klanten, hoe je klinkt en overkomt. Door je communicatiewijze aan te passen aan je doelpubliek, voelt ze zich meer aangesproken. Een bedrijf dat machines verkoopt aan grote industriĂ«le firma’s zal anders klinken dan iemand die zelfgemaakte truien verkoopt of iemand die psychologische hulp biedt.Â
Je manier van communiceren is een heel kenmerkend onderdeel van je merk. Daarom is het ook essentieel om de tone of voice door te trekken in alle vormen van communicatie: website, mailings, social mediaposts, advertenties…Â
Zorg er ook voor dat je collega’s op de hoogte zijn van je tone of voice zodat ook zij in hun dagelijkse taken dezelfde schrijf- en spreekstijl hanteren.
Tip 5: Bereik je ideale doelgroep met advertenties
Tijd om de theorie aan de praktijk te toetsen. Uit de eerste tip heb je je ideale doelgroep bepaalt. Als je wilt dat je berichten bij je doelgroep komen, kan je dit doen door te adverteren op Google of sociale media. Je stelt je doelgroep samen uit de info die je hebt vergaard voor je buyer persona. Heb je meerdere doelgroepen? Dan maak je meerdere advertentiesets, voor elke doelgroep een andere set. Zo kan je erna uit je advertentiedata aflezen of de ene doelgroep beter presteert dan de andere en je advertenties bijsturen.
Meten is weten
We geven nog een extra tip zodat jij kan checken of je je doelgroep echt wel bereikt. Om er zeker van te zijn dat je marketingboodschappen de juiste mensen bereiken en hen overtuigen, kijk je best elke twee weken enkele parameters na.Â
Conversies
Met conversies meet je de acties die websitebezoekers ondernemen. Dit kan bijvoorbeeld een brochuredownload zijn, het invullen van een invulformulier of een aankoop op de webshop. De acties die jij graag wil dat anderen ondernemen op je website, stel je in op Google Analytics waardoor je deze gemakkelijk kan nakijken.
Gemiddelde sessieduur
De gemiddelde sessieduur meet hoe lang bezoekers gemiddeld op je website blijven. Dit is interessant om te weten omdat je op deze manier kan kijken of de informatie op je website relevant is voor de websitebezoekers.Â
Pagina’s per sessies
Sluit de informatie aan bij je doelgroep? Grote kans dat ze dan meerdere pagina’s bekijken op je website. Deze informatie kan je aflezen in Google Analytics bij pagina’s per sessies.
Heb je nog extra hulp nodig bij het adverteren of om je doelgroep organisch te bereiken? Met Kingsberry Agency brengen we al 15 jaar klanten naar onze klanten. Neem contact met ons op en wij helpen je graag verder.