Eindelijk (provincie)gericht adverteren op TikTok!
Home » Referenties & inspiratie » Marketingtips » Eindelijk (provincie)gericht adverteren op TikTok!
Als sociale mediakanaal blijft TikTok alsmaar groeien, maar ook als advertentiekanaal wint het steeds aan populariteit. Hoewel de advertentiemogelijkheden wat betreft locatie tot voor kort vrij beperkt waren, hebben we nu goed nieuws voor je: de laatste TikTok updates maken het mogelijk om gerichter te targeten op je doelgroep. Wij lichten de interessantste targetingopties voor jou uit.
Begin met de basics
Wil je ervoor zorgen dat je TikTok-advertenties de juiste mensen bereiken? Bekijk dan eerst de demografische gegevens van je bezoekers in Google Analytics zoals het geslacht, de leeftijdscategorie en taal van je doelpubliek. Ook interessant is om na te gaan welk toestel je doelgroep gebruikt om TikTok video’s te kijken. Gebruiken ze een laptop, gsm of tablet? Die kenmerken kan je gebruiken voor het samenstellen van je doelgroep. Daarnaast kan je je doelgroep gaan verfijnen door gebruik te maken van vooraf gemaakte doelgroepen zoals look-a-like of door interesses en gedragingen van je gebruikers in te vullen. Dit is de eerste stap richting een gerichte doelgroep.
Wil je echter TikTok-gebruikers uit jouw omgeving warm maken voor je product of dienst, is het belangrijk om ook de locatie voor je advertenties goed in te stellen. Laat dat net zijn wat in TikTok nu pas mogelijk is.
Adverteer op de juiste locatie
Sinds begin maart 2024 kan je op TikTok specifieker targeten op locatie. Voordien was het enkel mogelijk om als locatie België te kiezen. De opsplitsing Vlaanderen en Wallonië kon alleen door je taalkeuze, Nederlands en Frans, aan te passen. Daar heeft TikTok nu verandering in gebracht: je hebt de keuze tussen Brussel Stedelijk Gewest, Vlaanderen en Wallonië. Daarnaast is het nu ook mogelijk om de provincies te selecteren. Dit maakt dat je jouw doelgroep makkelijker bereikt én je het advertentiebudget gerichter kan inzetten.
Ga dieper in op interesses en gedrag
Naast de locatie zijn er nog een aantal advertentiemogelijkheden bijgekomen. Allereerst, zijn de interesses van je doelgroep verder uitgebreid en kan je op een nog gedetailleerder niveau selecteren. Daarnaast, kan je je doelgroep ook baseren op het gedrag van je gebruikers: welke video’s vinden ze leuk, kijken ze naar, reageren ze op en delen ze met anderen? Als laatste, kan je door hashtags in te geven jouw advertenties tonen aan gebruikers die met deze hashtags in interactie gaan.
Wil jij TikTok ook inzetten als advertentiekanaal? Leer de kneepjes van het vak tijdens de opleiding TikTok adverteren.