Voldoet jouw organisatie aan de AI-verplichtingen van 2025?
Home » Referenties & inspiratie » Nieuws » Voldoet jouw organisatie aan de AI-verplichtingen van 2025?
Werk jij al met artificiële intelligentie in je bedrijf? Vanaf februari 2025 worden alle bedrijven verplicht door de Europese AI Act om kennis te hebben van AI. Hoor je het in Keulen donderen en weet je niet hoe je als bedrijf kan starten met AI? Wij begeleiden je stap voor stap.
Wat is de Europese AI Act?
De Europese AI Act is de eerste uitgebreide wetgeving rond kunstmatige intelligentie in de EU. Deze wet, gepubliceerd op 12 juli 2024, verdeelt toepassingen van AI in drie risicocategorieën. Sommige toepassingen zijn verboden in EU, terwijl andere aan strenge regels moeten voldoen. Het doel? De ontwikkeling en invoering van veilige en betrouwbare AI-systemen in Europa bevorderen.
Hoe verplicht de AI Act bedrijven tot actie?
In artikel 4 van de Europese AI Act worden organisaties verplicht om ervoor te zorgen dat hun werknemers ‘een toereikend niveau van AI-geletterdheid’ hebben. Hiermee bedoelt men dat iedereen die met AI-systemen werkt, een zekere kennis van AI moet hebben. Zo moeten de mogelijkheden en de risico’s rond AI gekend zijn. Het gaat zowel over de algemene kennis van kunstmatige intelligentie als over het juiste gebruik van de tools en toepassingen.
De bedrijven krijgen zelf de ruimte om strategieën rond artificiële intelligentie uit te werken. Afhankelijk van de functie van de werknemer moet hij of zij de mogelijkheid hebben om een opleiding te volgen. Gebruik je slechts af en toe ChatGPT om een tekstje te schrijven? Dan is een basiskennis voldoende.
Hoe kan je artificiële intelligentie op de werkvloer toepassen?
AI kan helpen in het dagdagelijkse reilen en zeilen op kantoor, denk aan teksten schrijven, e-mails personaliseren of afbeeldingen genereren. Om een inzicht te krijgen in de mogelijkheden, begin je best met een sterke basis. Bij Kingsberry Academy leer je tijdens de basisopleiding Marketing met AI en ChatGPT hoe je de kracht van AI slim inzet.
Wat leer je tijdens de opleiding Marketing met AI en ChatGPT?
De focus van de opleiding ligt op efficiëntie en creativiteit. Tijdrovende taken laat je aan AI over zodat jij meer ruimte krijgt op je planning voor andere zaken. Je leert onder andere hoe je:
- wervende socialmediaposts maakt,
- afbeeldingen genereert met behulp van AI-tools,
- data-analysetools inzet voor slimme beslissingen,
- een betere klantbeleving creëert.
Wil jij je team ook onderdompelen in artificiële intelligentie om slimmer te werken? Schrijf je snel in voor de opleiding Marketing met AI en ChatGPT in Massenhoven of Gent.