4 tips voor meer lokaal bereik met SEO
Home » Referenties & inspiratie » Marketingtips » 4 tips voor meer lokaal bereik met SEO
Heb je er wel eens bij stilgestaan hoe belangrijk het is dat jouw bedrijf online goed vindbaar is in jouw regio? Veel mensen zoeken naar lokale zaken om mee samen te werken. Zijn zij tevreden, vertellen ze het door aan de mensen uit je buurt. Door je lokale SEO te optimaliseren, bereik je meer potentiële klanten in jouw buurt. In deze blog geven we je vier waardevolle tips om jouw lokale online zichtbaarheid te vergroten.
Tip 1: Optimaliseer je Google Mijn Bedrijf-profiel
Je Google Mijn Bedrijf-profiel is je visitekaartje in de digitale wereld. Als iemand je bedrijfsnaam ingeeft in Google Zoeken of Google Maps, is dit het eerste wat ze tegenkomen. Hoe uitgebreider dit is ingevuld, hoe geloofwaardiger je bedrijf overkomt. Met deze gratis tool beheer je hoe je zaak wordt weergegeven op Google Zoeken en Google Maps. Zorg ervoor dat je profiel volledig is ingevuld met actuele informatie:
- Bedrijfsnaam, adres en telefoonnummer
- Openingsuren
- Foto’s van je bedrijf en producten
- Regelmatige updates en posts
- Q&A’s
- Reviews: lees tip 3 voor meer info
Bonustip: op welke zoekwoorden wil jij gevonden worden? Voeg deze woorden toe in de tekst van je bedrijfsprofiel.
Tip 2: Creëer lokale content
Om gevonden te worden door (potentiële klanten) uit de buurt, kan je lokale trefwoorden opnemen in de inhoud van je website, metabeschrijvingen en title-tags van je afbeeldingen. Metabeschrijvingen zijn korte tekstjes die je invult in de backend van je website. Zoekmachines analyseren deze teksten voor zoekwoorden. Title-tags zijn de titels van je afbeeldingen. Geef ze een gerichte naam vb.: digital agency google ads. Google en Bing lezen deze tags ook waardoor je hoger scoort op je SEO.
Door regelmatig artikels te publiceren met een vermelding van locatie, laat je zien dat je een actieve speler bent in je regio. Zo is je website SEO-geoptimaliseerd voor zoekopdrachten in jouw gebied. Enkele ideeën van artikels die je kan schrijven:
- Blogs over lokale evenementen
- Samenwerkingen met andere lokale bedrijven
- Succesverhalen van klanten uit de buurt
Tip 3: Verzamel en beantwoord je reviews
Beoordelingen spelen een belangrijke rol bij lokale SEO. Ze geven niet alleen vertrouwen aan potentiële klanten, maar helpen ook je positie in de zoekresultaten te verbeteren. Moedig je tevreden klanten dus aan om een review achter te laten op Google, Tripadvisor, Trustpilot of andere beoordelingsplatformen. De reviews vind je terug op je Google Mijn Bedrijf-profiel.
Reageer altijd op reviews, zowel positieve als negatieve. Dit laat zien dat je betrokken bent en om je klanten geeft. Het is ook een kans om extra relevante zoekwoorden in je antwoorden te verwerken.
Tip 4: Zorg voor correcte vermeldingen in online gidsen
Tot slot, vergeet niet om je bedrijf te laten opnemen in online gidsen zoals stadswebsites of websites met openingsuren. Zorg er daarbij voor dat je gegevens (naam, btw-nummer, adresgegevens, telefoonnummer, e-mailadres en openingsuren) overal correct zijn. Zo begrijpen en categoriseren zoekmachines je bedrijf beter en ben je dus sneller vindbaar. Daarnaast zorgen deze vermeldingen ook voor waardevolle backlinks naar je eigen website. Zo verhoog je de autoriteit van je website, een belangrijke vereiste voor zoekmachines om je een hoge SEO-positie te geven.