Marketingondersteuning gezocht: ga je voor een marketingbureau, freelancer of consultant?
Home » Referenties & inspiratie » Marketingtips » Marketingondersteuning gezocht: ga je voor een marketingbureau, freelancer of consultant?
Heeft je bedrijf (projectmatige) ondersteuning nodig op marketingvlak? Dan vraag je je wellicht af wat nu de beste oplossing is: gebruik maken van de diensten van een marketingbureau – of misschien wel iemand vast op kantoor. Maar ga je dan best voor een consultant of een freelancer? Of ga je een eigen medewerker opleiden? Wij zetten het op een rijtje!
Freelancer vs. marketing consultant
Freelancers bieden hun diensten op zelfstandige basis (veelal eenmanszaken) aan en worden doorgaans ingehuurd om uitvoerende taken op te nemen, denk aan copywriting, grafische marketeers, advertentiespecialisten, enz. Deze oplossing is dus ideaal wanneer je bedrijf reeds een marketingverantwoordelijke of -team heeft met duidelijke afgelijnde taken voor die freelancer.
Consultants, daarentegen, zijn meestal verbonden aan een gespecialiseerd team van andere marketingexperts die ze kunnen inschakelen bij specifieke vragen. Zij werken daarnaast niet enkel uitvoerend, maar je kan hen ook inhuren voor strategisch advies, project management & uitwerken van marketingplannen. Zoek je dus iemand die volledig zelfstandig de touwtjes in handen kan nemen – en ruime ervaring heeft, dan is een consultant “the perfect fit”.
Flexibiliteit troef
Werk je binnen een bedrijf waar je soms snel moet kunnen schakelen? Dan wil je makkelijk van richting kunnen veranderen. Dat is een grote troef van consultants en freelancers : je hoeft niemand vast in dienst te nemen, maar kan flexible marketingsupport vragen – zelfs per uur. Zoek je dus iemand voor 1 dag of 5 dagen per week, voor een project van een maand of een jaar – jij kiest! Als de plannen wijzigen, kan je makkelijk aanpassingen vragen en dat zonder administratieve rompslomp van vaste medewerkers.
Wil je een vlotte overgang tussen verschillende fases in een project? Hou er dan rekening mee dat elk onderdeel soms een ander profiel vraagt: de geknipte persoon bij de start van het project is niet noodzakelijk dezelfde als die in de vervolgfases. Met een consultancy partner, kan je dergelijke flexibele support krijgen. Omdat alle teamleaden gebrieft zijn & de historiek van het project kennen, is een optimale overdracht gegarandeerd. Zo krijg jij steeds het juiste profiel voor de juiste fase.
Marketingexpert en agency in één
Naast freelancers en consultants, kan je ook in zee gaan met een marketingbureau. Dat is voor veel bedrijven een interessante optie omdat ze zo beroep kunnen doen op de kennis van verschillende marketingprofielen en niet gebonden zijn aan de specialisatie van 1 persoon. Op die manier biedt een marketing agency een totale ontzorging vanop afstand – zonder dat jij je zorgen hoeft te maken over je marketing.
Wil je juist liever dichtbij je eigen marketing staan & snel kunnen schakelen door een steeds beschikbare inhouse marketeer? En dat terwil je toch beroep kan doen op de brede kennis & support van een heel marketingteam? Dan brengt een consultant vaak ‘the best of both worlds’.
Zelf aan de slag
Heb je een beperkter budget of wil je liever inhouse marketingkennis opbouwen? Dan is er tot slot de mogelijkheid is om je vaste medewerkers op te leiden tot marketingexpert. Kingsberry organiseert wekelijks groepsopleidingen rond 15+ marketingtopics, waaronder:
- Google ads
- WordPress websites
- Marketing met AI & ChatGPT
- E-mails met Mailchimp
- Content marketing & SEO
- Vacaturemarketing
- Social media ads
- …
Dankzij onze drieledige aanpak – als agency, academy & consultancy – kan je bij Kingsberry terecht voor al je marketingvragen. Wil jij groeien met jouw marketing of markertingsupport aanvragen? Laat je gegevens dan hier achter: